داستان موفقیت شرکت مرغ اجداد زربال

اجداد زربال در یک نگاه

شرکت مرغ اجداد زربال از شرکت‌­های تابعه سازمان اقتصادی کوثر بوده که با هدف تولید و تأمین گوشت مرغ در کشور در 26 بهمن ماه سال 1370 تأسیس و در دوم تیرماه سال 1371 به بهره­ برداری رسید.

شرکت ابتدا فعالیت خود را در سال 1371 در فارم کوچکی در تنکابن آغاز نمود و در حال حاضر دارای 3 فارم در تنکابن، 2 فارم در سپیدان، 2 فارم در لاکان رشت و همچنین 2 کارخانه بزرگ و مدرن جوجه کشی در ضیابر رشت و نشتارود تنکابن بوده و با توجه به نیاز روزافزون بازار از امکانات چندین فارم در اقصی نقاط ایران به صورت مشارکتی استفاده می‌نماید. در سال 1395، کارخانه خوراک دام چینه (با ظرفیت تولید 50،000 تن در سال) با ادغام در شرکت مرغ اجداد زربال وظیفه تولید اختصاصی دان برای فارم‌های شرکت را با رعایت حداکثر قوانین بهداشتی و قرنطینه‌ای بر عهده گرفته است.

 

نیازمندی­‌های نرم­ افزاری شرکت

شرکت مرغ اجداد زربال در راستای استراتژی توسعه افقی خود، یکی از شرکت­‌های مکمل زنجیره ارزش را در خود ادغام کرده بود. با توجه به این امر نیاز داشت داده­ های حوزه‌­های مختلف این شرکت را با داده­‌های شرکت خود ادغام کند.

همچنین با توجه به این گستردگی دفاتر و انبارها، شرکت نیاز داشت داده­‌ها را در دفاتر و انبارهای خود وارد کند و داده‌­ها به صورت آنلاین در دفتر مرکزی تهران بررسی شود. با توجه به وجود مغایرت­‌ها داده‌ه­ای و مقایسه‌­ای در سیستم­‌های پیشین خود و عدم یکپارچگی استانداردهای این داده­‌ها واحد مالی و حسابداری صنعتی شرکت، زمان و نیروی انسانی زیادی را صرف بررسی مغایرت­‌ها و علل آن­ها می­‌کرد.

از طرفی پس از تغییر حکم پرسنل نیاز بود مجدداً  احکام پرسنلی جدید تعریف شده و یکپارچگی مابین محاسبه حقوق و دستمزد و پرداخت حقوق در واحد مالی، با دشواری­‌هایی همراه بود. نیازمندی دیگر این شرکت، ثبت داده‌­های چندگانه در سیستم­‌های مختلف به علت نبود یک دیتابیس مشترک برای سیستم‌­های شرکت بود که وقت و انرژی زیادی از پرسنل واحدهای مختلف می­‌گرفت.

 

مزایای پیاده­ سازی راهکاران

با توجه به این نیازمندی­‌ها، شرکت مرغ اجداد زربال، سیستم‌­های راهکاران همکاران سیستم را خریداری نمود. این سیستم‌­ها شامل دفترکل، دریافت و پرداخت، انبار، فروش، کارگزینی و جبران خدمات هستند. با پیاده­‌سازی راهکاران، مزایای زیر برای این شرکت ایجاد شده است.

  • ادغام داده‌­های شرکت خریداری شده با داده­‌های شرکت مرغ اجداد زربال و ایجاد یک دیتابیس مشترک از داده‌­ها
  • فراهم کردن امکان ثبت و تفکیک انواع مختلف دارایی‌­های سازمان
  • ورود داده­‌ها از انبارهای مختلف و ثبت آنلاین آن­ها در دیتابیس ستاد مرکزی
  • تعریف یکباره احکام پرسنل در سیستم و یکپارچگی کامل با سیستم­‌های مالی سازمان به منظور پرداخت حقوق
  • تعریف ساده سطوح دسترسی مشخص برای کاربران مختلف سیستم­‌ها با توجه به اهمیت و نیاز کاربران
  • دریافت گزارش­‌های جامع و متنوع از سیستم­‌های مختلف راهکاران

 

دستاوردهای پیاده­ سازی راهکاران

با توجه به مزایای کسب شده، پس از پیاده‌­سازی راهکاران در شرکت مرغ اجداد زربال، دستاوردهای زیر حاصل شده است.

  • پرسنل واحد مالی و حسابداری صنعتی به سادگی صورت­‌های مالی و گزارش­‌های قانونی موردنیازشان را تهیه می­‌کنند.
  • خطاهای سیستم و کاربری به حداقل ممکن رسیده است. از این رو نیاز به صرف زمان و نیروی انسانی جهت بررسی مغایرت­‌های سیستمی به حداقل رسیده است.
  • امکان ارائه گزارش‌­های متنوع از وضعیت فعلی و روند داده‌­های مختلف در سطوح مختلف به ذینفعان داخلی و بیرونی فراهم شده است.

 

از زبان مشتری

مهندس نجفیان، مدیر IT مجموعه اجداد زربال

با بهره‌­گیری از راهکاران همکاران سیستم، افزایش سرعت انتقال داده‌­های مجموعه، کاهش احتمال بروز خطا در ثبت اطلاعات، امکان نظارت و کنترل مدیریتی به صورت لحظه‌­ا‌ی به دلیل ایجاد یک دیتابیس  مشترک و امکان دسترسی آسان از هر نقطه و هر مکان ایجاد شده است.