داستان موفقیت شرکت سیمان اردبیل

در یک نگاه
شرکت سیمان آرتا اردبیل در سال ۱۳۶۶ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده است و در حال حاضر از جمله مهم‌ترین مراکز صنعتی در استان اردبیل به شمار می‌رود.

چالش‌های پیش از استقرار

دوباره‌کاری‌ها و اتلاف وقت نیروی انسانی واحدهای متعدد، فقدان اطلاعات یکپارچه، وجود مغایرت‌های زیاد بین اطلاعات بخش‌های مختلف

دستاوردهای پس از استقرار

کاهش اتلاف وقت نیروی انسانی، دقت بالای اطلاعات، پاسخ دقیق به درخواست‌های نهادهای رسمی و قانونی کشور، رفع مغایرت‌ها

شرکت سیمان اردبیل در سال ۱۳۷۵ تولید خود را آغاز کرده است. موافقت اجرای طرح تولید سیمان در منطقه روستای گرده اردبیل با ظرفیت ۲۳۰۰ تن کلینکر براساس سه شیفت کاری و درخصوص تولید آهک در منطقه آذرشهر با ظرفیت ۲۵۰ تن آهک هیدراته براساس سه شیفت کاری توسط وزارت صنایع صادر شده است. در سال ۱۳۸۵ ظرفیت تولید کلینکر از ۲۳۰۰ تن به ۳۲۰۰ تن افزایش یافته و در حال حاضر نیز احداث خط دوم تولید کلینکر با ظرفیت تولید۲۰۰۰ تن در روز در حال پیگیری است.

همکاران سیستم در سیمان اردبیل
این شرکت تا قبل از استفاده از نرم‌افزار‌های همکاران سیستم در سال ۱۳۷۵ از یک سیستم نرم‌افزاری بهره می‌گرفت که برای این شرکت کارآیی نداشت و به همین دلیل یک سال بعد این شرکت تصمیم به استفاده از نرم‌افزارهای‌های همکاران سیستم گرفت. از اواخر سال ۱۳۸۲ و همزمان با انتشار نخستین نسخه سیستم‌های تحت ویندوز همکاران سیستم این شرکت نیز تصمیم گرفت نرم‌افزارهای خود را ارتقا دهد. در ابتدا انتقال از سیستم داس به ویندوز با مقاومت پرسنل مواجه شد اما با آموزش‌های صورت گرفته و درک مزیت‌های سیستمی این رده از محصولات کاملا استقرار یافت.
سیمان اردبیل هم اکنون سبد گسترده‌ای از محصولات همکاران سیستم از خزانه‌داری و فروش گرفته تا بهای تمام شده و انتشار اطلاعات را مورد استفاده قرار می‌دهد.

 «با استفاده از نرم‌افزارهای همکاران سیستم کد تفضیلی و اطلاعات پایه یک بار تعریف می‌شود و در همه سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان مشترک از اتلاف وقت کارکنان و مغایرت‌ها جلوگیری می‌کند.»
عادل روحی- مدیر مالی

پاسخ گویی در برابر درخواست نهادهای قانونی

آقای روحی مدیر مالی سیمان اردبیل معتقد است که امروزه با توجه به نیاز‌ها و درخواست‌های نهادهای قانونی متعدد در کشور تجارت و بازرگانی به خصوص برای شرکت‌هایی که در بورس هستند بسیار سخت و حساس شده است.

او با اشاره به مقررات ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، قانون ارزش افزوده، قانون خرید و فروش فصلی و قانون جدید مبارزه با پولشویی می‌گوید: پاسخ‌گویی در برابر این قوانین بدون دارا بودن یک سیستم خوب و کارآمد ممکن نیست. یکی از موفقیت‌های سیمان اردبیل به کارگیری نرم‌افزارهای همکاران سیستم است که به خوبی نیازهای قانونی ما را در مواجهه با درخواست‌های نهادهای رسمی کشور پوشش می‌دهد.

حذف دوباره کاری‌ها
مدیر مالی سیمان اردبیل حذف دوباره‌کاری‌ها را از جمله مهم‌ترین مزیت‌های به دست آمده از استقرار سیستم‌های نرم‌افزاری همکاران سیستم برای سیمان اردبیل عنوان می‌کند. وی می‌گوید: حالا کد تفضیلی و اطلاعات پایه یک بار تعریف می‌شود و در همه سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان مشترک باعث می‌شود که تعداد کمتری از کارکنان شرکت درگیر این موضوع شوند ضمن اینکه امکان گزارشگیری با اکسل و PDF و پیاده‌سازی استانداردهای تفکر سیستمی هم از دیگر مزیت‌های به دست آمده است.

مزیت‌های ایجاد شده از سیستم فروش
مدیر مالی سیمان اردبیل به چند مزیت دیگر سیستم‌های همکاران سیستم از جمله فروش اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از سیستم‌های موفق همکاران سیستم فروش است. مثلا الان که در ابتدای دی ماه هستیم فروش آذر ماه بسته شده و آماده ارائه گزارش هستیم. به گفته آقای روحی قبلا سند یک بار در فروش و یک بار در مالی وارد می‌شد و به همین دلیل صد در صد مغایرت داشتیم و در ‌‌نهایت باید حتما چک می‌کردیم که مانده مشتری در سیستم مالی و در سیستم فروش چقدر است و الان چون از یک جا سند صادر می‌شود مغایرتی وجود ندارد. همین داستان در حقوق و دستمزد و انبار هم وجود داشت.

ارسال پیام به مشتری
به گفته مدیر مالی سیمان اردبیل با تلفیق سیستم پیامک با سیستم فروش همکاران سیستم حالا به محض خروج جنس با یک پیام کوتاه اطلاعات و قیمت آن برای مشتری ارسال می‌شود. آقای روحی می‌گوید: یکی از معضلاتی که قبلا داشتیم این بود که ممکن بود یک مشتری اصلا طالب خرید نبوده باشد و نفر دیگری به نام او خرید می‌کرد و وقتی آن مشتری برگه تشخیص را می‌دید متوجه می‌شد که این خرید صورت گرفته است ولی در حال حاضر این مسائل برطرف شده است. همچنین به وسیله سیستم پیامک اگر پیغام خاصی در مورد سیاست‌ها و تغییر قیمت‌ها داشته باشیم هم می‌توانیم به مشتریان اطلاع دهیم.

پشتیبانی از نزدیک
به گفته مدیر مالی سیمان اردبیل این شرکت به رغم رضایت از پناه شمال در زمینه پشتیبانی، از حضور شرکت همکاران سیستم در اردبیل استقبال کرده است. آقای روحی می‌گوید: من معتقدم همکاران سیستم می‌تواند به رشد صنعت آی تی در منطقه هم کمک کند و از این رو ما یکی از داوطلبان بودیم که همکاران سیستم اردبیل رشد کند و حمایت کردیم و این بسیار تجربه موفقی بود. خوشبختانه پناه اردبیل هم توان فنی مناسبی دارد و ما احساس کمبودی در مقایسه با پناه‌های تهرانی نمی‌کنیم.