داستان موفقیت شرکت فولاد گیلان

در یک نگاه

نام شرکت: شرکت فولاد گیلان

کسب‌وکار: تولید

صنعت: فولاد

درباره شرکت

شرکت فولاد گیلان منشعب از گروه ماهان سمنان است که در سال ۱۳۸۲ به طور مستقل به ثبت رسیده است. این شرکت شامل یک دفتر در تهران و یک مجتمع کارخانه‌ای در شهرک صنعتی گیلان است. فولاد گیلان از سال ۱۳۸۴ تولید خود را آغاز کرده و در حال حاضر با تولید حدود دو میلیون تن نورد گرم و پانصد هزار تن نورد سرد در سال، بزرگ‌ترین شرکت خصوصی تولید فولاد کشور به حساب می‌آید. در نیمه دوم سال ۱۳۸۴ در این شرکت همچنان سیستم‌های نرم‌افزاری قدیمی و تحت داس مورد استفاده قرار می‌گرفت اما وسعت کار و حجم تولید ایجاب می‌کرد تا سیستم نرم‌افزاری به روز‌تر و دارای امکانات بهتر به کار گرفته شود. پس از تحقیقات، همکاران سیستم انتخاب شد. در این شرکت یک هزار نفر مشغول به کار هستند و تعداد کاربران سیستم‌های نرم‌افزاری همکاران سیستم ۱۱۰ نفر است.

نیاز کسب‌وکار

فقدان یکپارچگی بین نرم‌افزارهای موجود، نامشخص بودن بهای تمام شده

دستاوردهای به‌کارگیری راهکاران

کاهش هزینه‌ها به واسطه تعمیرات به موقع، کنترل صحیح فرآیندهای تولید، محاسبه دقیق بهای تمام شده.

تقسیم کار راحت بین واحد‌ها با کنترل تولید

هم اکنون سیستم کنترل تولید در نورد سرد و گرم و همچنین در کارگاه تراشکاری فعال است. دستورکار‌ها در PM نورد گرم صادر شده و پس از تکمیل مراحل به کارگاه ارسال می‌شود.
مدیر مالی مجتمع فولاد گیلان معتقد است که این نرم‌افزار توانسته یکپارچگی با سایر سیستم‌ها مانند انبار و بهای تمام شده ایجاد کند و این موضوع تقسیم کار بین واحد‌ها را بسیار راحت کرده است.
به گفته آقای صالحی نسب ارتباط ایجاد شده به خصوص با بهای تمام شده موجب ارزان‌تر شدن فرآیند تولید شده است. همچنین سیستم کنترل تولید تغییرات مثبتی را در بخش مهندسی اطلاعات این مجتمع ایجاد کرده است. از طرف دیگر با همکاری کار‌شناسان همکاران سیستم درباره شماتیک ساخت و همچنین تغییراتی که در بخش کنترل مواد و نیمه‌ساخته‌ها صورت گرفته حالا کنترل‌های دقیقی در دسترس مدیران مجموعه است.

گزارش‌های دقیق بهای تمام شده

آقای صالحی نسب می‌گوید: «گزارش‌های بهای تمام شده مانند کیلوگرم در دقیقه یا نفر در ساعت باعث شده بخش زیادی از کنترل داده‌ها که پیش از این از طریق نرم‌افزار اکسل صورت می‌گرفت در حال حاضر به طور خودکار انجام شود و این انرژی صرف کنترل تولید شود. این موضوع همچنین در کنترل اطلاعات و انبارگردانی‌ها و ارتباط با سایر سیستم‌ها نیز بسیار مورد استفاده این واحد قرار گرفته است.»

از زبان مشتری

مدیر مالی مجتمع فولاد گیلان

«ما در هنگام انتخاب سیستم‌های نرم‌افزاری به دنبال یک محصول معتبر بودیم و همکاران سیستم بهترین انتخاب ما بود. هم سابقه نرم‌افزار‌ها و هم پشتیبانی خوب پناه گیلان موجب شده که رابطه حرفه‌ای و مناسبی بین دو واحد صورت گیرد.» به گفته وی این شرکت هم از پشتیبانی آنلاین و هم پشتیبانی حضوری همکاران سیستم استفاده می‌کند و از آن رضایتمندی کامل دارد. او دلیل ایجاد این رضایتمندی را در این می‌داند که مدیران منطقه‌ای همکاران سیستم از پله‌های کار‌شناسی به مدیریت رسیده‌اند و این باعث شده که شناخت دقیقی نسبت به مشکلات پیش روی شرکت‌های بزرگی چون فولاد گیلان داشته باشند.