داستان موفقیت شرکت پتروشیمی فارابی

نام شرکت: پتروشیمی فارابی

کسب‌وکار: تولیدی/ صادراتی

صنعت: پتروشیمی

سیستم: دفتر کل، دریافت و پرداخت، مدیریت دارایی، کارگزینی، جبران خدمات، انبار، تدارکات، پذیرش و توزین ، فروش داخلی، فروش صادراتی، خدمات الکترونیک مشتری در فروش، مدیریت سهام، بهای تمام شده، گردش کار، خدمات الکترونیک کارمند

در یک نگاه

در سال ۱۳۵۲ شرکت سهامی ایران نیپون با مشارکت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و گروه ژاپنی میتسوبیشی و نیشیوایوایی هر یک با ۵۰درصد سهام، مجتمع پتروشیمی را بنا نهادند. تولید محصولات در این پتروشیمی از سال ۱۳۵۶، آغاز شد. در آبان ماه ۱۳۶۷ شرکت ملی صنایع پتروشیمی با خرید سهام شرکای ژاپنی، مالک تمام سهام شرکت شد و شرکت ایران نیپون به شرکت پتروشیمی فارابی تغییر نام داد.
اکنون مجتمع پتروشیمی فارابی با بیش از ۳۳۰ سرمایه‌ی انسانی، دارای سه واحد اصلی تولید انیدرید فتالیک (PA)، دی اکتیل فتالات (DOP) و دی اکتیل ترفتالات (DOTP) و مجموعه‌ای از واحدهای خدماتی جانبی بهره‌برداری شامل تصفیه آب صنعتی، برج‌های خنک‌کننده‌ی آب، دیگ‌های بخار، تولید ازت، مولد برق اضطراری و سیستم جمع‌آوری و تصفیه‌ی فاضلاب صنعتی است.

اهداف پیاده‌سازی راهکاران

  • افزایش سرعت فرآیند فروش به‌ویژه در فروش صادراتی
  • دقت‌بخشی برنامه‌ریزی و مدیریت تدارکات و بهبود ارتباط با انبار قطعات و مالی
  • یکپارچگی اطلاعات و دقت‌بخشی به آن
  • افزایش سرعت گزارش‌دهی و کنترل دقیق‌تر عملیات
  • مکانیزه کردن محاسبه‌ی بهای تمام شده
  • حذف ثبت اسناد به‌شکل دستی از فرآیندهای انبار و سرعت‌بخشی به فرآیند ورود و خروج انبار

دستاوردهای به‌کارگیری راهکاران

یکپارچگی اطلاعات میان مراکز عملیاتی سازمان با تحت وب بودن راهکاران، هم‌چنین پاسخ‌گویی مناسب راهکاران به فرآیندهای انبار و تدارکات شرکت‌های پتروشیمی، توانست نیازهای پتروشیمی فارابی را برطرف کند. اکنون با بهره‌مندی از راهکاران در پتروشیمی فارابی، کنترل و نظارت کامل فرآیندها ممکن شده است:

  • با حذف فرآیندهای دستی، سرعت و دقت در فرآیند فروش افزایش پیدا کرده است. با به‌کارگیری راهکار فروش صادراتی، تمام فرآیندهای فروش صادراتی در پتروشیمی فارابی سیستماتیک شده است و با یکپارچه‌سازی فرآیندهای اخذ دریافت و پیش‌دریافت از مشتریان با ماژول‌های مالی و روی پروفرم صادراتی، این مجموعه به سرعت مورد نظر در فروش صادراتی خود دست یافته است.
  • با یکپارچگی، ثبت اطلاعات هم‌زمان و به‌شکل سیستمی روی یک دیتابیس انجام می‌شود در نتیجه فرآیندهای کاری میان واحدهای مالی، انبار و تدارکات، با دفتر مرکزی، هم‌خوان شده‌اند.
  • با سیستماتیک شدن فرآیندهای تدارکات و یکپارچگی آن با سیستم‌های مالی و دریافت و پرداخت، پتروشیمی فارابی توانسته است فرآیند پرداخت، پیش‌پرداخت و استهلاک پیش‌پرداخت به تامین‌کنندگان را مکانیزه کند.
  • دفتر مرکزی می‌تواند در لحظه به اطلاعات دسترسی داشته باشد و گزارش‌گیری سریع و دقیق فراهم شده است.
  • گزارش توصیه عملکرد (Action Notice) و محاسبه‌ی سفارش‌های در راه (Outstanding) نیز به برنامه‌ریزی دقیق و درست برای خرید قطعات کمک کرده و از انباشت کالا در انبار و خواب سرمایه‌ پیش‌گیری می‌کند.
  •  تجمیع و یکپارچه‌سازی ماژول‌های گوناگون از جمله سرمایه انسانی، انبار و دارایی ثابت نیز محاسبه‌ی بهای تمام شده را سرعت و دقت بخشیده است. با به‌کارگیری راهکار بهای تمام شده، افزون‌بر محاسبه‌ی سیستمی بهای تمام شده‌ی کالا، اکنون این مجموعه امکان محاسبه‌ی بهای تمام شده‌ی خدمت را نیز در اختیار دارد.
  • با به‌کارگیری راهکار پذیرش و توزین در کنار راهکار مدیریت انبار، فرآیند خروج کالا از انبار و از مجتمع پتروشیمی با فرآیند توزین یکپارچه و سیستمی شد، براساس مجوز خروج، مجوز بارگیری صادر می‌شود و با صدور برگه‌ی توزین، خروج کالا براساس مجوزهای صادر شده و با سرعت، دقت و اطمینان بالا انجام می‌شود.

پیچیدگی‌های پیاده‌سازی

پیاده‌سازی راهکاران همکاران سیستم در پتروشیمی فارابی با توجه به ویژگی‌های خاص صنعت پتروشیمی و گستردگی کسب‌وکار پتروشیمی فارابی با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو بود:

  • اطلاعات پتروشیمی فارابی به مدت ۱۰ سال در نرم‌افزار دیگری ثبت شده بود و نیاز بود تا کدینگ و گردش اسناد حسابداری این سال‌ها در راهکار دفتر کل راهکاران کانورت شود؛ که این کار با به‌کارگیری تیمی کارآزموده از همکاران سیستم در زمان کوتاهی به انجام رسید و تمام
  • اطلاعات سیستم‌های پیشین این مجموعه به‌طور کامل به راهکاران منتقل شد.
  • با توجه به این‌که واحدهای مالی دفتر تهران و ماهشهر مستقل از هم عمل می‌کردند، نیاز به یکسان‌سازی فرآیندهای مالی در هر دو دفتر تهران و ماهشهر بود. با توجه به متفاوت بودن فرآیندها در این دو دفتر، به هنگام یکسان‌سازی دیتابیس، نیاز بود فرآیندهای مرتبط از جمله سندرسی، تایید دستور پرداخت‌ها و فرآیند تنخواه با تعریف زبان مشترک، یکپارچه شوند. براساس تجربیات همکاران سیستم در پروژه‎های پیشین، تمام فرآیندهای مالی مطابق استاندارد، تعریف و پیاده‌سازی شد.
  • پتروشیمی فارابی نیاز داشت فرآیندهای درخواست کالا از انبار و درخواست خرید، خرید داخلی و تاییدهای مرحله‌ای خرید مطابق آیین‌نامه کمیسیون معاملات پتروشیمی مکانیزه شود؛ که این کار مطابق نیاز این مجموعه با ابزار گردش کار راهکاران به انجام رسید.

از زبان مشتری

مهندس علی سلیمان؛ مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات پتروشیمی فارابی

با توجه به تعدد عوامل محاسبه‌ی بهای تمام شده در پتروشیمی فارابی، برای محاسبه‌ی بهای تمام شده نیاز داشتیم اطلاعات را از سیستم‌های گوناگون گردآوری کنیم و پس از تجمیع با صرف زمان بسیار، بهای تمام شده را محاسبه کنیم.
اکنون با یکپارچگی اطلاعاتی تمامی واحدها و با به‌کارگیری راهکار بهای تمام شده‌ی راهکاران، می‌توانیم با دقت، سرعت و سهولت بیش‌تر محاسبه‌ی بهای تمام شده را انجام می‌دهیم.