داستان موفقیت مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران

در یک نگاه

نام شرکت: مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران

کسب‌وکار: خدماتی

صنعت: مواد معدنی

راهکار: دفتر کل، دریافت و پرداخت، مدیریت دارایی، بهای تمام شده، انبار، جبران خدمات، کارگزینی، تردد، خدمات الکترونیک کارمند

درباره شرکت

مجتمع معادن فلات مرکزی ایران واقع در استان یزد، در سال ۱۳۸۸ تحت عنوان طرح تجهیز معادن سنگ آهن مرکزی ایران در زیرمجموعه‌ی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران فعالیت خود را آغاز کرد و به‌دنبال مصوبه‌ی هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع مواد معدنی ایران در سال ۱۳۹۱ به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران منتقل شد. در سال ۱۳۹۴، مجتمع سنگ آهن میشدوان نیز با ظرفیت بالغ بر ۱۳،۲۴۸،۳۹۱ تن سنگ آهن، با مصوبه هیئت عامل سازمان در این مجتمع ادغام شد.

در حال حاضر، مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران و مجتمـع سنگ آهن میشدوان دارای شخصیت حقوقی مستقل نیستند و از طرح‌های به بهره‌برداری رسیده‌ی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به‌شمار می‌آیند. در زیرمجموعه‌ی این مجتمع شش معدن سنگ آهن چاه گز، سنگ آهن میشدوان، آنومالی A۱ (شمالی)، مجموعه معادن زاغی‌ها، سنگ آهن آنومالی چاواشه و سنگ آهن آنومالی A۵ وجود دارند که مدیریت آن‌ها به‌عهده‌ی فلات مرکزی است.

نیاز کسب‌وکار

با توجه به تعدد و پراکندگی جغرافیایی معادن و لزوم به‌روز بودن حساب‌های شرکت برای ارائه‌ی سریع و به‌موقع گزارش‌های لازم به سازمان‌های مختلف و واحدهای داخلی، سازمان به راهکار نرم‌افزاری تحت وب نیاز داشت تا با استفاده از آن بتواند، در لحظه به اطلاعات درست دسترسی داشته باشد. به‌علاوه با تفاوت کدینگ سیستم‌های مالی هر یک از معادن زیرمجموعه، شرکت به نرم‌افزاری یکپارچه برای مدیریت مالی پروژه‌ها نیاز داشت.

هم‌چنین مجتمع فلات مرکزی برای کنترل بهتر و دید جامع از عملکرد زیرمجموعه‌ها، نیاز داشت گزارش‌گیری سریع و کاملی به تفکیک پروژه‌ها در اختیار داشته باشد.

هم‌چنین مجتمع فلات مرکزی نیاز داشت برای کنترل بهتر و داشتن دیدی جامع از وضعیت عملکرد زیرمجموعه‌ها، گزارش‌گیری سریع و کاملی به تفکیک پروژه‌ها را در اختیار داشته باشد. در کنار آن، برای مدیریت یکپارچه‌ی منابع انسانی تمام زیرمجموعه‌ها با توجه به تنوع شیفت کاری و محاسبات متنوع مرتبط با آن‌ها، به‌دنبال راهکار نرم‌افزاری بود که با ثبت درست تردد و ارتباط سیستمی با جبران خدمات، فرآیند محاسبه‌ی حقوق پرسنل را سرعت ببخشد و از چند بار کاری در محاسبات زمان‌بر، بی‌نیاز شود.

اهداف پیاده‌سازی

فلات مرکزی که از سال ۱۳۹۲ از سیستم‌های تحت ویندوز همکاران سیستم استفاده می‌کرد، به‌دنبال توسعه‌ و شکل‌گیری نیازهای جدید کسب‌وکار در سال ۱۳۹۴ تصمیم گرفت، سیستم‌های پیشین خود را به راهکاران همکاران سیستم ارتقا دهد تا با در اختیار داشتن یک سیستم تحت وب، به اهداف زیر دست یابد:

  • یکپارچگی اطلاعات در دیتابیس مرکزی
  • جلوگیری از خطای کاربری در ثبت اطلاعات
  • افزایش دقت و صحت اطلاعات
  • دسترسی در لحظه به اطلاعات پروژه‌های پراکنده
  • گزارش‌گیری سریع از وضعیت پروژه‌ها برای تصمیمات مدیریتی
  • گزارش‌سازی سریع برای ذی‌نفعان داخلی و بیرونی سازمان
  • ردیابی هزینه‌ها و نقش آن‌ها در بهای تمام شده
  • ثبت دقیق وضعیت تردد کارکنان
  •  سرعت و دقت‌بخشی به محاسبات جبران خدمات

دستاوردهای به‌کارگیری راهکاران

با استقرار راهکاران همکاران سیستم در مجتمع و با  بهره‌مندی از امکانات به‌روز این راهکار؛ با استفاده از کامپونت ارسال و دریافت داده‌ها در راهکاران، روند ادغام اطلاعات مالی و استقرارهای ماژول‌های خریداری شده به‌سرعت انجام شد.

  • با تحت وب بودن راهکاران و ثبت تمامی اطلاعات معادن زیرمجموعه در دیتابیس مرکزی، دسترسی در هر مکان و در لحظه به اطلاعات مالی و اداری مجتمع امکان‌پذیر شد.
  • کاوشگر راهکاران نیز سبب شد تا کاربران سیستم گزارش‌های مورد نیاز را متناسب با نیاز سازمان و در فرمت‌های گوناگون در سریع‌ترین زمان ممکن تهیه کنند و برای بررسی و تصمیم‌گیری در اختیار مدیران قرار دهند.
  • استفاده از فیلترهای گوناگون و متعدد موجود در راهکاران سبب شده است تا دسترسی به اطلاعات مورد نظر مجتمع به سرعت انجام شود.
  • با افزایش سرعت محاسبات مالی از جمله بهای تمام شده و جبران خدمات، عملیات مالی و اداری با سرعت و دقت بیش‌تر انجام می‌شود.
  • بهره‌مندی از  گزارش «تسهیم هزینه‌های سربار به تفکیک عوامل هزینه» برای بررسی ریز هزینه‌ها و دلایل وقوع آن‌ها، هم‌چنین نقش آن‌ها در کاهش بهای تمام شده محصولات فراهم شده است.
  • با یکپارچگی راهکار تردد و راهکار جبران خدمات، ضمن ثبت درست اطلاعات تردد، اطلاعات به‌شکل یکپارچه در راهکار جبران خدمات وارد و محاسبات مرتبط با آن اتوماتیک انجام می‌شود؛ به این ترتیب، سازمان از ثبت دوباره‌ی اطلاعات تردد در راهکار جبران خدمات بی‌نیاز شده است. هم‌چنین با استفاده از خدمات الکترونیک کارمند، کارکنان می‌توانند از وضعیت تردد، مرخصی، ماموریت و فیش حقوقی خود آگاه شوند.