داستان موفقیت شرکت صنایع فولاد کرمان (بردسیر)

در یک نگاه

نام شرکت: شرکت صنایع فولاد کرمان (بردسیر)

کسب‌وکار: تولید

صنعت: فولاد

راهکار: مدیریت انبار

درباره شرکت

شرکت صنایع فولاد کرمان (بردسیر) به عنوان نخستین تولید کنندۀ فولاد در جنوب شرق کشور در سال ۱۳۶۹ به ثبت رسیده است. فاز اول شرکت فولاد کرمان (کارخانه نورد گرم با ظرفیت ۱۵۰ هزارتن) در سال ۱۳۸۰ افتتاح گردیده است. این کارخانه در حال حاضر با ظرفیت ۲۲۰ هزار تن به فعالیت خود ادامه می دهد. و فاز دوم آن نیزکارخانه فولاد سازی با ظرفیت ۴۲۰ هزارتن می باشد که در مرداد ماه سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسیده است.

این شرکت با بهره­گیری از پیشرفته­ترین دستگاه­ها و تجهیزات و همچنین واحدهای تولیدی و آزمایشگاه­های کوانتومتری، متالوگرافی، خواص مکانیکی و کالیبراسیون، و به کارگیری تکنولوژی­های روز در زمینه­ی فن­آوری اطلاعات، با تولید انواع میلگرد با کیفیت بالا به عنوان یکی از تکمیل­کنندگان چرخه تولید محصولات فولادی فعالیت داشته و اکنون با آغاز بهره­برداری از کارخانه تولید شمش فولادی با ظرفیت ۴۴۰ هزار تن نقش مهم­تری را در توانمند­سازی صنعت فولاد کشور دارد.

نیاز کسب‌وکار

به دلیل وجود استانداردهای جهانی بارکدگذاری برای محصولات فولادی که لزوم رقابت در بین شرکت­های دیگر خصوصا در امر صادرات است، همگام بودن با این استانداردها برای شرکت فولاد کرمان امری حیاتی محسوب می­شود.

همچنین بروز خطاهای مختلف در بارگیری و انجام عملیات انبار، روند انبارگردانی را کند و به‌ دست آوردن اطلاعات دقیق از موجودی انبار را دشوار و هزینه­‌بر می‌کرد، به‌علاوه، به ‌‌دلیل نبود هماهنگی مناسب بین واحدهای تولید و انبار، اختلاف‌هایی در گزارش‌های موجودی انبار پدید می‌آمد که در نتیجه‌ی آن امکان اتکا به گزارش‌های دریافتی را کاهش می­داد.

شرکت فولاد کرمان برای بهبود روند عملیات انبار و حرکت در مسیر پیشرفت، نیاز به راهکاری بهینه داشت که بتواند علاوه ‌بر مکانیزه کردن این عملیات، دقت و ارزش افزوده را نیز بالا ببرد.

دستاوردهای به‌کارگیری راهکاران

نتایج بهره‌گیری از راهکار مدیریت انبار مبتنی بر بارکد همکاران سیستم

با راه­اندازی راهکار مدیریت انبار در شرکت صنایع فولاد کرمان، پس از اتمام مراحل تولید شمش های فولاد و رسیدن دمای شمش به 70 تا 80 درجه، به هر یک از آن­ها بارکدی الصاق می‌گردد. با توجه به دمای بسیار بالای شمش تولید شده، از لیبل­های مخصوصی که در دمای 70 تا 80 درجه چسبندگی خوبی دارند و در این دما نسوز هستند استفاده می شود.

از طرفی عملیات ورود، خروج و سرشماری در انبار محصول و باسکول خروجی به ‌شکل سیستمی و به سرعت انجام می‌شود و اجرای فرآیندهای انبار دقیق‌تر و چابک‌تر شده است و نیز از آن جایی که محصولات انبار محصول (شمش) به نوعی مواد اولیه برای قسمت تولیدی نورد (میل گرد) این شرکت محسوب می شود، لذا انجام عملیات سند انتقال به تولید انبار به صورت سیستمی و با سرعت و دقت قابل قبولی انجام می­شود.

با به ‌کارگیری این راهکار، شرکت صنایع فولاد کرمان به اهداف زیر دست یافته است:

  • اطمینان کامل از کالاهای ورودی و خروجی انبار بدون مغایرت؛ با به‌کارگیری ترمینال دستی (Handheld) برای انجام فرآیند ورود کالاها از واحد تولید به انبار محصول و خروج کالاها از انبار محصول مطابق مجوز بارگیری.
  • ردگیری یک محصول خاص در انبار؛ با استفاده از هندهلد انبار (به طور مثال با استفاده از مجوز هنگام خروج کالا از انبار، عینا کالایی که مورد نظر است از میان تمام کالاهای موجود قابل تشخیص است).
  • انجام بی‌ وقفه‌ی کارها حتی به هنگام قطع ارتباط آنلاین با سرور؛ با کارکرد آفلاین تجهیزات (به طوری که در صورت قطعی سیستم آنلاین، کلیه عملیات دریافت مجوز، ارسال اسناد و دریافت اطلاعات پایه به صورت آفلاین و از طریق ارتباط فیزیکی هندهلد با کامپوتر انجام می پذیرد).
  • بهینه‌سازی سرعت و نظارت بر روند ورود و خروج انبار؛ با ایجاد فرم‌های سازمانی خاص در سیستم برای گزارش‌گیری از انجام عملیات انبار.
  • سرعت ‌بخشی به فرآیند انبارگردانی و مغایرت‌گیری کالا؛ با مکانیزه شدن تمام فرآیندها و به‌کارگیری هم‌زمان راهکار انبار و ترمینال دستی (Handheld)
  • شفافیت مدیریت انبارهای مختلف محصول؛ با ثبت اسناد ورود به انبار هم­زمان با چیدمان کالا در انبارها می توانند از موجودی کالاهای تولیدی که به تازگی وارد انبار شده است در لحظه با خبر شوند.

از زبان مشتری

از آن‌جایی که صنعت فولاد در بازارهای بین المللی حضور پررنگی دارد و فرآیندهای مختلف عملیات انبار در صنعت فولاد مانند ورود محصول به انبار، ارسال به تولید و عملیات فروش مستلزم به ‌کارگیری سیستمی دقیق و یکپارچه است، سیستم یکپارچه‌ی راهکاران این امکان را به ما داد تا از صحت و دقت عملکرد عملیات مطمئن شویم و بتوانیم با ارتقا سیستم قدیمی و کند گذشته در راستای اهداف آینده گام برداریم.