مقایسه سیستم پشتیبان‌گیری ابری و غیرابری و تفاوت‌ آنها

نویسنده: الهه سلیمان پور

زمان مطالعه: 8 دقیقه

پشتیبان‌گیری یا backup روشی است که سازمان‌ها از آن برای حفظ اطلاعات پایگاه داده خود استفاده می‌کنند که این کار معمولا به دو روش پشتیبان‌گیری ابری و غیرابری انجام می‌شود.

ریسک از دست رفتن داده‌ها در تمام سازمان‌ها وجود دارد، این موضوع ممکن است در اثر یک حمله سایبری، ویروسی شدن یا حتی یک خطای کاربری اتفاق بیفتد.

در دنیای امروز امنیت اطلاعات به یکی از موضوعات اساسی برای سازمان‌ها تبدیل شده است. از مهم‌ترین الزامات امنیتی، تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات است که اغلب برای مدیران IT موضوعی چالش‌برانگیز است. در این مقاله، به بررسی دو استراتژی اصلی برای تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی اطلاعات می‌پردازیم.

پشتیبان‌گیری غیرابری (On-Premises backup) چگونه است؟

بکاپ‌گیری یا تهیه نسخه پشتیبان در حالت غیر ابری به این معناست که یک یا چند نسخه از داده‌ها در ابزارهای ذخیره‌سازی داخلی مثل سرور یا هارد دیسک شرکت ذخیره ‌شود. استفاده از این روش معمولا ریسک‌هایی را به دنبال دارد.

خرابی هارد دیسک، خرابی سرور یا حوادثی مانند سیل، زلزله و آتش‌سوزی بخشی از ریسک‌های از دست رفتن اطلاعات در روش پشتیبان‌گیری غیر ابری است.

البته این ریسک‌ها فقط مربوط به نگهداشت بکاپ داده‌ها نیست. گاهی در زمانی که به نسخه پشتیبان داده‌ها نیاز داریم، متوجه می‌شویم که فایل پشتیبانی که به خوبی نگهداری شده، به دلایل مختلف قابل بازیابی نیست.

علاوه بر این بیش‌تر هزینه‌هایی که برای تهیه یک نسخه بکاپ و نگهداشت آن انجام می‌شود؛ از جمله هزینه‌های نامشهود محسوب می‌شود. برای نمونه زمانی که پرسنل IT صرف تهیه نسخه پشتیبان می‌کنند یا ارتقاء سخت‌افزارها و به‌روزرسانی سرور و هارد دیسک‌ها یا هزینه برق، در واقع بخشی از هزینه‌های پنهان این روش به شمار می‌رود.

سیستم‌های پشتیبان‌گیری ابری (Cloud backup) چگونه است؟

رایانش ابری یک فناوری است که به سازمان‌ها کمک می‌کند بدون نیاز به تهیه زیرساخت از یک نرم‌افزار، پلتفرم یا فضای ذخیره‌سازی استفاده کنند، در این مدل سازمان‌ها می‌توانند از سرورها و زیرساخت شرکت ارائه‌دهنده بهره ببرند.

بنابراین علاوه بر اینکه موضوعات مربوط به تجهیز و نگهداشت زیرساخت را به شرکت ارائه‌دهنده می‌سپارند، تهیه نسخه پشتیبان و مسئولیت نگهداشت آن را نیز به شرکت ارائه‌دهنده منتقل می‌کنند.

در مدل استفاده از نرم‌افزارهای ابری یا به اصطلاح saas، کاربران صرفا از طریق اینترنت می‌توانند از نرم‌افزار استفاده کنند و عملا موضوعات زیرساختی را شرکت ارائه‌دهنده به عهده می‌گیرد. پشتیبان‌گیری ابری در مقایسه با روش بکاپ‌گیری در فضای غیر ابری مزایای قابل‌توجهی ایجاد کرده است.

به همین دلیل بسیاری از سازمان‌ها در حال انتقال زیرساخت‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات خود به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری هستند. در ادامه به برخی از مزایای دریافت نسخه بکاپ در سیستم‌های ابری می‌پردازیم.

قابلیت اطمینان

در پشتیبان‌گیری ابری، داده‌های کسب‌وکار به‌طور خودکار به چندین مکان مختلف خارج از سازمان منتقل می‌شود. بنابراین حتی اگر داده‌های یک مرکز به دلیل حوادثی مانند بلایای طبیعی به خطر بیفتد، آن کسب‌وکار می‌تواند بلافاصله آن‌ها را از مکان ثانویه بازیابی کند. همچنین با بکارگیری سیستم پشتیبان‌گیری ابری، مسئول حفظ سلامت سرورها و پایگاه داده، شرکت ارائه‌دهنده سیستم های ابری است.

امنیت

انتقال داده‌های سازمان به فضای ابری معمولا امنیت بیشتری نسبت به حالت غیرابری ایجاد می‌کند. نگهداری از نسخه پشتیبان در فضای ابری با امنیت بالا و نظارت شبانه‌روزی انجام می‌شود.

پشتیبان گیری ابری
پشتیبان گیری ابری مزایای زیادی دارد؛ از کاهش هزینه‌ها و عدم نیاز به زیرساخت‌های سخت‌افزاری مانند سرور، امنیت و قابلیت اطمینان بیشتر. 

معمولا شرکت‌های ارائه‌دهنده برای پذیرفتن این مسئولیت بزرگ، داده‌های مشتری را در چند محل جغرافیایی متفاوت حتی در شهرهای مختلف ذخیره‌سازی می‌کنند که اگر به هر دلیلی مثل بلایای طبیعی داده‌ها در یک محل از بین رفت، در محل دیگر قابل بازیابی باشد.

کاهش هزینه‌ها در بلندمدت

استفاده از سیستم‌های پشتیبان‌گیری ابری در طولانی‌مدت، هزینه کمتری دارد. تهیه نسخه پشتیبان‌ در فضای ابری به این معنی است که کسب‌وکارها برای مدیریت پشتیبان‌گیری داخلی نیازی به سرمایه‌گذاری روی دیسک‌ها، نوارها، درایوها، سرورهای پشتیبان یا سایر سخت‌افزار و نرم‌افزارها ندارند.

همچنین در این مدل کسب‌و‌کارها می‌توانند هزینه‌های نگهداری از سخت‌افزار را حذف کنند. این موضوع در بلندمدت هزینه‌های سازمان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

از این رو برون‌سپاری نسخه پشتیبان به دلایل مختلفی از جمله بازیابی آسان داده‌های از دست‌رفته، کاهش هزینه‌های زیرساختی، افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و بهبود سطح امنیت انجام می‌شود. در هر صورت هر دو روش سیستم‌های پشتیبان‌گیری ابری و پشتیبان‌گیری غیرابری، مزایا و چالش‌های منحصر به‌فردی دارند.

قبل از انتخاب نحوه‌ محافظت از داده‌های سازمان‌ خود بهتر است درباره هر دو روش پشتیبان‌گیری داده‌ها تحقیقات کاملی انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند بدانید که هر روش چه مزیت‌ها، هزینه‌ها و ریسک‌هایی دارد و چگونه بر کارمندان و عملیات آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

جمع‌بندی

نرم افزارهای تحت وب راهکاران ابری بستری فراهم کرده که تمام کسب‌و‌کارها بتوانند از نرم افزار ERP راهکاران بر بستر رایانش ابری استفاده کنند. از این طریق هزینه‌های مربوط به تجهیز و نگهداشت زیرساخت را حذف می‌کنند و این امکان را دارند که از یک سیستم یکپارچه برای مدیریت تمام فرایندهای سازمان استفاده کنند.

این موضوع به ویژه برای کسب‌و‌کا‌های کوچک و متوسط که امکان هزینه‌های بالا را ندارند ارزش زیادی ایجاد می‌کند. علاوه بر این با به‌کارگیری راهکاران ابری از اطلاعات سازمان شما به شکل منظم و در بازه‌های زمانی مشخص پشتیبان‌گیری می‌شود.

راهکاران ابری اکنون بیش از 800 مشتری دارد که از نرم افزار حسابداری آنلاین، فروش، تدارکات و لجستیک، خرده‌فروشی، هوشمندی تجاری، منابع انسانی و بهای تمام شده ابری استفاده می‌کنند.

منبع: cloudally