داستان موفقیت شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی

شرکت سرمایه‌گذاری مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی در یک نگاه
شرکت سرمایه‌گذاری مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی در جهت بومی‌سازی صنعت نفت و گاز تاسیس شد و مجموعه فعالیت‌هاب عملیاتی آن در خرمشهر و پارس جنوبی انجام می‌شود. این شرکت عمدتا در شرکت‌های فعال در بخش نفت و گاز سرمایه‌گذاری می‌کند.

چالش‌های قبل از همکاران سیستم

پاسخ‌گو نبودن نرم‌افزار قبلی به نیازهای روز و وجود مغایرت‌ها

دستاوردهای بعد از استقرار

یکپارچگی محاسبات شرکت‌های زیرمجموعه و ‌افزایش سرعت کار

 

تحولی نرم‌افزاری در مجموعه شرکت‌های وابسته
بنیان کار در شرکت سرمایه‌گذاری مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی با یک نرم‌افزار تحت دلفی گذاشته شد، نرم‌افزاری که به گفته آقای جنوی طی سال‌های اولیه به خوبی جوابگوی نیاز‌ها بود اما به مرور و با گسترده شدن فعالیت شرکت، استفاده از محصولات همکاران سیستم جای خود را در این شرکت باز کرد و حالا به جز شرکت اصلی مجموعه‌ای از شرکت‌های زیرمجموعه نیز از همکاران سیستم استفاده می‌کنند. هم اکنون ۱۱ شرکت زیرمجموعه از محصولات همکاران سیستم استفاده می‌کنند و در جهت یکپارچگی، به زودی سایر شرکت‌ها نیز مجموعه محصولات همکاران سیستم را مورد استفاده قرار خواهند داد البته به گفته آقای جنوی هر شرکت بنا بر نیاز، محصول خاص خود را تهیه کرده و مورد استفاده قرار می‌دهد.
چرا سیستم قبلی را تغییر دادیم؟
عملیات اجرایی تغییر سیستم نرم‌افزاری در این شرکت از سال ۹۰ شروع شد و از ابتدای سال ۹۱ سیستم قبلی به طور کامل کنار گذاشته شد. به گفته آقای جنوی مدیرمالی این شرکت ضعف سیستم قبلی این بود که نیازهای روز را پاسخ نمی‌داد و نمی‌توانست ارتباطات زیرسیستمی را پاسخ‌گو باشد. در آن سیستم انتقال اطلاعات بین حسابداری و حقوق و دستمزد به طور دستی صورت می‌گرفت در حالی که اکنون از خزانه‌داری به راحتی سند صادر می‌شود و در حسابداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته آقای جنوی هم اکنون سرعت کار افزایش پیدا کرده و مغایرت‌ها و خطاهای انسانی بسیار کاهش یافته است.
یک دستاورد، رفع مغایرت‌ها
شرکت‌های سرمایه‌گذاری، مجموعه‌ای از شرکت‌ها هستند. در این گونه‌ شرکت‌ها حساب‌ها باید با هم تجمیع شوند و اگر عین حساب‌های شرکت‌ها را بخواهند در ترازنامه بگذارند ارقام بزرگ غیر واقعی و گمراه کننده به دست می‌آید. آقای جنوی می‌گوید: برطرف کردن مغایرت‌ها بخشی از مشکلاتی بود که ما در سیستم قبلی با آن مواجه بودیم این مغایرت‌ها و انحرافات اما با استفاده از محصولات همکاران سیستم به طور کامل رفع شده است. به گفته جنوی هم اکنون همه اطلاعات شرکت‌های زیرمجموعه در بانک اطلاعاتی قرار می‌گیرد و با این اطلاعات نیاز به کار نیروی انسانی برای جا به جایی اطلاعات کاهش یافته است.
پاسخگویی در لحظه‌ی نیاز مشتری
آقای جنوی معتقد است پشتیبانی برای مشتری یا کاربر باید به گونه‌ای باشد تا زمانی که مشتری به آن نیاز دارد، پاسخ‌گو باشد. او با ذکر مثالی می‌گوید: یک بار در روزهای پایانی سال که ما با یک مشکل مواجه شده بودیم، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تحت لیسانس که کار استقرار را انجام می‌داد همراه با کارشناسانش در کمترین زمان اینجا حاضر شدند و در سریع‌ترین زمان ممکن کار را انجام دادند.
جنوی می‌گوید: ما از خود شرکت‌های زیر مجموعه نیز گزارش‌هایی داریم که درخواست‌های آن‌ها به سرعت پاسخ داده شده است.