داستان موفقیت شرکت ناودیس راه

در یک نگاه

  • مشتری: شرکت ناودیس راه
  • کسب‌و‌کار: پیمانکاری – عمرانی
  • صنعت: راه و ساختمان
  • راهکار: دفترکل، دریافت و پرداخت، مدیریت دارایی، شعبه، جبران خدمات، انبار، تدارکات و لجستیک، اتوماسیون اداری تحت وب

درباره شرکت ناودیس راه

شرکت ناودیس راه، از پیشگامان حوزه‌ی پیمانکاری کشور است که از سال ۱۳۶۱ تاکنون، سرمایه‌ای از تجربه مدیران و کادر فنی مجرب، مجموعه ماشین‌آلات و تجهیزات کارآمد و ابزارهای کنترل کیفی و کمی را برای بررسی و مطالعه نیازهای کارفرمایان گوناگون و اجرای پروژه‌های راه، زیرسازی راه‌‌آهن، باند فرودگاه، تونل، پل، سد، خطوط انتقال آب، نفت و گاز به‌کار گرفته است.

این شرکت افزون‌بر دفتر تهران، پنج شعبه فعال در شهرهای اهواز، کرمانشاه، یزد، سردشت و آزادراه تهران – شمال دارد و در حال توسعه‌ی پروژه‌های خود به خارج از مرزهای ایران و در سطح منطقه است.

«پیش از راهکاران، اطلاعات در نرم‌افزارهای متنوعی مانند word, excel و… پراکنده بودند. مهم‌ترین دستاورد راهکاران برای ناودیس راه، جمع‌بندی تمام اطلاعات مالی از تمام قسمت‌های سازمان در سرور مرکزی است. اکنون شرکت و مدیران اطمینان خاطر دارند تمام اطلاعات یک جا ذخیره می‌شود و در هر لحظه‌ای، دردسترس است که منجر به تصمیم‌گیری بهتر برای سازمان شده است.»

وحید جلیلی؛ مسوول امور شعب، اموال و انبار ناودیس راه

نیاز کسب‌وکار

ناودیس راه از سال ۱۳۸۲ از سیستم‌های همکاران سیستم استفاده می‌کرد؛ با توسعه‌ی شرکت و تعدد پروژه‌ها در سطح کشور، دیگر هزینه‌ی زمانی و ریالی دسترسی به داده‌های اطلاعاتی پراکنده، مقرون به‌صرفه نبود. شرکت به راهکاری نیاز داشت که بتواند اطلاعات هر پروژه را به‌شکل مستقل ثبت و ارتباط مناسبی را بین اطلاعات پروژه‌های گوناگون فراهم کند؛ با یک سیستم تحت‌وب شرکت می‌توانست تمام شعب و سیستم‌ها را در لحظه مدیریت کند و اطلاعات مالی به‌روزی را در اختیار داشته باشد. به این ترتیب سال ۱۳۹۲، ناودیس راه سیستم‌های پیشین همکاران سیستم را به «راهکاران» ارتقا داد.

اهداف پیاده‌سازی

  • یکپارچه‎سازی اطلاعات
  • دسترسی سیستمی به اطلاعات، اسناد و مدارک به‌روز پروژه‌ها
  • کنترل در لحظه‌ی شعب
  • تخمین بهای تمام شده‌ی درست پروژه‌ها برای شرکت در مناقصات

دستاوردهای بهره‎گیری از راهکاران

استقرار پروژه محور راهکاران به‌شکل هم‌زمان استقلال فعالیت‌های هر پروژه را مقدور ساخت، ارتباط مناسبی را بین اطلاعات پروژه‌های گوناگون سازمان ایجاد کرد و اطلاعاتی یکپارچه و مناسب برای تصمیم‌گیری اثربخش را در اختیار سازمان قرار داد. افزون بر این، با تجمیع داده‌های تمام پروژه‌ها در دفتر مرکزی از هزینه‌های سخت‌افزاری شرکت نیز کاسته شد.

تحت وب بودن راهکاران؛ بهبود نظارت و مدیریت پروژه‌ها

با توجه به پراکندگی جغرافیایی پروژه‌های ناودیس راه، دسترسی به اطلاعات، اسناد و مدارک پروژه‌ها با تاخیر زمانی انجام می‌شد.

تحت وب بودن راهکاران، امکان ثبت و دسترسی یکپارچه به اطلاعات را فراهم کرد؛ اکنون مدیران در هر زمان و هر مکانی که باشند، امکان دسترسی در لحظه به اطلاعات دقیق، شفاف و به‌روز را دارند. به این ترتیب نظارت و مدیریت کارآمدتری بر پروژه‌ها شکل گرفته است.

یکپارچگی اطلاعات در راهکاران؛ دسترسی به اطلاعات دقیق و در لحظه

ناودیس راه به هنگام شرکت در مناقصات، نیاز داشت که هزینه‌ی تمام شده‌ی پروژه را محاسبه کند؛ پراکندگی اطلاعات و به‌روز نبودن آن‌ها نمی‌توانست اطلاعات دقیقی را از داخل شرکت در اختیار ناودیس راه قرار دهد و شرکت مجبور بود برای این محاسبه از بازار استعلام بگیرد که فرآیند کاری را دشوار و زمان‌بر می‌کرد.

با یکپارچگی اطلاعات در راهکاران و در اختیار داشتن اطلاعات درست از انبار و حسابداری، ناودیس راه می‌تواند با تکیه بر اطلاعات داخلی شرکت، با سرعت و سهولت، هزینه‌ی درست و دقیقی را برای شرکت در مناقصه تخمین بزند.

از زبان مشتری

کریم علی‌زاده؛ معاونت مالی ناودیس راه

«کارایی واحد مالی زمانی است که اطلاعات مالی در آن زنده باشد و بتوان بر پایه‌ی این اطلاعات، به تجزیه و تحلیل درست از پروژه‌ها رسید. به‌علاوه، کنترل فیزیکی پروژه‌ها گذشته از هزینه و زمان، جو نامطلوبی را برای پروژه‌ها به‌وجود می‌آورد اما با کنترل سیستمی، نظارت بر حسن کار شعب با آرامش بیش‌تری انجام می‌شود. تحت وب بودن راهکاران هر دو مزیت را برای ما ایجاد کرد؛ به اطلاعات دقیق و در لحظه‌ای دسترسی داریم که می‌توانیم بر پایه‌ی آن به تحلیل درستی از پروژه‌ها برسیم و در عین حال، نظارت و کنترل کاملی بر عملکرد شعب داریم.»

وحید جلیلی؛ مسوول امور شعب، اموال و انبار ناودیس راه

«پیش از راهکاران، اطلاعات در نرم‌افزارهای متنوعی مانند word, excel و… پراکنده بودند. مهم‌ترین دستاورد راهکاران برای ناودیس راه، جمع‌بندی تمام اطلاعات مالی از تمام قسمت‌های سازمان در سرور مرکزی است. اکنون شرکت و مدیران اطمینان خاطر دارند تمام اطلاعات یک جا ذخیره می‌شود و در هر لحظه‌ای، دردسترس است که منجر به تصمیم‌گیری بهتر برای سازمان شده است.»