داستان موفقیت شرکت شفاپخش هیرکان

در یک نگاه

شرکت پخش سراسری دارو شفا پخش هیرکان با هدف توزیع و پخش داروهای گیاهی در سال ۱۳۹۴ تاسیس شد. در این شرکت تهیه و تامین بیش از ۲۵۰۰ قلم کالا توسط ۶۰ شرکت تامین کننده معتبر در سطح کشور انجام می‌شود. شفاپخش هیرکان محصولات خود را توسط ۱۷ شعبه فعال در مراکز استان‌ها، در سراسر کشور عرضه می‌کند و روزانه بیش از ۲۰۰۰ فاکتور فروش ثبت‌شده توسط ۲۷ دستگاه ماشین حمل، توزیع می‌شود.

نیازمندی‌های شرکت شفا پخش هیرکان

شرکت شفاپخش هیرکان با برنامه‌ریزی دقیق، محصولات را از برندهای معتبر در بخش تولید داروهای گیاهی تهیه و تأمین می‌کند و به دنبال مدیریت عرضه محصولات به مشتریان در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. از این رو، چالش‌های سیستمی زیر در شرکت شفا پخش هیرکان وجود داشت:
شرکت‌ شفاپخش هیرکان برای جذب و نگهداشت مشتریان خود، نیاز به اجرای مدیریت بهینه لجستیک، کم کردن زمان تحویل کالا، برآوردن نیازهای در حال تغییر مشتریان و ارائه خدمات ارزش‌افزوده دارد تا با بیش‌ترین حاشیه سود، هزینه‌های عملیاتی خود را نیز به حداقل برساند. افزون‌براین در شرکت‌های پخش به دلیل حجم بالای اطلاعات، معمولاً شکاف بزرگی بین داده‌های فروش و استفاده بهینه از آن‌ها وجود دارد. بسیاری از نرم‌افزارهای پخش در ثبت و ذخیره داده‌ها قدرتمند اما در ارائه اطلاعات ضروری و شاخص‌های کلیدی ناتوان هستند و این مشکل چالش‌های بزرگی را در این سازمان‌ها ایجاد کرده است.
شرکت شفاپخش هیرکان نیاز داشت تا فرایندهای مهمی مانند سفارش‌گذاری، صدور اسناد فروش، تحویل کالا، تائید بدهی‌ها، صدور اسناد مالی، تسویه با تأمین‌کنندگان و تحویل سفارش‌ها، در قالب یک بانک اطلاعاتی پیوسته به‌شکل منظم و دقیق مدیریت ‌شود. همچنین، برای مدیریت فرایندهایی مانند تعیین بخش‌های جذاب بازار از نظر فروش و ارائه پروموشن‌های هدفمند به مشتریان برتر توسط ماژول‌ فروش این موارد عملیاتی شده و به‌خوبی مدیریت شوند. به‌شکل خلاصه، مهم‌ترین نیازهای سیستمی شرکت هیرکان عبارتند از:

  • مدیریت بهینه‌ی عملیات پخش از شروع فرایند سفارش‌گیری تا مرحله‌ی توزیع
  • امکان شناسایی و تعیین بخش‌های جذاب بازار از نظر فروش و ارائه پروموشن‌های هدفمند به مشتریان برتر
  • شناسایی و تهیه‌ی اطلاعات دقیق از وضعیت بدهی مشتریان و مطالبات تامین کنندگان
  • امکان مدیریت و نظارت دقیق بر شعب فروش بدون محدودیت پراکندگی جغرافیایی
  • تهیه‌ی یک بانک اطلاعاتی یکپارچه از همه‌ی عملیات و رویداد های انجام‌شده در بخش‌های مختلف سازمان به‌شکلی که امکان تهیه گزارش‌ها در کم‌ترین زمان ممکن وجود داشته باشد.

دستاوردهای پیاده‌سازی راهکاران

با راه‌اندازی سیستم فروش و پخش مویرگی همکاران سیستم، فرایند فروش مویرگی از مرحله‌ی سفارش‌گیری با استفاده از ماژول موبایل سرویس پخش شروع شده و پس از تایید سفارش‌ها به‌وسیله‌ی توسط سرپرستان، عملیات توزیع با استفاده از امکانات سیستم پخش انجام می‌شود. پس از توزیع سفارش‌ها، فرایند تسویه‌حساب با مشتریان هم با استفاده از امکان تعریف لیست وصول برای مامور وصول انجام می‌شود. پوشش این فرایندها نیازمند جمع‌آوری سریع و دقیق این اطلاعات است که با استفاده از ماژول فروش پخش این موضوع امکان‌پذیر شده است.
راهکار فروش و پخش، افزون‌بر برخورداری از امکانات اصلی ماژول فروش، در کنار ماژول‌های انبار، دریافت و پرداخت و دفتر کل نیازمندی‌های این کسب‌وکار را به‌خوبی پاسخ داده و با انعطاف‌پذیری بالا، امکان پاسخ‌گویی به پیچیدگی‌های فرایندهای فروش مویرگی را فراهم کرده است.
راهکار فروش و پخش مویرگی همکاران سیستم با فراهم آوردن امکان برنامه‌ریزی، مدیریت و کنترل عملیات ویزیت، توزیع و وصول، ضمن افزایش قابل‌توجه سرعت عمل سازمان، هزینه‌های مربوطه را به‌شکل چشم‌گیری کاهش داده و قدرت سازمان را برای حضور در بازار رقابتی پخش افزایش داده است.
هم‌چنین، نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی افزون‌بر ارتباط با ماژول‌های اشاره‌شده، به‌وسیله‌ی یکپارچگی با نرم‌افزار موبایل سرویس پخش، به سازمان‌ها در برقراری ارتباط با بازار هدف و گسترش بازار خود کمک قابل‌توجهی کرده و افزایش فروش و رضایت مشتریان را به همراه داشته است.
به‌شکل خلاصه، مهم‌ترین دستاوردهای به‌کارگیری راهکاران در شرکت شفاپخش هیرکان عبارتند از:

  • مدیریت کامل از عملیات شعب فروش و مدیریت متمرکز
  • مدیریت رویه‌های اصلی فروش مویرگی
  • برنامه‌ریزی برای مراجعات به مشتری برای عملیات سفارش‌گیری، توزیع و وصول
  • طراحی تخفیفات و جوایز متنوع و جلب رضایت و وفاداری مشتریان
  • کنترل و نظارت کافی بر عملکرد پرسنل انبار و توزیع‌کنندگان محصولات
  • کنترل دقیق موجودی کالا در انبارها در شعب مختلف
  • تهیه گزارش‌های دقیق از وضعیت بدهی مشتریان و همچنین مانده طلب بستانکاران و تسویه حساب با آنان

آقای سید مهدی آقایی مدیر عامل شرکت شفاپخش هیرکان:
با پیاده‌سازی سیستم‌های راهکاران در شرکت شفا پخش هیرکان امکان گزارش‌گیری به‌شکل لحظه‌ای و دقیق از میزان موجودی کالاها در انبارهای مختلف فراهم شده است. همچنین هدر رفت زمان بابت تهیه و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به میزان فروش و مطالبات از بین رفته و سرعت انجام عملیات فروش از زمان سفارش‌گیری تا مرحله توزیع به بالاترین حد ممکن رسیده است.