داستان موفقیت شرکت پرهون طرح

مشتری: پرهون طرح
کسب‌و‌کار: پیمانکاری – عمرانی
صنعت: راه و ساختمان
راهکار: دفترکل، دریافت و پرداخت، جبران خدمات، انبار

در یک نگاه

شرکت پرهون طرح (سهامی خاص) سال ۱۳۸۰ با تجربه‌ای ۷۰ ساله در کار اجرایی امور پیمانکاری تاسیس شد. حوزه‌ی ارائه خدمات این شرکت شامل مدیریت طرح (MC)، طرح و اجرا (EPC) و اجرا (C) است،  با داشتن گرید ۱ پیمانکاری، در پروژه‌های ساخت سد، ساختمان و انبوه‌سازی، پروژه‌های صنعتی، نیروگاه‌ها، تونل و راه، قطار شهری در داخل و خارج از کشور فعالیت می‌کند و ۴۰۰ پرسنل مشغول به کار دارد.

از پروژه‌های موفق این شرکت می‌توان به نیروگاه سیکل ترکیبی علی‌آباد، نیروگاه سیکل ترکیبی یزد، مدیریت طرح سد رئیس علی دلواری، احداث و بهره‌برداری نیروگاه سیمره اشاره کرد.

نیاز کسب‌وکار

این شرکت که از سال ۱۳۸۴ از سیستم‌های ویندوزی همکاران سیستم استفاده می‌کرد با توجه به پراکندگی جغرافیای نیاز به راهکاری داشت که اطلاعات سازمان را یکپارچه و در لحظه کند. دسترسی سریع و آسان به اطلاعات پروژه‌ها، از اولویت خاصی برای شرکت برخوردار است. هم‌چنین چند ارزی بودن قراردادها و پروژه‌های خارجی، محاسبات مالی را با دشواری مواجه می‌کرد.

اهداف پیاده‌سازی

پرهون طرح در سال ۹۲ سیستم‌های پیشین خود را به راهکاران همکاران سیستم ارتقا داد تا به اهداف زیر دست یابد:

  •  سرعت انتقال اطلاعات
  •  صرفه‌جویی اقتصادی از بابت خرید نسخ دوم نرم‌افزارها
  • استفاده از یک دیتابیس واحد
  • بهره‌مندی از راهکار چند ارزی

دستاوردهای پس از استقرار

با بهره‌مندی از راهکاران و تحت وب بودن آن، دسترسی به اطلاعات پروژه‌ها به سرعت و به آسانی فراهم شد. با ثبت اطلاعات پراکنده در دیتابیس واحد، ضمن جلوگیری از تعدد دیتابیس‌ها در پروژه‌ها، تمام اطلاعات بدون مغایرت، در دفتر مرکزی در لحظه دردسترس قرار گرفت و هزینه‌های تامین سخت‌افزار و پشتیبانی نیز کاهش یافت. هم‌چنین، بهره‌مندی از ویژگی چند ارزی راهکاران، مشکل محاسبات مالی در قراردادهای با تنوع ارز را برطرف کرده است.

 

تحت وب بودن راهکاران؛ دسترسی در لحظه به اطلاعات و کنترل پروژه‌ها

پرهون طرح در پاسخ به پراکندگی جغرافیایی پروژه‌ها و اطلاعات آن‌ها، از راهکار انتشار اطلاعات همکاران سیستم استفاده می‌کرد که در برخی مواقع، با ثبت نادرست اطلاعات توسط کاربر، سبب بروز مغایرت‌هایی می‌شد. در عین حال، شرکت نیاز داشت که در لحظه به اطلاعات پروژه‌ها دسترسی داشته باشد اما استفاده از راهکار انتشار اطلاعات، با فاصله‌ی زمانی چند ساعته تعریف شده بود.

با تحت وب بودن راهکاران و ثبت هم‌زمان اطلاعات پروژه‌ها روی یک دیتابیس مرکزی، دسترسی به اطلاعاتِ درست، در لحظه امکان‌پذیر شد و دیگر شرکت با مشکل تعدد دیتابیس در پروژه‌ها روبه‌رو نیست.

یکپارچگی راهکاران؛ کاهش هزینه‌های تامین و پشتیبانی نرم‌افزار

شرکت به ازای هر مناقصه‌ای که برنده می‌شد، با آغاز به کار پروژه، نیازمند خرید نسخ دوم ماژول‌های حسابداری، انبار و انتشار اطلاعات از همکاران سیستم بود، که افزون‌بر هزینه‌های تامین نرم‌افزار، هزینه‌های پشتیبانی را نیز افزایش می‌داد.

با یکپارچگی راهکاران و استفاده از یک دیتابیس واحد، هزینه‌های خرید و پشتیبانی نسخ دوم به‌شکل کامل برطرف شد.

از زبان مشتری

علی محبوب؛ مدیر مالی شرکت پرهون طرح

از معضلات حسابداری در شرکت‌های پیمانکاری، عدم تجمیع به‌موقع اطلاعات حسابداری کارگاه‌ها به‌دلیل بُعد مسافت و پراکندگی جغرافیایی پروژه‌های دردست اجراست که به این مشکل می‌توان مشکل احتمالی پشتیبان‌گیری ناقص و اشتباه از اطلاعات ثبت شده پروژه‌ها و انتقال آن به دفتر مرکزی از طریق سیستم انتشار اطلاعات در سیستم دلفی را هم اضافه کرد که موجب مغایرت بین اطلاعات موجود در سیستم کارگاه و اطلاعات منتقل شده کارگاه به دفتر مرکزی می‌شود.

خوش‌بختانه با راه‌اندازی سیستم راهکاران عملا این معضل و مشکل بزرگ مرتفع شده است و علاوه‌بر تجمیع آنلاین و صحیح اطلاعات ثبت شده‌ی کارگاه‌ها در دفتر مرکزی، می‌توان به‌شکل لحظه‌ای از اشکالات ثبت شده در سیستم‌های نرم‌افزاری موجود در کارگاه اطلاع حاصل و نسبت به رفع این اشکالات اقدام کرد.

یکی دیگر از مزایای سیستم راهکاران برای شرکت پرهون طرح تبدیل ارزهای مختلف در یک قرارداد برون مرزی است. به‌طور مثال، یکی از قراردادهای شرکت در سریلانکا به‌شکل دلاری تنظیم شده است؛ واحد پول سریلانکا روپیه است و گاه کارفرما به‌جای دلار به شرکت یورو هم پرداخت می‌کند و در این حالت به‌راحتی می‌توان با تعیین نرخ تبدیل تمام اسناد اعم از دریافت و پرداخت را به دلار تبدیل کرد، در حالی‌که  این قابلیت قبلا در سیستم دلفی وجود نداشت.