داستان موفقیت شرکت هراز

درباره‌ی شرکت هراز

شرکت هراز در سال 1388 در زمینه‌ی پخش محصولات لبنی آغاز به کار کرد. هر چند به نسبت سایر شرکت‌های این بخش مجموعه‌ی جوانی محسوب می‌شود؛ اما به واسطه‌ی دانش و تخصص مدیران و پرسنل باتجربه، قدم‌های بزرگی را در صنعت لبنیات کشور برداشته است.

هزار خود از چندین زیرمجموعه‌ی دیگر از جمله شرکت دوشه آمل، لارین لبن پارس و شرکت زاگو لبن تشکیل شده و بالغ بر 1800 نفر در کل مجموعه‌ مشغول به فعالیت هستند. در سال 1397 مدیران ارشد این شرکت تصمیم گرفتند تا در تمامی این مجموعه‌ها از نرم‌افزار راهکاران همکاران سیستم استفاده کنند.

 

نیاز اصلی کسب‌وکار

آقای سید مصطفی میرعلائی، مدیر واحد راهکاران و آقای روزبه شاملو، مدیر سیستم‌ها و روش‌های مجموعه‌ی هزار در مورد نیازهای نرم‌افزاری شرکت خود قبل از استقرار سیستم راهکاران می‌گویند:
یکی از دلایلی که باعث شد از سیستم راهکاران استفاده کنیم؛ نیاز به وجود یک نرم‌افزار یکپارچه بود که بتواند هم بخش کارخانه، تولید و انبار و هم بخش فروش را پشتیبانی کند. از طرفی با توجه به پراکندگی شعب مختلف نیاز به نرم‌افزار تحت وب وجود داشت تا اطلاعات آنها را به شکل یکپارچه جمع‌آوری و پردازش کند.
قبل از راهکاران نیاز بود برای هر شعبه سرور مجزایی در نظر گرفته شود و اطلاعات هر شعبه به شکل جداگانه ذخیره می‌شد. این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در دریافت و ارسال اطلاعات می‌شد. از جمله اینکه امکان ارسال اطلاعات در لحظه وجود نداشت و برخی مواقع به دلیل قطع ارتباط مشکلاتی ایجاد می‌شد.
از طرف دیگر به دلیل دیدگاه مدیریت ارشد مجموعه برای همکاری با شرکت‌های بزرگ ایرانی و استفاده از محصولات آنها که معمولا از پشتیبانی مناسبی نیز برخوردار هستند، تصمیم گرفتیم از راهکاران استفاده کنیم. ضمن آنکه آن زمان تحقیقاتی نیز در مورد این نرم‌افزار انجام شد.

دستاوردهای به‌کارگیری راهکاران

آقای میرعلائی و آقای شاملو مزایای استفاده از سیستم راهکاران در مجموعه‌ی خود را اینطور بیان می‌کنند:

تسهیل در ارائه‌ی گزارش‌های مدیریتی

همان دلایلی که باعث انتخاب راهکاران شد، رسیدن به بخشی از آنها را می‌توان جزء دستاوردهای این نرم‌افزار در این مدت دانست. از جمله می‌توان به بحث یکپارچه شدن اطلاعات اشاره کرد که گزارش‌های مدیریتی را راحت‌تر کرده است.

یکپارچگی

در نرم‌افزار قبلی ماژول‌هایی وجود داشت که به شکل جداگانه بودند. اما در حال حاضر اطلاعات آنها به شکل یکپارچه در راهکاران وجود دارد. همچنین به دلیل یکپارچگی نرم‌افزار، ارسال و دریافت کالا به شعب در حال حاضر به شکل یکپارچه‌تر امکان‌پذیر است.

مدیریت تخفیف‌ها

نرم‌افزار راهکاران امکانات بیشتری را برای مدیریت و طراحی تخفیف‌ها و پروموشن‌ها در اختیار ما قرار می‌دهد. به طور کل، تا حد خوبی به این دستاوردها دست یافته‌ایم، اما با حالت ایده‌آل فاصله داریم که از تمام قابلیت‌های راهکاران استفاده کنیم.

یکپارچگی در حسابداری فروش زنجیره‌ای

در حال حاضر در حسابداری فروش زنجیره‌ای یکپارچگی وجود دارد. شعب مختلف می‌توانند اطلاعات مربوط به فروش زنجیره‌ای را به شکل یکپارچه مشاهده کنند.

وجود ابزارهای مناسب
یکی دیگر از امکانات راهکاران که در این مدت به ما کمک کرده ابزار فرم‌ساز و گردش‌کار در کنار امکان طراحی سیاست‌های کنترلی منعطف بوده است.

 


 

آقای روزبه شاملو؛ مدیر واحد سیستم‌ها و روش‌های شرکت هراز

راهکاران یک مجموعه نرم‌افزار قوی است که هم به لحاظ تکنیکالی و هم فرهنگی کاملا ایرانی است. اگر درست از آن استفاده شود و آموزش داده شود؛ بسیار راهگشا خواهد بود.