معرفی شرکت اوراکل ؛ تاریخچه، انواع محصولات و خدمات

زمان مطالعه: 9 دقیقه

اوراکل یک شرکت چندملیتی فعال در حوزه فناوری‌های رایانه‌ای است که با توسعه و فروش سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزارهای شرکتی و سازمانی، به شهرت زیادی رسیده است. دفتر مرکزی آن نیز در ایالت کالیفرنیای آمریکا است و در بیش از ۱۴۵ کشور جهان حدود ۱۰۸ هزار نفر را به استخدام خود درآورده است.

نگاهی به تاریخچه اوراکل

این شرکت دو سال بعد از تأسیس، نام «نرم‌افزارهای رابطه‌ای (RSI)» را برای خود برگزید. این تغییر نام همچنان ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۹۸۲ این شرکت به نام «سیستم‌های اوراکل» و بالأخره در ۱۹۹۵ به نام «شرکت اوراکل» مشهور شد. لری الیسون که خود یکی از مؤسسان این شرکت بود در تمام دوران پس از تأسیس، مدیرعاملی آن را بر عهده داشت؛ تا اینکه در سال ۲۰۰۴، جفری هنلی جایگزین او شد. ۴ سال بعد، آسوشیتدپرس الیسون را پردرآمد‌ترین مدیر اجرایی در جهان معرفی کرد.

موفقیت‌های اوراکل روزبه‌روز بیشتر شد؛ تا جایی که در سال 2017 با درصد سود بیش از 30 درصد تبدیل به یکی از شرکت‌های موفق جهان شد. اوراکل در سال 2004، JD Edwards را خرید و سال بعد نیز شرکت PeopleSoft را به شرکت‌های زیرمجموعه خود اضافه کرد.

همان‌طور که از تاریخچه شرکت اوراکل مشخص است، این مجموعه قبلا با نام لابراتور یا آزمایشگاه‌ توسعه نرم‌افزار شناخته می‌شد. شرکت oracle یکی از قدیمی‌ترین و بالطبع، باتجربه‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری در جهان است که به دلیل به‌کارگیری نوآوری و بازاریابی تهاجمی به شهرت زیادی دست یافته است. طیف فعالیت اوراکل نیز بسیار گسترده است؛ به همین خاطر، مشتریان زیادی از خدمات و محصولات آن استفاده می‌کنند.

محصولات و خدمات oracle شامل سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌شود. اولین برنامه پایگاه داده اوراکل نیز در سال 1979 منتشر شد. اولین مشتری آن هم نیروی هوایی ایالت متحده بود. این برنامه توسط نیروی هوایی ایالت متحده در پایگاه نیروی هوایی رایت-پترسون نزدیک اوهایو به کار گرفته شد.

بیشترین رشد شرکت اوراکل نیز مربوط به دهه 1980 است. این رشد در طی سال‌ها ادامه داشت تا اینکه اوراکل در سال 1987 تبدیل به بزرگ‌ترین کمپانی مدیریت پایگاه داده در جهان شد. دلیل دستیابی به این موفقیت نیز خریدهای پیوسته شرکت‌های نرم‌افزاری مختلف بود. البته شرکت اوراکل مانند سایر شرکت‌های نرم‌افزاری با افت‌هایی نیز مواجه شد.

به‌ عنوان ‌مثال، درآمد شرکت در اوایل دهه 1990 بسیار ناامیدکننده شد؛ به همین خاطر، مسئولان شرکت تصمیم گرفتند، دوره بازسازی را آغاز کنند. از سوی دیگر، شرکت با رقبای سرسخت و فزاینده‌ای در بازار پایگاه داده برخورد کرده بود که این موضوع بر درآمد کل شرکت تأثیر منفی گذاشته بود. علاوه بر این، در اواسط دهه 1990 بود که حمایت و سرمایه‌گذاری‌ اوراکل در کامپیوتر شبکه (NC) منجر به شکست و مشکلاتی برای آن شد.

کامپیوتر شبکه (NC) در حد یک کامپیوتر شخصی استاندارد مجهز نبود و برای نرم‌افزارهای خود به سرورهای رایانه وابسته بود. مدیران اوراکل تصور می‌کردند، این کامپیوترها می‌توانند جایگزین کامپیوترهای شخصی شوند و این‌گونه از نفوذ رقیب خود یعنی مایکروسافت کم کنند که این راهکار کاملا شکست خورد.

از طرفی، مدیر اجرایی آن زمان اوراکل یعنی الیسون شروع به استقبال از اینترنت و خدمات آن کرد که این کار او با موفقیت‌ همراه شد. به این ترتیب، شرکت اوراکل شروع به توسعه محصولاتی کرد که با فناوری‌های وب هماهنگ بودند. عرضه این محصولات در کنار خرید شرکت‌های دیگر باعث رشد قابل‌توجه شرکت نرم‌افزاری اوراکل شد. در ادامه مطلب، با مسیر کلی توسعه اوراکل و همین‌طور، محصولات و خدمات ارزنده آن آشنا خواهید شد.

مسیر توسعه اوراکل

اوراکل جزء اولین شرکت‌های بزرگی بود که برای توسعه خود استراتژی‌های اینترنتی را مورد توجه قرار داد. از ۱۹۹۵ به بعد دست به تولید محصولات اینترنتی همچون مرورگر Oracle PowerBrowser و سیستم‌عامل لینوکس زد. در سال‌های بعد که پای تلفن‌های همراه به شکل جدی‌تر به زندگی انسان باز شده بود، اوراکل یک شرکت تابعه با عنوان OracleMobile را تأسیس کرد. اوراکل در اولین سال‌های بعد از ۲۰۰۰ نیز با خرید چندین شرکت، رشد شتابنده‌تری به خود گرفت.

شرکت‌هایی مانند PeopleSoft، Global Logistics Technologies، Siebel Systems، Portal Software، Hyperion Solutions Corporation، BEA Systems، Sun Microsystems وRightNow Technologies از جمله مهم‌ترین شرکت‌هایی بودند که در این سال‌ها توسط اوراکل خریداری شدند.

در واقع، شرکت اوراکل بخش زیادی از موفقیت‌های خود در سال‌های اولیه تأسیسش را مدیون استفاده از زبان برنامه‌نویسی C بود؛ چراکه برنامه‌هایی که با این زبان نوشته می‌شدند با سیستم‌عامل‌های مختلف سازگار بودند. ضمن اینکه درآمد اوراکل در سال ۲۰۱۱ از فروش محصولات و خدمات مختلف به رقم ۴۰. ۲ میلیارد دلار رسید.

ساختمان اوراکل در سیلیکون ولی

ساختمان اوراکل در سیلیکون ولی

رقبای اوراکل

شرکت اوراکل در زمینه تولید پایگاه‌های داده‌ای و سخت‌افزارهای مربوط به آن پیوسته با شرکت‌های زیادی در رقابت بود. تا قبل از سال‌های ۲۰۰۰، شرکت‌های Sybase و Informix بزرگ‌ترین رقبایش در این زمینه به حساب می‌آمدند. اوراکل توانست در آن سال‌ها بر این دو شرکت پیشی گرفته و چند سالی استیلای بازار را در دست بگیرد؛ اما پس از رواج استفاده از Microsoft SQL Server در سراسر جهان، استیلای اوراکل در این زمینه به پایان رسید.

این شرکت هم‌اکنون بر سر تولید پایگاه‌های داده تحت سیستم‌عامل‌های یونیکس، لینوکس و ویندوز با محصولات IBM «s DB۲ وMicrosoft SQL Server رقابت می‌کند؛ اما هنوز هم استیلای بازار پایگاه‌های داده در دست IBM است.

شرکت HP نیز ازجمله شرکت‌هایی است که اختلافاتی با اوراکل دارد. اوراکل مدتی قبل با امضای موافقت‌نامه‌ای با HP متعهد شده بود که نرم‌افزار‌ها و برنامه‌هایی تولید کند که با ریزپردازنده‌های ایتانیوم سرورهای تجاری HP سازگار باشد؛ اما HP حالا اوراکل را به نقض این موافقت‌نامه متهم می‌کند.

به‌طورکلی، این شرکت نرم‌افزاری مانند سایر کمپانی‌های مطرح دنیا با چالش‌ها و رقبای زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و گاهی اوقات نیز به دردسر می‌افتد؛ اما چیزی که واضح است، ثبات و پایداری شرکت و تلاش برای ارائه محصولات و خدمات بهتر به مشتریان هدف خود است. به این ترتیب، این تلاش مستمر باعث کسب نتایج درخشانی توسط شرکت اوراکل شده است.

محصولات و خدمات اوراکل

فعالیت‌های شرکت اوراکل طیف وسیعی از فناوری‌ها و خدمات اطلاعاتی را پوشش می‌دهد: پایگاه‌های داده، نرم‌افزارهای مدیریتی و سازمانی، جستجوگر‌ها، ابزارهای تولید و طراحی نرم‌افزار و سخت‌افزار‌ها. در وب‌سایت اوراکل محصولات این شرکت به پنج دسته تقسیم شده است: پایگاه‌های داده، میان افزار‌ها، برنامه‌های کاربردی، سرور‌ها و سیستم‌های ذخیره و برنامه‌های مربوط به صنایع مختلف. بنابراین، فعالیت‌های شرکت اوراکل بسیار متنوع و گسترده است و شامل چندین حوزه مهم و حیاتی می‌شود.

برخی از مهم‌ترین محصولات و خدمات اوراکل در این حوزه‌ها عبارت‌اند از:

  • Berkeley DB که امکان پردازش پایگاه‌های داده همراه را فراهم می‌کند.
  • Oracle Rdb که یک سیستم پایگاه داده است و تحت پلتفرم OpenVMS عمل می‌کند.
  • MySQL که یک سیستم مدیریت پایگاه‌های داده رابطه‌ای است.
  • برنامه مدیریت شرکت (OEM)
  • برنامه جستجوی محتواهای شرکتی (SES)  که به کاربران اجازه می‌دهد، اطلاعات موردنیاز خود را در وب‌سایت‌ها، فایل سرور‌ها، سیستم‌های مدیریت محتوا، سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان، سیستم‌های هوشمندی تجاری و پایگاه‌های داده مختلف جستجو کنند.
  • برنامه همکاری اوراکل یا کندو (Beehive) که برای تسهیل کارهای جمعی طراحی شده است.
  • برنامه‌های پایه‌ای از قبیل Oracle Designer، Oracle Developer و Oracle JDeveloper که برای طراحی و تولید نرم‌افزار به کار می‌رود.
  • برنامه مدیریت عملکرد سازمان (EPM) که ازجمله مهم‌ترین ابزار اوراکل در زمینه هوشمندی تجاری است.