مهدی امیری در نشست با خبرنگاران: بازار رایانش ابری ایران را شکل می‌دهیم

مهدی امیری در نشست با خبرنگاران: بازار رایانش ابری ایران را شکل می‌دهیم

یک روز پس از برگزاری مجمع عمومی سالیانه همکاران سیستم، مدیران ارشد شرکت میزبان خبرنگاران و فعالان رسانه‌ بوده و به پرسش‌‌های آنها در زمینه‌ی عملکرد سال گذشته همکاران سیستم و دورنمای آینده آن پاسخ دادند.

فراهم کردن زیرساخت‌های تکنولوژی رایانش ابری، ورود به بازارهای جهانی و مذاکره با شرکت‌های خارجی از جمله مواردی بود که در کنار ارائه گزارش‌های عملکرد مالی و رویکردهای تازه شرکت در کسب‌وکار، در این نشست به‌ آنها پرداخته شد.

مهدی امیری مدیرعامل همکاران سیستم در آغاز نشست خبری، به ارائه گزارش‌های‌ آماری از وضعیت شاخص‌های درآمدی شرکت در سال ۹۴ پرداخت. او در این بخش  از رشد فروش راهکاران که ERP بومی و محصول استراتژیک شرکت است، خبر داد.  امیری با اشاره به اینکه «راهکاران» با بیش از یک هزار مشتری بخش عمده سهم بازار در صنایعی چون سیمان، پتروشیمی، کاشی و سرامیک، غذایی و بخش قابل‌توجهی از صنایعی چون قطعه‌سازی را در اختیار دارد، گفت:‌ «این محصول امروزه پاسخگوی نیاز اکثر صنایع است و بازار هدف درستی برای آن انتخاب شده است.»

امیری در ادامه به اهمیت و نقش تکنولوژی رایانش ابری (Cloud) در شرکت‌های نرم‌افزاری مطرح دنیا اشاره کرده و از برنامه‌های همکاران سیستم در سال جاری برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در جهت به‌کارگیری این تکنولوژی در محصولات شرکت خبر داد. به گفته‌ی امیری فاز اول این برنامه در سال جاری به پایان خواهد رسید و ادامه آن در سال ۹۶ دنبال خواهد شد.

مهدی امیری در نشست با خبرنگاران: بازار رایانش ابری ایران را شکل می‌دهیم

وی افزود: « در دهه شصت؛ زمانی که همکاران سیستم فعالیت خود را آغاز کرد،  بازار نرم افزار در ایران وجود نداشت و همکاران سیستم این بازار را ایجاد کرد. امروز هر چند بازار تکنولوژی رایانش ابری با بازار نرم‌افزار در دهه شصت  قابل مقایسه نیست؛ اما همکاران سیستم برای حضور در این بازار نیز نیاز دارد ابتدا آن را شکل دهد. ما این مسئولیت را برای خودمان قائل هستیم و پس از اینکه بازار را آماده کردیم؛ با اطمینان به آن ورود خواهیم کرد. البته در دنیا نیز پذیرش و فراگیر شدن این تکنولوژی فرایندی زمان‌بر بوده است.»

فرید فولادی مدیربازاریابی همکاران سیستم نیز در این زمینه گفت: «بسیاری از مشتریان ما هنوز شناخت کافی از رایانش ابری ندارند. به همین دلیل فاز اول را به تحقیق و بررسی اختصاص خواهیم داد.» او تاکید کرد حرکت همکاران سیستم به سمت این تکنولوژی براساس انتظارات بازار بوده است.

بخش دیگری از نشست خبری به طرح سئوال‌های خبرنگاران در خصوص چگونگی ورود شرکت‌های بین‌المللی به بازار ایران و رویکرد همکاران سیستم به این موضوع اختصاص داشت.

مهدی امیری در نشست با خبرنگاران: بازار رایانش ابری ایران را شکل می‌دهیم

محمود نظاری رییس هیات مدیره همکاران سیستم ابتدا به ارائه‌ی تحلیل خود از ورود شرکت‌های خارجی به ایران پرداخت. به گفته‌ی نظاری این شرکت‌ها در ابتدا، تصور ساده‌تری از ورود به بازار ایران داشتند و در حال حاضر در این زمینه محتاط‌تر شده‌اند. ضمن اینکه نبود قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی و نبود رگولاتوری مناسب کار را بسیار دشوار کرده است.

وی افزود: «انتظار بخش خصوصی این است که دولت پیش از هرنوع تصمیم‌گیری در این مورد انتظارها و نظرات کارشناسی بخش خصوصی را بشنود.»

نظاری در خصوص رویکرد همکاران سیستم در ارتباط با شرکت‌های خارجی گفت:  «با توجه به جایگاه همکاران سیستم باید بگویم که ما تنها با پنج شرکت اول دنیا وارد مذاکره خواهیم شد. البته تا به امروز نیز مذاکراتی انجام داده‌ایم.» او در خصوص نتیجه‌ی این مذاکرات گفت: «برداشت ما این است که این شرکت‌ها همکاران سیستم را تا اندازه‌ی زیادی از نظر مدیریتی شبیه به خودشان می‌دانند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که باید با مدلی خارج از کلیشه‌های رایج مانند نمایندگی با همکاران سیستم تعامل داشته باشند.»

رییس هیات مدیره همکاران سیستم در شرح مدل‌های مطلوب این شرکت برای همکاری گفت: «آنچه مدنظر ماست؛ شریک تجاری استراتژیک است. به‌گونه‌ای که بتواند تکنولوژی‌های پیشرفته را به ما انتقال دهد، مسیر ورود به بازارهای منطقه، اروپا و امریکا را باز کند، دسترسی به منابع جهانی را برای ما فراهم کرده و به توسعه زیرساخت‌ها و دانش مدیریتی‌مان کمک کند. در چنین حالتی ما علاقه‌مندیم که همکاری داشته باشیم و حتی با آنها وارد رقابت شویم.»

نظاری در ادامه توضیح داد که شرکت‌های خارجی برای به‌دست آوردن شناخت کافی از بازار ایران، دسترسی به‌ آن و متناسب‌سازی محصولات‌شان براساس فرهنگ مدیریتی جامعه؛ به ۳ تا ۴ سال زمان نیاز دارند و قرار گرفتن در کنار شرکتی مانند همکاران سیستم برای آنها یک امتیاز محسوب می‌شود.

در بخش دیگری از نشست خبری مدیر بازاریابی همکاران سیستم با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهای ERP در دنیا برای کامل‌تر کردن سبد محصولی خود  با شرکت‌های دیگر وارد همکاری می‌شوند گفت: «سال گذشته این کار در همکاران سیستم انجام شد و موفق شدیم راهکارجامع هتلداری را با مشارکت یکی از شرکت‌های معتبر به بازار ارائه دهیم. در سال جاری نیز به این موضوع خواهیم پرداخت.»

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص محصول بهای تمام شده همکاران سیستم گفت: «این محصول از جایگاه و اقبال زیادی در بازار برخوردار است و فرایند محاسبه بهای تمام‌شده تولید و خدمت را به خوبی پوشش می‌دهد.»

مهدی امیری در نشست با خبرنگاران: بازار رایانش ابری ایران را شکل می‌دهیم

این نشست با حضور نمایندگان ۱۴ رسانه‌ی فعال در زمینه‌های IT، اقتصادی و بورسی؛ در قالب یک صبحانه کاری روز گذشته در دفتر تحقیق و توسعه همکاران سیستم برگزار شد.

گزارش رسانه‌ها از این نشست خبری را می‌توانید در لینک‌های زیر بخوانید:

دسته‌بندی‌ها:

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *