در سمینار سامانه مودیان مالیاتی مطرح شد: سازمان‌ها باید برای روش‌های جدید حسابداری آماده باشند

سمینار سامانه مودیان مالیاتی، چالش‌ها و راهکارهای پیش‌رو، روز دوشنبه در «رویداد باهم» برگزار شد. دکتر مهدی غریب، مدرس دانشگاه و سامانه‌های مالیاتی و سمیه فامیان، مدیر سامانه فرسان همکاران سیستم، از ارائه‌دهندگان این سمینار بودند که طی یک ساعت، به معرفی سامانه مودیان، قوانین و چالش‌های آن پرداختند.

این سمینار با سخنرانی دکتر غریب و بیان اهداف اجرای سامانه مودیان آغاز شد. ایشان از این سامانه به عنوان رنج جدیدی برای حسابداران یاد کرد و تطابق مالیاتی، اثربخشی عدالت مالیاتی و اعتماد عمومی مودیان را مهمترین عوامل ایجاد سامانه مودیان دانست.

سمینار سامانه مودیان باهم ۱۴۰۲-۱

دکتر غریب در ادامه به پنج اصل عدالت مالیاتی، برائت، سهولت، مقرون به صرفه‌گی و ثبات، به عنوان اصول مورد توجه در قانون نظام شبکه پایانه‌های فروشگاهی اشاره کرد و گفت: «قانون پایانه‌های فروشگاهی سال 98 تصویب شده و قرار بود از سال 1400 پیاده‌سازی شود. به خاطر تعویق ایجاد شده در اجرای این قانون، مجلس امسال قانونی تصویب کرده است که طبق آن، همه اشخاص حقیقی و حقوقی، از ابتدای دی ماه مکلف به ارسال صورت‌حساب مالیاتی هستند. بنابراین برای تمامی سازمان‌ها، تا پایان دی ماه امسال همچنان فرصت برای ارسال صورت‌حساب وجود دارد».

ایشان ضمن اشاره به این موضوع که ثبت اطلاعات صورت‌حساب‌ها از طریق API های سازمان مالیاتی در سامانه مودیان امکان‌پذیر است، اذعان کرد:«در حال حاضر، فرایند صدور صورت‌حساب از طریق سیستم‌های رایانه‌ای انجام می‌شود و در سامانه مودیان، هیچ صورت‌حسابی صادر، ابطال و اصلاح نمی‌شود».

مهدی غریب با اشاره به ماده‌ها و دستورالعمل‌های متعدد سامانه مودیان برای کسب‌وکارها، تاکید داشت که به زودی عملیات نگهداری حساب‌ها و سندها تغییر می‌کند و سازمان‌ها باید خود را با روش‌های جدید حسابداری منطبق کنند. او صحبت خود را با بررسی میزان مالیات ارزش افزوده ادامه داد و گفت:«از این پس سامانه مودیان، ارزش افزوده و اظهارنامه آن را محاسبه کرده و در سیستم قرار می‌دهد و سازمان تنها می‌تواند درصورت نیاز، تعدیل‌ها را تعریف کند».

ایشان در ادامه به مهمترین تغییرات صورت‌حساب‌ها اشاره کرد و به معرفی تغییرات ایجاد شده در سرآمد (HEADER) صورت‌حساب، نوع شخص خریدار، پرداخت‌های نقد و نسیه و بدنه سیستم و شناسه کالا و خدمت پرداخت. مهدی غریب ارائه خود را با بیان روند جدید ثبت و نحوه صدور صورت‌حساب‌ها در سامانه مودیان به پایان رساند.

در ادامه سمیه فامیان به بیان چالش‌های سامانه مودیان مالیاتی برای سازمان‌ها پرداخت. ارسال صورت‌حساب فقط از طریق API، وجود فیلدهای متعدد برای تکمیل هر صورت‌حساب و ارسال صورت‌حساب به شکل قلم به قلم از مهمترین چالش‌هایی بود که فامیان در ادامه از آنها نام برد و گفت: «یکی از موضوعات مهمی که همچنان برای سامانه مودیان مالیاتی به عنوان چالش باقی مانده است، رعایت توالی اسناد فروش است. درواقع شرکت‌ها هنگام صدور فاکتور برگشتی برای فروش خود، دقیقا باید فاکتور مرجع را مشخص کنند و این موضوع زمانی دشوار می‌شود که همین فاکتور، مجدد برگشتی داشته باشد! درواقع سامانه مودیان برای شرکت‌هایی که فاکتور برگشتی و اصلاحی دارند، فرایند را بسیار پیچیده می‌کند».

ایجاد تنوع در انواع صورت‌حساب‌ها و الگوها، چالش دیگری بود که سمیه فامیان از آن نام برد و به نقش مهم API و نرم‌افزار در این مورد اشاره کرد. او در ادامه انواع صورت‌حساب‌های نوع 1، 2 و 3 و الگوهای مرتبط با آنها را در سامانه مودیان معرفی کرد و به بیان شیوه برخورد با صورت‌حساب‌های غیردیجیتالی در سامانه مودیان پرداخت.

فامیان در نهایت راهکار همکاران سیستم برای ارتباط با سامانه مودیان مالیاتی را معرفی کرد و گفت: «ماژول سامانه مودیان مالیاتی همکاران سیستم، به شکل مستقیم یا از طریق معتمد، صورت‌حساب‌های سازمان را به سامانه مودیان ارسال می‌کند. اولین موضوعی که در طراحی این سیستم برای ما اهمیت داشت، امنیت ارسال صورت‌حساب‌های مشتریان در بستر اینترنت بود که برای اطمینان از آن، سرور راهکاران را از سرور ارسال صورت‌حساب جدا کردیم. این سیستم هنگام ارسال صورت‌حساب، الگوی مناسب را تشخیص داده و ارسال را انجام می‌دهد. به این ترتیب، صورت‌حساب‌های یک سازمان، همیشه با آخرین وضعیت به سامانه مودیان منتقل می‌شود». امکان نگهداری کد 22 رقمی کارپوشه روی صورت‌حساب راهکاران، جلوگیری از ارسال صورت‌حساب تکراری و حفظ یکپارچگی از مزایای دیگر راهکار همکاران سیستم برای ارتباط با این سامانه بود که فامیان به آنها اشاره کرد. فامیان در انتهای ارائه خود گفت: «تا امروز بیش از 2800 مشتری به راهکار سامانه مودیان همکاران سیستم اعتماد کرده‌اند و ما همیشه سعی داریم با به روز نگه داشتن راهکار خود با تغییرات سامانه مودیان، کاربری ساده و بدون دردسری را برای مشتریان خود ایجاد کنیم».

دسته‌بندی‌ها:

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *