داستان موفقیت شرکت کاشی عقیق

شرکت کاشی عقیق در یک نگاه

کاشی عقیق از جمله شرکت‌های شناخته شده و مطرح در صنعت کاشی است و به خاطر تنوع، تعدد و کیفیت محصولات هم‌اکنون جزء ۱۰ شرکت بر‌تر ایران در این بخش قرار دارد.

چالش‌های قبل از همکاران سیستم
مشخص بودن وضعیت حساب‌ها با تعداد زیاد نمایندگان و تامین‌کنندگان مواد اولیه و منابع شرکت و دسترسی سریع و راحت به واحدهای مختلف

دستاوردهای بعد از استقرار
محاسبه بهای تمام شده دقیق و کاهش ضایعات، شناسایی انحرافات، مشخص بودن وضعیت حساب‌ها و گرفتن گزارش‌های دقیق مدیریتی به همراه کنترل هزینه‌های مواد‌، دستمزد و سایر هزینه‌های تولید

 

کاشی عقیق از جمله شرکت‌های شناخته شده و مطرح در صنعت کاشی  و اولین شرکتی است که کاشی دیوار تک پخت (منوپروزا) را در ایران تولید کرده است. این شرکت در سال ۱۳۷۸ تأسیس شد و پس از بهره‌برداری در سال ۱۳۸۰ به دنبال یک طرح توسعه در سال ۱۳۸۵ تولید خود را به دو برابر رساند و به دلیل تنوع، تعدد و کیفیت محصولات هم‌اکنون جزء ۱۰ شرکت بر‌تر ایران در این بخش قرار دارد. کاشی عقیق از هنگام اولین بهره‌برداری تاکنون از سبد کاملی از محصولات همکاران سیستم برای تجهیز به سیستم‌های نرم‌افزاری و ارتقای کیفیت تولید و کنترل شبکه مالی خود بهره گرفته است.

راهکار نرم‌افزاری همکاران سیستم در خدمت پیچیدگی‌های صنعت کاشی
محمد زارع مدیر مالی شرکت کاشی عقیق می‌گوید: تا قبل از ۱۳۸۰ عمدتا از سیستم‌های تحت داس در شرکت استفاده می‌شد اما بعد که اهمیت نرم‌افزار و بهینه‌ سازی آن درک شد و موضوع صنعت کاشی نیز از نگاه سنتی و بازاری خود خارج شد، توجه به نرم‌افزارهای به روز در اولویت قرار گرفت.
زارع می‌گوید: ما در حدود ۵۰ نماینده در سراسر کشور داریم که همه آن‌ها با ۴۰۰ الی ۵۰۰ فروشنده جزء، در سراسر کشور کار می‌کنند، مشخص بودن وضعیت حساب‌ها چه با این نمایندگان و چه با تامین‌کنندگان مواد اولیه و منابع شرکت برای مدیریت بسیار مهم است و دسترسی به واحدهای مختلف باید به سرعت و راحتی صورت بگیرد.
به گفته مدیر مالی شرکت کاشی عقیق چنین گردش بزرگی در سطح کشور حالا با کمک توسعه نرم‌افزار در این شرکت محقق شده است. او می‌گوید: اولین بخشی که وارد بخش تجهیز نرم‌افزاری شد، بخش مالی بود، حجم بالای کار و به روز بودن حساب‌ها و امکان گرفتن گزارش‌های مدیریتی متعدد و خاص که امکان تحلیل بالایی داشته باشد برای ما بسیار مهم بود و این چیزی بود که با تجهیز به سیستم‌های همکاران سیستم به دست آمد.

محاسبه بهای تمام شده تولید
به گفته مدیر مالی شرکت کاشی عقیق، در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد شرکت‌های تولید کاشی به دلیل سود‌آوری بالا دقت چندانی در بخش هزینه و قیمت تمام شده و شناسایی انحرافات نداشتند و این موضوع باعث می‌شد که رقابت، چندان جایی در فضای کاری آن‌ها نداشته باشد. اما حالا مشتری کاشی را انتخاب می‌کند و در نتیجه کنترل قیمت‌ برای بازیگران این صنعت بسیار مهم است.
زارع می‌گوید: ما در شرکت کاشی عقیق با شناسایی ایستگاه‌های کاری، مشکلات واحدهای تولیدی و انحرافات را بیرون آوردیم و دیگر به راحتی انحرافات را شناسایی می‌کنیم. همچنین حسابداری بهای تمام شده به همراه کنترل عملیات تولید به عنوان یک ابزار بسیار مهم در اختیار مدیریت توانسته مدیران را در برنامه‌ریزی‌، کنترل و نظارت بر فعالیت‌ها یاری نماید.

یک دهه تجربه موفق همراهی با همکاران سیستم
مدیر مالی کاشی عقیق می‌گوید: در این چند سالی که با همکاران سیستم کار می‌کنیم هم کیفیت نرم‌افزار‌ها و هم کیفیت پشتیبانی باعث شده تا سبد کاملی از محصولات آن را در اختیار بگیریم. ما در طی ده سال کار با همکاران سیستم توانسته‌ایم روش‌ها و سیستم‌های درونی خود را دقیق‌تر کنیم. حضور به موقع چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین این اطمینان را در شرکت کاشی عقیق به وجود آورده که همکاران سیستم به عنوان یک همراه در کنار ماست.

درباره آقای زارع
محمد زارع مدیر مالی شرکت کاشی عقیق مدرک کار‌شناسی خود را در رشته حسابداری از دانشگاه شهید بهشتی تهران اخذ کرده است. از ۲۲ سال سابقه کار ایشان ۵ سال در حوزه حسابرسی (تا رتبه حسابرسی ارشد) و مابقی به فعالیت در صنعت کاشی و سرامیک سپری شده است.