داستان موفقیت شرکت تولید دارو

درباره شرکت تولید دارو

شرکت تولید دارو یکی از بزرگترین و قدیمی­‌ترین کارخانجات داروسازی ایران است که در سال 1335 تأسیس و فعالیت خود را در زمینه ساخت فرآورده‌­های دارویی و بهداشتی آغاز کرده است. این شرکت با نام تجاری TD همواره در ردیف کارخانه­‌های مطرح تولید و عرضه دارو قرار داشته است. دراین شرکت، بیش از  106 داروی مختلف که در اشکال دارویی گوناگون مانند قرص، کپسول، شیاف، شربت، سوسپانسیون، ژل، پماد، آمپول، قطره و محلول‌های ضدعفونی کننده ،تولید و عرضه می­‌شوند.

نیازهای نرم‌افزاری شرکت تولید دارو

ارتباط صنعت داروسازی با سلامت افراد جامعه می‌تواند اهمیت این صنعت را نسبت به صنایع دیگر نشان دهد و مسلما کیفیت تولید یک شرکت داروسازی هم در سلامت جامعه و هم در موفقیت شرکت موثر است. یکپارچگی فرایندها و واحدهای یک شرکت دارویی یکی از عوامل تعیین کننده کیفیت محصولات آن است و برای یک تولید با کیفیت واحد کنترل کیفی و برنامه‌ریزی که یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک شرکت دارویی است همواره از مواد اولیه تا محصول باید در کنار خط تولید باشد.

برای رسیدن به این هدف، تولیددارو به یک ابزار یکپارچه نیاز داشت تا واحدهای مختلف در جریان کار یکدیگر قرار گیرند و بتوانند از کوچک‌ترین نقص و کاستی در فرایندها که ممکن است آسیب بزرگی به خط تولید وارد کند، آگاه شوند.

علاوه بر آن، کنترل دقیق موجودی انبار با هدف سفارش به موقع مواد اولیه و بسته‌بندی بدون یک ابزار یکپارچه کاری زمان‌بر و دشوار بود و گاهی خطا در این فرایند باعث فاسد شدن بسیاری از محصولات به دلیل نبود مواد بسته بندی می‌شد. دسترسی به گزارش‌های منعطف در زمان مناسب یکی دیگر از نیازمندی‌های تولید دارو بود. این نیازها سبب شد تا شرکت تولید دارو به فکر پیاده‌سازی یک سیستم یکپارچه در مجموعه خود باشد.

دستاوردهای پیاده سازی راهکاران

پس از استقرار راهکاران در شرکت تولید دارو یکپارچکی فرایندهای تولید، انبار و فروش تا حد مطلوبی اتفاق افتاد.  واحد کنترل کیفی و برنامه‌ریزی در تمام مراحل تولید درگیر فرایند شده و به درستی آن را کنترل می‌کند.

برخی از ارزش افزوده‌های دیگر که برای این شرکت حاصل شده است:

  • تسهیل فرایند کنترل کیفیت
  • کاهش هزینه هایی مثل مصرف کاغذ
  • جلوگیری از فاسد شدن مواد اولیه
  • ردگیری بچ مواد اولیه در بچ محصولات
  • کنترل دقیق چک های سررسید شده و وصول به موقع مطالبات
  • امکان دریافت گزارش‌های منعطف

آقای مومنی مدیر IT  شرکت تولید دارو:

در حال حاضر بزرگ‌ترین نیاز شرکت‌های تولیدی دارو برای سیستماتیک کردن فرایندهایشان، یکپارچگی و در دسترس بودن نرم‌افزار است. به کمک ERP راهکاران تمام واحدهای سازمانی به شکل یکپارچه با هم در ارتباط هستند و تمامی فرایندها تحت کنترل و پایش قرار می‌گیرند. مواد اولیه با کیفیت، به اندازه مورد نیاز خریداری و وارد چرخه تولید می‌شود و در انتها، محصولات در بچ سایزهای تعریف‌شده و بعد از بررسی واحد آزمایشگاه تولید و وارد انبار می‌شود.

با توجه به بازار رقابتی صنعت دارو، محاسبه بهای تمام شده دقیق بچ‌های تولیدی کمک شایانی به کسب‌و‌کار شرکت می‌کند.

در کنار همه این بهبودها، کارشناسان پشتیبانی آموزش دیده همکاران سیستم، اطمینان خاطر بالایی را در سازمان ما برای پشتیبانی در لحظه ایجاد کرده است.