میزگرد مشترک همکاران سیستم و انجمن حسابداران خبره: «نحوه شناسایی درآمد بعد از تغییر استانداردهای مرتبط با آن»

استانداردهای مالی و مالیاتی، یکی از مهمترین بخش‌ها در فرایندهای مالی کسب‌وکارها است که همسویی با تغییرات آن، برای هر سازمانی ضروری است. توجه به اینکه در سال 1402، استاندارد حسابداری شماره 43 تحت عنوان «درآمد ناشی از قرارداد با مشتریان» جایگزین استانداردهای حسابداری شماره 3 (با عنوان درآمد عملیاتی)، شماره 9 (با عنوان پیمانکاری و حسابداری) و شماره 29 (با عنوان فعالیت‌های ساخت واملاک) می‌شود، فرآیند شناسایی درآمد به طور کلی تغییر خواهد کرد. به این ترتیب، یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای این تغییرات، بسترسازی مناسب و همچنین استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی در این زمینه است.

در همین راستا، روز سه‌شنبه 10 مرداد ماه 1402، رویداد «نحوه شناسایی درآمد بعد از تغییر استانداردهای مرتبط با آن» با همکاری همکاران سیستم و انجمن حسابداران خبره ایران، به شکل آنلاین برگزار شد. در این رویداد آنلاین که دو ساعت به طول انجامید، حدود 250 نفر از متخصصان حوزه مالی از سراسر کشور حضور داشتند.

دکتر غلامرضایی، مدیر اجرایی مرکز آموزش حسابداران خبره؛ دکتر الهام حمیدی، عضو کمیته سازمان حسابرسی؛ آقای محمد قبول، عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران؛ دکتر محمود آل حبیب، حسابدار رسمی و حمید خادم  حسابدار رسمی، از سخنرانان حاضر در این رویداد بودند. فرایند شناسایی درآمد، تغییرات پیش‌آمده پس از جایگزینی استانداردهای مرتبط با درآمد و شناسایی نرم‌افزارهای کاربردی جهت اعمال این تغییرات، از مهم‌ترین سرفصل‌های این رویداد بود.

در ابتدای رویداد، دکتر الهام حمیدی، عضو کمیته سازمان حسابرسی با اشاره به تاثیر تحول الگوی کسب‌وکار و ناکافی بودن استانداردهای فعلی بر شکل‌گیری استاندارد شناخت درآمد ، درباره چالش‌های احتمالی اجرای استاندارد 43 صحبت کرد و گفت: «یکی از چالش‌های اجرایی استاندارد شناخت درآمد، نیاز به داده‌های تخصصی است که در نرم‌افزارهای ویژه‌ای که برای همین کار طراحی شده‌اند، نگهداری و حفظ شوند. چالش دیگر در پیاده‌سازی این استاندارد، ضعف دانش استفاده‌کنندگان از آن است.»

در ادامه، دکتر غلامرضایی، مدیر اجرایی مرکز آموزش حسابداران خبره، پنج گام اصلی در شناخت استاندارد شناخت درآمد را برشمرد. به گفته غلامرضایی، شرکت‌ها باید در اجرای استاندارد 43 ، پنج مرحله شناسایی قرارداد و مشخصات آن، شناسایی تعهدات اجرایی، تعیین قیمت، تخصیص قیمت به تعهدات و شناسایی درآمد در زمان ایفای تعهدات را در نظر بگیرند.

دکتر محمود آل حبیب، حسابدار رسمی، از دیگر سخنرانان رویداد بود. آل حبیب در سخنان خود به موضوع قرارداد و آثار حقوقی آن در شرکت‌های پیمانکاری در استاندارد جدید پرداخت و تاکید کرد که این موضوع در زمان اجرا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. وی در این خصوص گفت: «تغییر در برآورد درصد پیشرفت کار در استاندارد 43، در قراردادهای پیمانکاری وجود دارد که برای ما بسیار چالش برانگیز است.»

حمید خادم، حسابدار رسمی یکی دیگر از سخنرانان رویداد بود که درباره نقاط مثبت و منفی استاندارد 43 و همچنین آثار مالیاتی آن صحبت کرد. به گفته خادم، اگر درآمد پشتیبانی تفکیک شود، برای کسب و کارها تبعات بیمه‌ای خواهد داشت. وی در این خصوص گفت: «اگر مالیات تفکیکی راه بیفتد، تفکیک تعهدات بین مبلغ قرارداد، تبعات بیمه‌ای و مالیات تفکیکی دارد که روی کسب و کارها اثر می‌گذارد.»

محمد قبول، عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران و کارشناس رسمی دادگستری، از دیگر سخنرانان این میزگرد بود که درباره چالش‌‍‌های حسابرسان و شرکت‌ها در پیاده‌سازی استاندارد 43 پرداخت. وی میزان تسلط و دانش استفاده در سامانه‌ها و سیستم‌های  ERP را از مهمترین چالش حسابرسان در اجرای استاندارد جدید دانست. او در این خصوص گفت: « چالش بزرگ شرکت‌ها در پیاده‌سازی استاندارد جدید، نبود نیروی متخصص در این حوزه است. آموزش استاندارد 43 به شرکت‌های اجراکننده بسیار مهم است. این شرکت‌ها باید دانش و آگاهی نیروهای خود را در خصوص استاندارد جدید بالا ببرند و درخصوص آن آموزش ببینند. همچنین سیستم‌ها باید از منظر استاندارد 43 بازنگری شوند».

در پایان، پژمان پازوکی، سرپرست ستاد مهندسی فروش همکاران سیستم، ضمن تایید صحبت‌های مطرح شده، اعلام کرد که همکاران سیستم برای استانداردهای جدید راه‌حل دارد و می‌تواند قوانین جدید استانداردها را مطابق با نیاز سازمان‌ها، با اعمال تنظیماتی خاص روی سیستم ایجاد کند. به گفته سرپرست ستاد مهندسی فروش همکاران سیستم، نسخه‌های این شرکت همگام با استاندارد 43 آپدیت خواهد شد و نیازها و استانداردهای جدید در سیستم‌ها  پیاده می‌شود.

دسته‌بندی‌ها:

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *