استیو بالمر ؛ از مدیرعاملی مایکروسافت تا ثروتمندترین مرد جهان

زمان مطالعه: 7 دقیقه

استیو بالمر ؛ از مدیرعاملی مایکروسافت تا ثروتمندترین مرد جهان

استیون آنتونی بالمر معروف به استیو بالمر در سال 2000 به عنوان مدیرعامل شرکت مایکروسافت انتخاب شد. وی که متولد 24 مارس 1968 است، یکی از بزرگان تجارت در جهان شناخته می‌شود. ثروت شخصی بالمر را در سال 2011 بیش از 13.9 میلیارد دلار تخمین زده‌اند. بنا به رتبه‌بندی نشریه فوربز، او هم‌اکنون نوزدهمین ثروتمند آمریکایی است. بالمر تمام این ثروت را مرهون مایکروسافت است.

بالمر در 24 مارس 1956 در شهر دیترویت میشیگان آمریکا به دنیا آمد. پدرش اهل سوئیس بود و مادرش دختری از یکی از خانواده‌های یهودیان آمریکا. دوره دبیرستانش را در دیترویت گذراند و در کلاس‌های مهندسی دانشگاه فنی لاورنس هم شرکت می‌کرد. او در سال 1977، لیسانس خود را در رشته ریاضیات و اقتصاد با درجه ممتاز از دانشگاه هاروارد دریافت کرد. بالمر در دوران دانشجویی‌اش، عضو یک تیم فوتبال بود و در روزنامه هرالد کریسمون کار می‌کرد. در همین زمان بود که با بیل گیتس آشنا شد.

مدتی هم در شرکت Procter & Gamble به عنوان دستیار مدیر محصول کار می‌کرد. او در آنجا با جفری ایملت آشنا شد، کسی که مدتی بعد مدیرعامل شرکت جنرال الکتریک شد. در سال 1980، تحصیل در مدرسه بازرگانی استنفورد را نیمه‌کاره رها کرد و به مایکروسافت پیوست؛ البته بالمر سرپرستی شرکت Accenture Ltd را نیز در کارنامه خود دارد. بدون شک، بالمر یکی از موفق‌ترین مدیران دنیای IT است. این موفقیت باعث کنجکاوی بسیاری از افراد شده است و آن‌ها را ترغیب به مطالعه بیوگرافی استیو بالمر و زندگینامه او کرده است. در ادامه مطلب، به طور کامل خواهیم گفت که استیو بالمر کیست؟ همچنین چه مسیری را برای رسیدن به جایگاه کنونی خود طی کرده است. با ما همراه باشید.

تجربه‌ ها و عملکرد استیو بالمر

استیو بالمر با فعالیت و مدیریت در مایکروسافت توانست ثروت خود را روزبه‌روز افزایش دهد. در سال 2022 نیز ثروت خالص او از 90 میلیارد دلار فراتر رفت و او جزء ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفت. البته استیو بالمر در سنین جوانی خود نیز زندگی ثروتمندی داشت. پدرش فردریک هنری بالمر در شرکت خودروسازی فورد سمت مدیریت را بر عهده داشت. نام مادر او نیز بئاتریس دوورکین بود و یک خواهر هم به نام شلی دارد. بالمر بعد از امتحان کردن مشاغل مختلف در نهایت، به عنوان سی‌امین کارمند مایکروسافت در سال 1980، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

او اولین مدیر تجاری بود که توسط بیل گیتس استخدام می‌شد که این موضوع خود نشان‌دهنده اعتماد و رضایت بیل گیتس از عملکرد بالمر بود. استیو بالمر در سازماندهی مجدد مایکروسافت نقش اساسی داشت؛ به همین دلیل، 8 درصد از سهام شرکت به او داده شد. به علاوه، او دومین مدیر مایکروسافت از زمان تأسیسش بود که باعث افزایش درآمد خالص آن شد. در کل، استیو بالمر یکی از چهره‌های ماندگار و تاریخی شرکت مایکروسافت است که 34 سال از عمر خود را صرف توسعه آن کرد.

زندگی حرفه‌‌ای و موفقیت ‌های بالمر

زمانی که بالمر وارد مایکروسافت شد در ابتدا حقوق 50 هزار دلاری برایش تعیین کردند و درصدی از حق مالکیت شرکت را هم به او دادند. وقتی در سال 1981 شرکت مایکروسافت رسما ثبت شد، 8 درصد از سهام آن به استیو بالمر رسید؛ از آن زمان تا کنون بیش از سی سال می‌گذرد. او تمام ثروت خود را از راه کار کردن در مایکروسافت به دست آورد. در این مدت، مسئولیت هدایت بخش‌های مختلف این شرکت را برعهده داشته و تجارب زیادی را در این راه اندوخته است.

مدیریت بخش عملیات، بخش توسعه سیستم‌عامل‌ها و بخش فروش و پشتیبانی از مهم‌ترین سوابق کاری او در مایکروسافت بود؛ تا اینکه در سال 2000 بیل گیتس از سمت مدیرعاملی شرکت کنار رفت و استیو بالمر عهده‌دار این سمت شد. البته بیل گیتس تا مدتی مدیریت بخش فناوری مایکروسافت را برعهده داشت. در اوایل این دوره، بالمر در مقام مدیرعاملی بیشتر عهده‌دار مسائل مالی شرکت بود. وی در 2003 حدود 8.3 درصد سهامش را فروخت و از آن زمان به بعد فقط مالک 4 درصد سهام مایکروسافت است.

چندی پیش، بالمر موفق به دریافت نشان افتخار از فرانسه شد. زندگی و موفقیت استیو بالمر تا حالا دست‌مایه یکی دو فیلم و کتاب هم قرار گرفته است. فردریک الن مکسول در سال 2002 زندگی‌نامه‌ای از بالمر را وارد بازار کرد با عنوان «پسربچه تخس: مردی که بر مایکروسافت حکم می‌راند». در سال 1999 نیز نمایش نیمه مستندی درباره رقابت‌های مایکروسافت و اپل در زمینه تولید دستگاه‌های رایانه‌ای ساخته شد. در این فیلم که «دزدان دره سیلیکون» نام داشت، جان دیماگیو نقش استیو  بالمر را ایفا می‌کرد.

استیو بالمر و بیل گیتس

استیو بالمر و بیل گیتس

شکست ‌ها و حاشیه‌ های استیو بالمر

بالمر را شخصی پرانرژی و سرزنده می‌شناسند که همیشه به شرکا و کارکنان شرکت مایکروسافت انگیزه می‌دهد. مدیریت او در مایکروسافت را هم مدیریت موفقی می‌دانند؛ البته موفقیت او همیشه با برخی شکست‌ها و حاشیه‌ها نیز همراه بوده است. گاهی پیش‌بینی‌های جنجال‌برانگیزی کرده است که به واقعیت نپیوسته است. گاهی هم از سرخشم و عصبانیت تصمیم‌هایی گرفته و کارهایی کرده است که برایش پشیمانی به بار آورده است.

برای مثال، یک‌بار در کنفرانسی در سال 2009 زبان به انتقاد از قیمت محصولات اپل پرداخت و گفت: «در شرایط فعلی فکر می‌کنم جریان آب برخلاف میل اپل باشد. در این شرایط صرفه‌جویی کار مفیدی است. در این شرایط که باید 500 دلار برای خرید یک رایانه بپردازیم که دقیقاً بهای سخت‌افزار آن است- مگر مجبوریم 500 دلار هم برای لوگوی آن بپردازیم؟ فکر می‌کنم خرید محصولات اپل برای افراد متوسط خیلی سخت‌تر از گذشته شده است». اما پیشگویی‌های بالمر به واقعیت نپیوست؛ چراکه در سال‌های بعد علیرغم سیر نزولی صنعت رایانه در آمریکا، فروش اپل پیوسته رو به افزایش بوده است.

یک‌بار هم حملات کوبنده‌ای را متوجه سیستم‌عامل اندروید کرده و گفته بود: «برای استفاده از ویندوز فون نیازی نیست شما حتماً دانشمند رایانه باشید؛ اما برای استفاده از اندروید این تخصص لازم است. استفاده از گوشی‌های تحت اندروید هیچ هیجانی برای من ندارد.». اما این قضاوت بالمر هم به جایی نرسید و آن‌چنان که آمار و ارقام نشان می‌دهد، استفاده از گوشی‌های اندرویدی سیر صعودی به خود گرفته است؛ درحالی‌که ویندوز فون اصلاً موقعیت خوبی در بازار گوشی‌های هوشمند ندارد.

زمانی هم شنیده بود که مارک لوکوسکی، یکی از کارآمدترین نیروهای مایکروسافت قرار است به گوگل بپیوندد. بالمر از شنیدن این شایعه از شدت خشم و عصبانیت یک صندلی را به سمت دفتر لوکوسکی پرت کرده بود. لوکوسکی هم به دادگاه شکایت برده و گفته بود بالمر در این درگیری ناسزاهای رکیکی نثار اریک اشمیت، مدیرعامل گوگل کرده و گفته «گوگل لعنتی» را خواهد کشت. در نهایت، بالمر که از این اتفاق پشیمان شده بود از لوکوسکی خواسته بود در مایکروسافت بماند.

روابط او با بیل گیتس هم بی‌حاشیه نبوده است. زمانی که بیل گیتش در سال 2000 مدیرعاملی مایکروسافت را رها کرد و آن را به بالمر سپرد، وال استریت ژورنال گزارش کرده بود که واگذاری این سمت بی‌تنش نبوده است. ظاهراً در جلسه‌ای استیو بالمر با بیل گیتس با هم وارد درگیری لفظی شده بودند که بیل گیتس به نشانه اعتراض جلسه را با عصبانیت ترک می‌کند. پس‌ازآن، وقتی‌که استیو بالمر مدیرعامل مایکروسافت شد، علیرغم پشیمانی از این رفتارش، درباره بیل گیتس گفته بود: «من هیچ نیازی به او ندارم. این یک اصل است: استفاده از او، بله. اما نیاز به او، نه.»

بازنشستگی استیو بالمر

همان‌طور که اشاره شد، استیو بالمر در فوریه 2014 از سمت مدیرعاملی خود کناره رفت و رسماً بازنشسته شد. او در آگوست همان سال نیز از هیئت‌مدیره نیز خارج شد. برخی معتقدند اشتباهات بالمر در توسعه تلفن همراه باعث کناره‌گیری او شده است. به هر حال، او همچنان نیز جزء سهام‌داران مایکروسافت است.

خود بالمر در اعلامیه بازنشستگی‌اش بیان کرد که تصمیمش بر اساس نیاز مایکروسافت به داشتن رهبری طولانی مدت انجام گرفته است. او با وجود برخی از اشتباهات خود قطع به یقین، یکی از مدیران موفق و شایسته مایکروسافت بود. درآمد سالانه مایکروسافت در زمان تصدی او از 25 میلیارد دلار در سال به 70 میلیارد دلار رسید که خود این موضوع باعث افزایش قابل‌توجه ثروت بالمر شد.

در نهایت به عنوان جمع‌بندی می‌توان گفت که دورانمدیریت بالمر از سال 2000 شروع شد و نهایتا تا سال 2014 به اتمام رسید. دوران مدیریت بالمر در شرکت نرم‌افزاری مایکروسافت همراه با موفقیت‌ها و شکست‌های متعددی بود؛ اما عملکرد کلی آن و تلاش‌هایش برای توسعه مایکروسافت بسیار تحسین‌برانگیز است. بالمر از سال 2014 نیز به فعالیت‌های بشردوستانه پرداخت. همچنین، در سال 2018 حدود 59 میلیون دلار در Social Solutions سرمایه‌گذاری کرد تا نرم‌افزاری مخصوص سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی بسازد.