تجربه یک عمر کار در کنار شهریار رحیمی

تجربه یک عمر کار در کنار شهریار رحیمی

حالا که با تعیین مدیر عامل جدید، شهریار قرار است ضمن مشاوره دادن به مهدی در نقش هیات مدیره به هدایت استراتژیک شرکت بپردازد علاقمندم که تجارب یک عمر کار خودم با او را برای کسانی که عمدتا در سن و سال فرزندان ما هستند مطرح کنم. تاریخچه شرکت حاوی درس آموزی‌هایی است که همه اعضا شرکت از آن ایده خواهند گرفت و در عین حال در مطالعه شرکت از بیرون نیز به این مطالب مراجعه خواهد شد.

ما تقریبا از روزهای اول تاسیس و استقرار شرکت سخت‌کوشی و تلاش را با هم تجربه می‌کردیم. کشف راهکارهای موفقیت دغدغه اصلی ما بود. در تقسیم کار اولیه‌ای که شکل گرفت پشتیبانی از مشتریان را چه در مرحله استقرار سیستم‌ها و چه بهنگام نگهداری شهریار عهده‌دار شد و من هم تحلیل سیستم‌ها و فروش و اداره شرکت را پیش بردم. چیزی نگذشت که همه مشتریان به علت رابطه عمیق و موثری که شهریار ایجاد می‌کرد او را پناه و یاور سازمان خود برای استفاده از سیستم‌های کامپیوتری می‌دانستند. در اندک زمانی از شروع کار به دلیل روحیات شهریار و دقت او برای انجام کار‌ها و دلسوزی تمام و کمال برای کار مشتریان مورد تحسین بازار بیرون وتیم داخلی قرار گرفت.
روحیه و تجارب گران‌بهای شهریار که در دوره تاسیس شرکت شکل گرفت در دوره استقرار موجب شد که سازمان‌دهی شرکت های پناه به نحو دقیق‌تری صورت گیرد. نگاه و مدیریت او در امور مشتریان بعنوان یک استاندارد کیفت برای ارایه سرویس مورد استفاده شرکت‌های پناه‌ها قرار گرفت و هریک از مدیران این شرکت‌ها او را الگوی رفتار با مشتریان قرار می‌دادند. استقرار یک شرکت نرم‌افزاری با انگیزه ساختن یک شرکت نمونه در محیطی که آمادگی‌های زیرساختی آن فراهم نبود کاری بزرگ بود و شهریار نیز به عنوان عضو کلیدی تیم مدیریت در کنار همایون و من قرار داشت تا برنامه‌های آینده و تحولات را از دیدی متفاوت غنا دهد. من همواره نظراتم را حتی قبل از آنکه در غالب یک طرح تدارک شود با او و همایون مطرح می‌کردم. هر دو دوست با دیدگاه‌های خودشان کمک می‌کردند که شرکت خیلی هزینه‌های تجربه و خطا را متحمل نشود و درعین حال اولین کسانی بودند که آستین بالا می‌زدند تا به اتفاق طرح‌های جدید را عملی کنیم. تدبیر شهریار و آینده‌نگری او بین ما زبانزد بود و از این لحاظ بسیاری از نقاط اشکال طرح‌ها قبل از اجرا مورد توجه او قرار می‌گرفت.
در دوره توسعه که در بازار شرکت‌ها و موسسات کشور نام همکاران سیستم را خیلی‌ها با احترام یاد می‌کردند شهریار مدیریت فروش گروه را به عهده گرفت و به جهت اشراف به ضرورت‌ها و نیاز سیستمی مشتریان و اعتباری که در بین ایشان داشت موفقیت تیم‌های فروش را با ارایه دیدگاه‌ها و همچنین حضور در جلسات فروش به نتیجه نهایی می‌رساند. او قبل از مدیر عاملی شرکت یار و یاور تیم مدیریتی در اداره کل شرکت بود و بطور تخصصی هم بخش مهمی از کار را پیش می‌برد. در اواخر همین دوره که دیگر همکاران سیستم چه از جهت تعداد مشتری و همچنین روش‌های مدیریتی مورد تحسین بازار قرار داشت او مدیرعامل شرکت شد تا من با فراغت بیشتر بتوانم بر تدارک مسیرهای آینده شرکت متمرکز شوم. نه در دوره‌ای که من مدیر عامل بودم و نه در دوره سه چهار سال اولیه مدیریت او فرق زیادی در زمینه اجرا بین من و او نبود. هرکجا لازم بود شهریار مسیری را پیش ببرد او پیش می‌افتاد و یا در دوره مدیر عاملی او نیز من همین نقش را داشتم.
طی این ده سالی که شهریار مدیرعامل شرکت بود از جهت وسعت بازار و توسعه شرکت ما به موفقیت‌های بزرگی دست یافتیم و درآمد شرکت حدود ۶۰ برابر شد و ویژه‌گی‌های او مانند سخت کوشی و صبوری که جزو سرمایه‌های فردی اوست تبدیل به سرمایه همه ما شد.
حالا که روش‌های اداره همکاران سیستم به عنوان یک شرکت نمونه مورد توجه بسیاری از مدیران بنگاههای اقتصادی کشور قرار دارد و بسیاری از جوانان این کشور در تاسیس شرکت و ایجاد کسب و کار خود ما را الگوی موفقیت خود می‌سازند نیاز است که متناسب با تغییرات محیط کسب و کار ما نیز دست به تغییراتی در جهت حفظ جایگاه خود بزنیم. در چنین شرایطی خوشبختانه شاهدیم که مدیران با استعدادی در کنار ما آماده شده‌اند که مسئولیت پیش بردن این تغییرات را عهده دار شوند. این مدیران که در مکتب مدیریت همکاران سیستم آمادگی‌های لازم را پیدا کرده‌اند و عملا نیز توانمندی‌های خود را برای موفقیت هرچه بیشتر همکاران سیستم نشان داده‌اند با برخورداری از نگاه‌های جدید‌تر می‌توانند شرکت را در این شرایط هدایت کنند. من اطمینان دارم که شهریار به اتکای تجارب کاری و روحیات شخصی اثر گذار خود در قالب هیات مدیره و مشاور مدیرعامل همراهی بی‌بدیل برای مهدی خواهد بود تا او را در مسیر آینده همکاران یاری رساند.

محمود نظاری

رئیس هیات مدیره همکاران سیستم

دسته‌بندی‌ها:

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *