معرفی شرکت اینتوییت ؛ تاریخچه، انواع محصولات و خدمات

زمان مطالعه: 7 دقیقه

معرفی شرکت اینتویت (  Intuit)؛ تاریخچه، انواع محصولات و خدمات

شرکت اینتویت (Intuit) یک شرکت نرم افزاری آمریکایی است که در زمینه تولید نرم‌افزارهای مالی و مالیاتی و ارائه خدمات نرم‌افزاری و تخصصی به افراد، کسب و کارهای کوچک و حسابدارها، فعالیت می‌کند. بر اساس آمار منتشر شده در سال 2021 این شرکت بیش از 15 میلیون مشتری و 3500 نفر پرسنل دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای محصولات شرکت اینتویت، اتصال با طیف گسترده‌ای از منابع و مقاصد مالی از جمله بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، آژانس‌های مالیاتی و … است. یکپارچگی همه موضوعات مالی در یک سیستم جامع یکی از دلایل محبوبیت سیستم‌های مالی شرکت اینتویت است.

میزان درآمد شرکت اینتویت در پایان سال 2022 به بیش از 12 میلیارد دلار رسید، این مبلغ نسبت به سال گذشته 32% رشد داشته است. بر اساس گزارش 100 شرکت برتر توسط مجله فورچون در سال 2022، شرکت اینتویت رتبه 11 را به خود اختصاص داده است. در سال 2022، دفاتر کار شرکت اینتویت در شهرهای مختلف سان فرانسیسکو، نیویورک، سن دیگو، تگزاس و ویرجینا فعالیت می‌کنند.

تاریخچه شرکت اینتویت

شرکت اینتویت ( Intuit ) در سال 1983 توسط اسکات کوک و تام پراکس در پالو آلتوی کالیفرنیا تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در شهر مانتین ویو، در کالیفرنیا واقع است. این شرکت دفاتر فروش متعددی نیز در کشورهای دیگر دارد و بخشی از فعالیت‌های واحد تحقیق و توسعه آن در دفتر کانادا و هند انجام می‌شود. نسخه‌های خارجی نرم افزارهای این شرکت، اغلب توسط شرکت‌های محلی یا تحت لیسانس تولید می‌شود.

ایده اولیه تاسیس اینتویت متعلق به اسکات کوک بود که سابقه کاری اش در شرکت Protrctor & Gamble به او کمک کرد تا به اهمیت روزافزون کاربرد رایانه در امور حسابداری ‌شخصی به عنوان جایگزینی با کاغذ و قلم پی ببرد. او برای عملی کردن ایده‌اش در جستجوی یک برنامه نویس حرفه ای بود تا اینکه در دانشگاه استنفورد با تام پراکس آشنا شد و سرانجام با هم شرکت اینتویت را تاسیس کردند که در آغاز تنها دفتری کوچک در شهر پالو آلتو بود.

پراکس اولین نسخه Quicken محصول شرکت را به زبان برنامه نویسی Basic مایکروسافت برای کامپیوترهای آی بی ام و به زبان USCD پاسکال برای کامپیوترهای اپل 2 نوشت. این برنامه در آن زمان با رقبای قدرتمندی روبه رو بود.

آنها در آغاز کار با مشکلات مالی مواجه بودند تا اینکه رمز موفقیتشان را یافتند. کمپین‌های تبلیغاتی موفق، چاپ شدن گزارش‌های مثبت از آنها در مجله‌های صنعتی و مجلات مربوط به مصرف کنندگان و نیز تبلیغ دهان به دهان مشتریان راضی که اینتویت را به دیگران توصیه می‌کردند از مهم‌ترین دلایل موفقیت شرکت اینتویت بود.

شرکت اینتویت طی چند سال اخیر پیوسته جزو فهرست «100 شرکت برتر از نظر محیط کار» در مجله فورچون بوده و نیز در فهرست معتبرترین شرکت‌های نرم افزاری آمریکا جای گرفته است.

به تدریج تا سال 1988 برنامه حسابداری Quicken به پرفروش‌ترین برنامه در بازار خود تبدیل شده بود اما با ظهور ویندوز 3.0 بود که فروش این برنامه در اوایل دهه نود رشدی بسیار سریع پیدا کرد و شرکت را به اوج موفقیت رساند.

درسال 1991 مایکروسافت تصمیم به تولید برنامه‌ای به نام (Money) برای رقابت با Quicken گرفت. اینتویت هم برای جلب اعتماد فروشندگان محصولاتش، تخفیفی 15 دلاری برای نرم افزارهایش منظور کرد همچنین تلاش کرد محصولات متنوعی به بازار ارائه کند.

در سال 1993 شرکت اینتویت سهام خود را عرضه کرد و با درآمد حاصل از آن، شرکت چیپ سافت (chip soft) را که تولید‌کننده نرم‌افزارهای مالیاتی بود خرید. رشد سریع میزان فروش اولیه سهام بعد از درخواست خرید کل سهام این شرکت از طرف مایکروسافت به اوج خود رسید. ارزش مالی این شرکت در سال 2022 به بیش از 109 میلیارد دلار رسیده است.

اما بعد از شکست برنامه مایکروسافت برای خرید شرکت Intuit ، در اواخر دهه نود با شروع رقابت جدی مایکروسافت با تمرکز بر محصول اصلی اینتویت، یعنی Quicken شرکت به سختی تحت فشار قرار گرفت. اینتویت هم در پاسخ به مایکروسافت، محصولات تحت وب و راهکارهای جدیدی به بازار عرضه کرده و تمرکز خود را بر توسعه دو برنامه QuickBooks  و Turbo-Tax بیشتر کرد.

ساختمان شرکت اینتویت در سانفرانسیسکو

ساختمان شرکت اینتویت در سانفرانسیسکو

محصولات و خدمات شرکت اینتویت

برخی از محصولات عمده شرکت اینتویت عبارتند از:

  • Billing Manager : این مورد محصولی آنلاین و رایگان برای مدیریت صورت‌حساب‌هاست که به صاحبان کسب‌وکارهای کوچک در تهیه صورت‌حساب‌هایشان کمک می‌کند. نسخه غیررایگان این برنامه خدمات یکپارچه پرداخت را نیز به کاربرانش ارائه می‌کند که به آنها امکان پذیرش کارت‌های اعتباری را هم می‌دهد.
  • Mint.com : یک سایت رایگان و محبوب ارائه دهنده خدمات مدیریت مالی شخصی تحت وب برای کاربران آمریکایی و کانادایی است.
  • ProSeries : این نرم‌افزار مدیریت امور مالیاتی، نسخه توسعه یافته‌ای از برنامه TurboTax  است که به تدریج پیشرفته‌تر شده و به یک برنامه حرفه‌ای تبدیل شده و در حال حاضر  برترین نرم‌افزار موجود در بازار خود است.
  • QuickBase : یک برنامه اشتراک پایگاه داده تحت وب است که به صاحبان کسب‌وکار امکان می‌دهد بدون نیاز به کدنویسی برنامه‌ای اختصاصی برای خود ایجاد کنند.
  • QuickBooks : این نرم‌افزار، محبوب‌ترین برنامه حسابداری و مدیریت مالی کسب‌وکارهای کوچک در آمریکا است. نسخه‌هایی از QuickBooks برای ویندوز و مک ارائه شده و نسخه تحت وب آن نیز با عنوان QuickBooks Online در دسترس کاربران است. این برنامه به کاربران امکان می‌دهد که آمار فروش و اطلاعات مشتریان را به دست آورده و گزارشات مدیریتی مورد نیاز خود را تهیه کنند.
  • Quicken : این برنامه یک ابزار مدیریت امور مالی شخصی است که امکانات متنوعی را فراهم می‌آورد و برای نیازهای گوناگون کاربران نسخه‌های مجزایی از آن تهیه شده است اما در مجموع همه این نسخه‌ها در حوزه امور مالی شخصی و خانگی هستند.
  • TurboTax : یک بسته نرم‌افزاری مدیریت امور مالیاتی مختص آمریکا و کاناد است که راهنمایی‌هایی گام به گام را در فرایند آماده‌سازی و پرداخت مالیات در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

انجمن‌های آنلاین شرکت اینتویت

شرکت اینتویت چندین انجمن اینترنتی دارد که امکاناتی نظیر فروم، گروه‌های بحث و گفتگو، پادکست، ویدئوکست و سمینارهای اینترنتی (Webinar) را در اختیار مشتریان قرار داده و مطالبی را که کاربران در  این انجمن‌ها مطرح می‌کنند، منتشر می‌کند که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

انجمن QuickBooks

در این شبکه کاربران Quick books و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک فعالیت دارند.

انجمن Quicken

اعضای این انجمن معمولا کاربران برنامه Quicken  هستند و کسانی که نیاز به راهکارهای مالی شخصی دارند، انجمن آنلاین حسابداران و اعضای شبکه اجتماعی جامپ آپ نیز در این انجمن فعال هستند.

انجمن JumpUp

جامپ آپ یک شبکه اجتماعی و منبع اطلاعاتی رایگان برای صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و افراد تازه کار در این حوزه است. این شبکه انواع ابزارها و خدمات رایگان را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد؛ مانند آموزش آنلاین و ماشین حساب‌های تخصصی و نسخه‌هایی رایگان از برنامه‌های تجاری کاربردی.

وب‌سایت Intuitlab.com

وب‌سایتی است که به منظور عرضه مستقیم و سریع راهکارهای جدید راه‌اندازی شده است. شرکت اینتویت از این راه، نسخه‌های اولیه یا آزمایشی محصولات خود را به شکل رایگان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد و بازخوردهای آنها را می‌گیرد. این بازخوردها در توسعه بهتر و سریع‌تر محصولات تاثیر بسزایی دارند و برای اطمینان از کارایی محصولات در شرایط گوناگون به کار گرفته می‌شوند.