معرفی شرکت نت سوئیت (NetSuite) ؛ تاریخچه، انواع محصولات و خدمات

زمان مطالعه: 10 دقیقه

معرفی شرکت نت سوئیت؛ تاریخچه، انواع (NetSuite) محصولات و خدمات

شرکت نت‌‌ سوئیت (NetSuite) یکی از مطرح‌ترین فروشندگان نرم‌افزارها و برنامه‌های سازمانی و شرکتی مبتنی بر پردازش ابری برای شرکت‌های متوسط است. عمده محصولات این شرکت از طریق سیستمی ارائه می‌شود که اصطلاحا به آن «نرم‌افزار به مثابه خدمات» (Software-as-a-Service) گفته می‌شود.

«نرم‌افزار به عنوان خدمت» الگو و روش جدیدی برای تحویل نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی به مشتریان است که در آن مشتریان از طریق فناوری‌های پردازش ابری و با استفاده از یک مرورگر اینترنتی به نرم‌افزار و داده‌های مربوط به آن دسترسی پیدا می‌کنند و لازم نیست، نرم‌افزار مورد نیاز خود را مثل یک کالا بخرند و آن را بر روی رایانه‌های خود نصب کنند.

این نرم‌افزارها، شرکت نت سوئیت را وارد بازاری کرده که بیش از 3 میلیارد دلار ارزش دارد. ناگفته نماند که این شرکت دارای قدمت طولانی و با سابقه‌ای است که در ادامه مطلب، قصد پرداختن به تاریخچه نت سوئیت و موفقیت‌هایش و همین‌طور، محصولات و خدمات آن را داریم. با ما همراه باشید.

تاریخچه شرکت نت سوئیت

این شرکت در بدو تأسیس NetLedger نام داشت. ایوان گلدبرگ که هم‌اکنون رئیس کنونی و یکی از متصدیان اصلی بخش فناوری این شرکت است، آن را در سال 1998 و با حمایت‌های مالی لاورنس جی الیسون، مؤسس و یکی از مدیران اجرایی شرکت اوراکل راه‌اندازی کرد.

 الیسون هم‌اکنون بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت است. البته شرکت‌های StarVest Partners و UBS PaineWebber نیز در تأسیس آن سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دادند. پس از مدتی، نام این شرکت به Oracle Small Business Suite و پس‌ازآن به NetSuite تغییر یافت.

در دسامبر سال 2007، پس ‌از اینکه اولین عرضه عمومی سهام این شرکت در بورس انجام شد، نت سوئیت کار خود را به عنوان یک شرکت تجاری مستقل رسما از سر گرفت. البته این مستقل بودن چندان دوام نداشت و این شرکت در سال 2016 توسط کمپانی اوراکل به مبلغ 9.3 میلیارد دلار خریداری شد. این خرید به سومین خرید بزرگ شرکت نرم‌افزاری از حیث ارزش سازمانی در صنعت تبدیل شد. البته این پیوستن به اوراکل نیز به سود نت سوئیت تمام شد؛ زیرا می‌توانست از شهرت و مقیاس جهانی اوراکل بهره ببرد و با صنایع و کشورهای بیشتری به تعامل بپردازد.

همچنین، اکثریت تیم مدیریت شرکت نت سوئیت بعد از پیوستن به اوراکل در ژوئیه 2016 حفظ شد و این شرکت مانند یک واحد تجاری جهانی (GBU) به فعالیت خود ادامه داد. به این ترتیب، اگرچه این شرکت به یکی از زیرمجموعه‌های اوراکل تبدیل شد؛ اما همچنان به فعالیت مستقل خود ادامه می‌دهد. این شرکت مسیر طولانی را برای به دست آوردن بازار و سپس، حفظ آن طی کرده است و در حال حاضر نیز یکی از قدرتمندترین ناشران برنامه‌های کاربردی تجاری مبتنی بر ابر است.

انواع محصولات و خدمات NetSuite

 تاریخچه نت سوئیت نیز همان‌طور که اشاره شد به سال 1998 بازمی‌گردد. شرکت NetSuite در طول 25 سال فعالیت خود موفق به ارائه محصولات و خدمات متنوعی به بازار جهانی شده است. محصولات و خدمات نت سوئیت شامل NetSuite ERP، NetSuite OneWorld، NetSuite CRM، NetSuite SuiteCommerce، NetSuite PSA و NetSuite SuitePeople می‌شود. در ادامه به معرفی یکایک آن‌ها پرداخته‌ایم.

محصولات و خدمات نت سوئیت با خدمات پیاده‌سازی و پشتیبانی اختیاری عرضه می‌شوند. در قسمت زیر، محصولات NetSuite به‌طور خلاصه معرفی شده‌اند:

NetSuite ERP

محصول NetSuite ERP قادر به مدیریت تمام فرآیندهای مهم کسب‌وکار شما از جمله حسابداری، مدیریت مالی، مدیریت سفارش و زنجیره تأمین در محیط ابری است. این برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) یکی از برنامه‌های پیش‌رو پشتیبانی است که بیش از 40000 مشتری از سراسر جهان دارد. ضمن اینکه برنامه NetSuite ERP خیلی وقت است که توسط متخصصانی مانند Forrester، Gartner و CODiE به عنوان یک برنامه پیش‌رو شناخته می‌شود.

NetSuite CRM

یکی دیگر از محصولات سرشناس این شرکت، CRM یا برنامه مدیریت ارتباط با مشتری نام دارد. این محصول یک نمای 360 درجه از مشتریان را در تمام چرخه حیات مشتری همراه با نیروی فروش و اتوماسیون بازاریابی ارائه می‌کند. به‌بیان‌دیگر، این برنامه از اتوماسیون نیروی فروش، بازاریابی و مدیریت کمیسیون و همین‌طور، روابط شریک پشتیبانی به عمل می‌آورد و به شکل بومی با NetSuite ERP یکپارچه می‌شود.

NetSuite PSA

اتوماسیون خدمات حرفه‌ای یا ‌ NetSuite PSA به شرکت‌ها و گروه‌های مختلف کمک می‌کند تا کارهای خود را به طور دقیق برنامه‌ریزی، اجرا و دنبال کنند. به عبارتی، این اتوماسیون به سازمان‌های مبتنی بر خدمات که نیاز به پیگیری و مدیریت زمان و مخارج پروژه، کارکنان و حسابداری خود را دارند، پشتیبانی به عمل می‌آورد.

ضمنا، نت سوئیت دو محصول PSA تحت عناوین NetSuite PSA و OpenAir دارد که آن‌ها را برای سازمان‌های نیازمند به اتوماسیون خدمات حرفه‌ای ارائه می‌کند.

دفتر مرکزی نت سوئیت

دفتر مرکزی نت سوئیت

NetSuite OneWorld

شامل تمام خدمات NetSuite ERP است؛ با این تفاوت که امکانات بیشتری برای شرکت‌های چندملیتی جهت مدیریت شرکت‌های تابعه، ارز و الزامات مالیاتی ارائه می‌کند. به گفته خود شرکت NetSuite: «پلتفرم OneWorld یک پلتفرم مدیریت کسب‌وکار جهانی در زمان واقعی و یکپارچه برای شرکت‌هایی که عملیات چندملیتی را مدیریت می‌کنند، ارائه می‌دهد؛ البته با هزینه کمتری از راه‌حل‌های سنتی ERP».

NetSuite SuitePeople

NetSuite SuiteCommerce

برنامه تجارت الکترونیک NetSuite تحت عنوان SuiteCommerce ارائه می‌شود. این پلتفرم می‌تواند مجموعه‌های B2B و B2C را به تجارت الکترونیکی سازگار و شخصی‌سازی شده مجهز کند. به عبارت بهتر، این پلتفرم یکپارچه جهت تجارت الکترونیک آنلاین و برنامه‌های نقطه فروش در فروشگاه (POS) که از مدل‌های B2B و B2C حمایت می‌کند، عرضه می‌شود. در حال حاضر، این پلتفرم توسط بیش از 1600 سازمان حرفه‌ای در حال استفاده است.

خریدهای شرکت نت سوئیت

از دلایل موفقیت نت سوئیت و رشد ارگانیک آن می‌توان به ارائه محصولات کاربردی و خرید‌های قابل‌توجه در حوزه‌های مختلف اشاره کرد. با محصولات این شرکت آشنا شدید. در قسمت زیر نیز به خریدهای انجام‌شده توسط NetSuite اشاره کرده‌ایم:

  • سال 2008: OpenAir – اتوماسیون خدمات حرفه‌ای (PSA)
  • سال 2009: QuickArrow – اتوماسیون خدمات حرفه‌ای (PSA)
  • سال 2013: Retail Anywhere – Point of Sale (POS)
  • سال 2013: TribeHR – مدیریت سرمایه انسانی (HCM)
  • سال 2013: LightCMS – نرم‌افزار مدیریت محتوا (CMS)
  • سال 2014: Venda – نرم‌افزار تجارت الکترونیک
  • سال 2014: راهکارهای eBizNET – مدیریت انبار پیشرفته
  • سال 2015: نرم‌افزار برونتو – نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی
  • سال 2015: Monexa – نرم‌افزار صورتحساب اشتراک

موفقیت ‌های نت سوئیت

این شرکت هم‌اکنون حدود 1200 نیروی متخصص را در استخدام خود دارد. دفتر مرکزی آن در سیلیکون ولی آمریکا است و دفاتر و شعبه‌های مختلفی هم در شهرهای کالیفرنیا، کلورادو، بوستون و ماساچوست آمریکا، تورنتوی کانادا، جمهوری چک، بریتانیا، فیلیپین، ژاپن، سنگاپور، هنگ کنگ و استرالیا ایجاد کرده است. رتبه‌بندی‌های شرکت پژوهشی گارتنر نشان می‌دهد که نت سوئیت در سال‌های 2008 تا 2010 در میان 10 شرکت عرضه‌کننده راهکارهای مدیریتی و مالی در آمریکای شمالی شتابنده‌ترین رشد را داشته است.

بنا بر اعلام گارتنر، شرکت نت سوئیت در سال 2010 نیز بیش‌ترین رشد را در زمینه سیستم‌های مدیریت مالی در استرالیا و بریتانیا داشته است. انجمن صنعت نرم‌افزار و اطلاعات (SIIA) نرم‌افزار NetSuite را به عنوان بهترین نرم‌افزار مدیریت مالی در سال 2011 شناخت.بنا بر اعلام گارتنر، شرکت نت سوئیت در سال 2010 نیز بیش‌ترین رشد را در زمینه سیستم‌های مدیریت مالی در استرالیا و بریتانیا داشته است. انجمن صنعت نرم‌افزار و اطلاعات (SIIA) نرم‌افزار NetSuite را به عنوان بهترین نرم‌افزار مدیریت مالی در سال 2011 شناخت.

شرکت نت سوئیت در سال گذشته نیز سه جایزه دیگر از این انجمن دریافت کرده بود. یکی به خاطر نرم‌افزار NetSuite OneWorld که بهترین سیستم نرم‌افزاری تجاری شناخته شد. البته همین محصول در سال 2009 نیز به عنوان بهترین نرم‌افزار از نظر رضایتمندی مشتریان شناخت شده بود.

دیگری برای نرم‌افزار NetSuite SuiteCloud که بهترین راهکار زیرساخت پردازش ابری در سال 2010 نام گرفت و بالأخره نرم‌افزار NetSuite CRM+ این شرکت که به عنوان بهترین سیستم مدیریت ارتباط با مشتری معرفی شد. نرم‌افزارهای این شرکت در سال 2010 نیز جایزه بهترین محصولات مبتنی بر پردازش ابری در لندن را نیز از آن خود کرد.

از سوی دیگر، شرکت NetSuite در مدت فعالیت خود موفق به تصاحب شرکت‌های زیادی شد. شرکت نرم‌افزار بازاریابی تجاری Bronto نیز در سال 2015 توسط نت سوئیت خریداری شد. تعداد مشتریان منحصربه‌فرد نت سوئیت نیز در سال 2021 از 24000 فراتر رفت.

رقیبان نت سوئیت

شرکت نت سوئیت هم‌اکنون طیف نسبتاً گسترده‌ای از نرم‌افزارهای سازمانی و شرکتی مثل برنامه مدیریت ارتباط با مشتری و برنامه‌ریزی منابع سازمانی را ارائه می‌کند. در تولید این محصولات رقبای سرسختی مثل SAP و SalesForce.com دارد. شرکت Zoho را هم باید یکی از رقبای نت سوئیت در زمینه کسب‌وکارهای کوچک به شمار آورد.

نت سوئیت در وب‌سایت خود بر روی اینترنت از شرکت‌هایی نظیر اپل، آی بی اِم، فوجیتسو، دِل و غیره به عنوان شرکای استراتژیک خود نام برده است.