داستان موفقیت شرکت سردساز خودرو

شرکت سردساز خودرو در یک نگاه

شرکت سردساز خودرو که یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده قطعات کولر خودرو در ایران می باشد، در سال 1377 در گلپایگان تاسیس و با عقد قرارداد تامین کولر پراید با شرکت سازه گستر کار خود را آغاز کرد. این شرکت در سال 1378 برای اولین بار آغاز به تولید قطعات کولر پراید کرده و در سال 1380 موفق به اخذ استاندارد سرآمدی در نظام های کیفی شد.

همکاری با سایپا، ایران خودرو، گروه بهمن و تولید انواع کولر کامیون و کامیونت از دیگر دستاوردهای این شرکت بوده که نتیجه آن صادرات محصولات در سال 1394 می باشد.

در کنار ایجاد اشتغال در شهر، از اهداف این شرکت می‌توان به استفاده‌ی بهینه از نیروی انسانی مجرب و بومی سازی داخلی و در نتیجه آن ایجاد ارزش افزوده‌ی بیش‌تر اشاره کرد.

شرکت سردساز خودرو دارای خطوط اتوماتیک مونتاژ اواپراتور، کمپرسور و کندانسور، آزمایشگاه و اتاق گرم در دو سایت مجزا می باشد.

نیاز کسب‌وکار

به‌‌دلیل نبود هماهنگی مناسب بین واحدهای تولید، کنترل کیفیت و انبار، اختلاف‌هایی در گزارش‌های موجودی انبار پدید می‌آمد که در نتیجه‌ی آن نمی‌شد به صحت گزارش‌های دریافتی اطمینان داشت. به‌علاوه، بروز خطاهای مختلف در بارگیری و انجام عملیات انبار، روند انبارگردانی را کند و به‌ دست آوردن اطلاعات دقیق از موجودی انبار را دشوار و هزینه ‌بر می‌کرد. همچنین در انبار مواد اولیه نیز به دلیل لزوم انجام دقیق ورود قطعات تحویلی از تامین کننده و نیز تحویل آنها به تولید نیاز به سیستمی دقیق و پر بازده بود.

شرکت سردساز خودرو برای بهبود روند عملیات انبار نیاز به راهکاری بهینه داشت که بتواند علاوه ‌بر مکانیزه کردن این عملیات، دقت و ارزش افزوده را نیز بالا ببرد.

نتایج بهره‌گیری از راهکار مدیریت انبار مبتنی بر بارکد و  RFID همکاران سیستم (سیستم ترکیبی RFID و بارکد)

در کارخانه سرد ساز خودرو که به عنوان پیشتاز و اولین شرکت قطعه سازی استفاده کننده از راهکار مدیریت انبار مبتنی بر RFID راهکاران در انبار محصول به شمار می رود، اکنون پس از اتمام مراحل نهایی بسته‌بندی، به هر کالا تگ منحصر به ‌فردی تعلق می‌گیرد. عملیات ورود، خروج و سرشماری در انبار محصول به ‌شکل سیستمی و به سرعت انجام می‌شود و اجرای فرآیندهای انبار دقیق‌تر و چابک‌تر شده است.

همچنین در انبار مواد اولیه نیز با به کار گیری راهکار مدیریت انبار مبتنی بر بارکد، کالاهای تحویل گرفته شده از تامین کننده پس از اعمال عملیات کنترل کیفیت تگ گذاری شده و عملیات ورود آنها به انبار و تحویل آنها به تولید (خروج از انبار) به صورت سیستمی و به سرعت و دقت قابل قبولی انجام می شود.

با اضافه کردن عامل ردیابی (در انبار مواد اولیه با عنوان شماره محموله و در انبار محصول با عنوان شماره بچ) روند ردگیری محصولات و کنترل ورود و خروج آنها به طور چشمگیری سریع تر و راحت تر شده و سرعت بالا و برد زیاد RFID کمک نمود تا مدت زمان انبار گردانی تا یک سوم کاهش پیدا کند. که این موارد از جمله نیازهای اصلی مشتری بود که مرتفع گردید.

با توجه به حجم بالای کالاها و جابجایی سخت آنها و ظرفیت فیزیکی پایین انبار نسبت به کالاهای تولید شده، دید غیر مستقیم RFID و خواندن از راه دور کالاها موجب شد تا فرآیند های ورود و خروج با دقت بالایی انجام شود.

با به ‌کارگیری این راهکار، شرکت سردساز خودرو به اهداف زیر دست یافته است:

  • اطمینان کامل از کالاهای ورودی و خروجی انبار بدون مغایرت؛ با به‌کارگیری ترمینال دستی (Handheld) برای انجام فرآیند ورود کالاها از واحد بسته‌بندی به انبار محصول و خروج کالاها از انبار محصول مطابق مجوز بارگیری.
  • ردگیری یک محصول خاص در انبار؛ با استفاده از هندهلد انبار (به طور مثال با استفاده از مجوز هنگام خروج کالا از انبار، عینا کالایی که مورد نظر است از میان تمام کالاهای موجود قابل تشخیص است).
  • انجام بی‌ وقفه‌ی کارها حتی به هنگام قطع ارتباط آنلاین با سرور؛ با کارکرد آفلاین تجهیزات (به طوری که در صورت قطعی سیستم آنلاین، کلیه عملیات دریافت مجوز، ارسال اسناد و دریافت اطلاعات پایه به صورت آفلاین و از طریق ارتباط فیزیکی هندهلد با کامپوتر انجام می پذیرد).
  • بهینه‌سازی سرعت و نظارت بر روند ورود و خروج انبار؛ با ایجاد فرم‌های سازمانی خاص در سیستم برای گزارش‌گیری از انجام عملیات انبار.
  • سرعت ‌بخشی به فرآیند انبارگردانی و مغایرت‌گیری کالا؛ با مکانیزه شدن تمام فرآیندها و به‌کارگیری هم‌زمان راهکار انبار و ترمینال دستی (Handheld)
  • شفافیت مدیریت انبارهای مختلف محصول؛ با ثبت اسناد ورود به انبارهمزمان با چیدمان کالا در انبار ها (هر دو ساعت) مدیران می توانند از موجودی کالاهای تولیدی که به تازگی وارد انبار شده است (و یا کالاهای تحویل گرفته شده از تامین کننده در انبار مواد اولیه) در لحظه با خبر شوند.

فرآیند ورود به انبار با فناوری RFID و بارکد؛ رفع مغایرت بین بسته‌بندی و انبار محصول

با استفاده از ترمیتال دستی (HandHeld) و با ثبت سند انبار براساس مجوز صادره، به هنگام بروز خطا، درلحظه مغایرت برطرف می‌شود. به همین ترتیب در هنگام خروج کالا نیز پالت‌های روی تریلی براساس مجوز خروج صادره، با سرعت بالا خوانده می‌شود.

گیت کنترلی RFID(برای انبار محصول)؛ اطمینان از الصاق تگ

به‌کارگیری سیستم گیت کنترلی سبب بهبود عملکرد سیستم می‌شود و می‌توان با سرعت و دقت از عدم ورود پالت‌های بدون تگ، با تگ خراب، دارای تگ اشتباه و یا با دو تگ به انبار محصول جلوگیری کرد.

با شناسایی هر کدام از موارد نامبرده، سیستم با چراغ و آژیر هشدار می‌دهد.

 

از زبان مشتری
آقای مهندس فتحی؛ مدیر پروژه‌ی پیاده‌سازی راهکاران در سردساز خودرو

از آن‌جایی که فرآیندهای مختلف عملیات انبار در صنعت قطعه سازی خودرو مانند ورود محصول به انبار، ارسال به تولید و عملیات فروش مستلزم به ‌کارگیری سیستمی دقیق و یکپارچه است، سیستم یکپارچه‌ی راهکاران این امکان را به ما داد تا از صحت و دقت عملکرد عملیات مطمئن شویم و بتوانیم با ارتقا سیستم قدیمی و کند گذشته در راستای اهداف آینده گام برداریم.