معرفی شرکت Salesforce ؛ تاریخچه، انواع محصولات و خدمات

زمان مطالعه: 9 دقیقه

معرفی شرکت Salesforce ؛ تاریخچه، انواع محصولات و خدمات

Salesforce اغلب به عنوان یکی از پیشگامان ارائه محصولات مبتنی بر فناوری رایانش ابری شناخته می‌شود. نشریه فورچون در سال 2022 شرکت‌ها را از نظر محیط کار آنها رده‌بندی کرده و 100 شرکت برتر در این زمینه را معرفی کرده بود؛ شرکت Salesforce در این رده‌بندی در جایگاه 4 قرار گرفت. آمارهای سال 2023 نشان می‌دهد حدود 23% از شرکت‌ها در سراسر دنیا از نرم ‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری شرکت Salesforce استفاده می‌کنند. این در حالی است که سهم بازار CRM مربوط به شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت 5.8%، اوراکل 5.1% و SAP معادل 4.7% است.

همچنین جالب است بدانید بر اساس آمار‌های منتشر شده از سوی Salesforce.com، بیش از 150000 شرکت بزرگ از نرم‌افزار crm شرکت سیلزفورس استفاده می‌کنند. برخی از مهم‌ترین مشتری‌های این شرکت شامل آمازون، والمارت، تویتا و KFC است. 69% از سهم فروش سیلزفورس مربوط به بازار آمریکا و باقی مربوط به سایر کشورهاست.

شرکت سیلزفورس یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه حذف شکاف‌های مربوط به جنسیت و نژاد در میان پرسنل خود تلاش زیادی کرده است و در این زمینه میان کارکنان محبوبیت زیادی ایجاد کرده است.

جالب است بدانید در سال 2021 ،موسسه IDC به منظور بررسی تاثیر استفاده از فناوری رایانش ابری روی اقتصاد، پژوهشی انجام داد که شرکت سیلزفورس به عنوان یکی از مهم‌ترین نمونه‌های این تحقیق، نتایج جالبی را نشان داد:

  • ایجاد بیش از 9 میلیون شغل جدید
  • ایجاد 1.6 تریلیون دلار درآمد کسب و کاری

در سال 2023 ارزش مالی شرکت سیلزفورس از 186 میلیارد دلار فراتر رفت. میزان درآمد شرکت Salesforce در سال 2023، حدود 26.492 میلیارد دلار برآورد شده است که این رقم نسبت به سال گذشته 24% رشد داشته است. همچنین بر اساس آمار‌ها، تعداد پرسنل شرکت سیلزفورس در سال 2022 به بیش از 41000 نفر رسیده است. کارکنان شرکت سیلزفورس در 89 شهر و در 110 محل کار مختلف فعالیت می‌کنند. در حال حاضر 6 برج سیلزفورس در آتلانتا، هند، لندن، نیویورک، سان فرانسیسکو و ژاپن مستقر شده است و سه برج دیگر در سیدنی، دوبی و شیکاگو در حال توسعه است.

تاریخچه شرکت Salesforce

شرکت Salesforce در سال 1999 توسط چندتن از مدیران سابق شرکت اوراکل شامل مارک بنیوف، پارکر هریس، دیوید مولنوف و فرانک دومینگوئز متولد شد. شرکت Salesforce از همان بدو تاسیس در رده شرکت‌هایی قرار گرفت که نرم افزارها را در قالب خدمات ارائه می‌کردند و نه کالا؛ روشی که به « نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) » معروف است.

زمانی که سیلزفورس تاسیس شد، در هر شرکتی تعدادی سرور فیزیکی داخلی وجود داشت. مارک بنیوف و تیمش در سیلزفورس نقش پررنگی در کاهش نیاز به سرور‌های فیزیکی داشتند. آن‌ها تلاش کردند دنیای تجارت را به استفاده از سیستم‌های ابری هدایت کنند.

بزرگ‌ترین رقیب سیلزفورس در آن زمان شرکتی به نام سیبل بود. اگرچه سیلزفورس در آن زمان تعداد پرسنل کمی داشت اما تبلیغات بازاریابی گسترده‌ای را با هدف فرهنگ‌سازی برای هدایت افراد به سوی حذف زیرساخت‌های فیزیکی و داخلی اجرا کرد. این فرآیند تا جایی پیش رفت که رقیب آن‌، شرکت سیبل، از سیلزفورس شکایت کرد و معتقد بود برند ناشناخته‌ای به نام salesforce  سروصدای رسانه‌ای انبوه و بیهوده‌ای ایجاد کرده است و  شعار No Software متولد شد.

پس از این موضوعات و نفوذ شرکت Salesforce در بازار، سرانجام در ژوئن 2004 سهام عمومی اولیه این شرکت در بورس نیویورک با نماد CRM عرضه شد و ارزش آن از 110 میلیون دلار فراتر رفت.

شرکت سیلزفورس در سال‌های بعد شرکت‌های زیادی را با خود ادغام کرد و حوزه فعالیتش را گسترش داد. Salesforce در آوریل 2006 شرکت سندیا را که حالا «فورس دات کام موبایل» نام دارد، به قیمت 15 میلیون دلار و در آگوست همان سال، شرکت کیدن را خریداری کرد. شرکت Salesforce در سال 2007 دو شرکت کن لِت و کورال را خرید که حالا به ترتیب Salesforce Ideas و Salesforce Content معروف هستند. سال 2008 شرکت اینسترانت به زیرمجموعه Salesforce.com اضافه شد که حالا آن را Salesforce Knowledge می نامند. شرکت‌های گروپ اِسویم و اینفرماورز نیز در سال 2009 در Salesforce ادغام شدند. این شرکت‌ها هم اکنون به Salesforce Chatter و Visual Workflow معروف هستند. در سال 2010 و 2011 نیز شرکت‌های دیگری به آن پیوستند.

در آوریل سال 2009، شرکت Salesforce  راهکارهای خود را در نسخه‌هایی با قابلیت سازگاری با گوشی‌های بلک‌بری، آیفون و گوشی‌ها و دستگاه‌های تحت سیستم عامل ویندوز فون عرضه کرد.

در حال حاضر، زیرشاخه‌های اصلی شرکت سیلزفورس در سه کشور گسترده شده‌اند. زیرشاخه این شرکت در سوئد؛ بازارهای اروپا، خاورمیانه و آفریقا را پوشش می‌دهد. بازار ژاپن از طریق زیرشاخه کشور ژاپن گردانده می‌شود و زیرشاخه مستقر در کشور سنگاپور نیز کشورهای آسیای حوزه اقیانوس آرام را پوشش می‌دهد. این شرکت در شهرهای بزرگ جهان از قبیل تورنتو، نیویورک، لندن، سیدنی، سان ماتئو و کالیفرنیا نیز شعبه‌هایی دایر کرده است و خدماتش را به 16 زبان مختلف و برای 82400 مشتری در سراسر جهان ارائه می‌کند. طبق آخرین گزارش‌ها، هم اکنون در سراسر جهان بیش از 2 میلیون و صدهزار نفر مشترک خدمات نرم افزاری شرکت سیلزفورس هستند.

شرکت Salesforce یک بنیاد خیریه نیز تاسیس کرده است که 1 درصد درآمد خود را از طریق آن در زمینه کمک به شرکت‌هایی هزینه می‌کند که تلاش می‌کنند جهان را به دنیای بهتری تبدیل کنند.

برج salesforce

دفتر مرکزی salesforce واقع در کالیفرنیا

راهکارها و محصولات شرکت Salesforce

راهکارهای مدیریت ارتباط با مشتری این شرکت هم اکنون برنامه‌ها و بخش‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که عمده آنها مبتنی بر فناوری رایانش ابری هستند:

شرکت سیلزفورس در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی روی بهبود خدمات متنوع بر بستر رایانش ابری انجام داده است. تمایل فراوان این شرکت به انطباق، تغییر و پذیرش چالش‌های جدید باعث شده سیلزفورس به عنوان یکی از مهم‌ترین رهبران خدمات رایانش ابری به ویژه نرم افزار به عنوان خدمت (SaaS) شناخته شود. همچنین روند رشد این شرکت در این سال‌ها نویدبخش آینده‌ای روشن برای سیلزفورس است.