داستان موفقیت شرکت سامان محیط

در یک نگاه : تاسیس در ۱۳۸۱، شرکت پیمانکاری راهسازی، فعال در صنعت تونل و ایستگاه مترو با ۶۸۰ کارمند، و دارای رتبه ۱ بخش راه و ابنیه

چالش‌های موجود: محدودیت‌های منابع در زمینه‌های مالی و انسانی و پراکندگی و تعدد کارگاه‌ها در سراسر کشور

دستاوردهای سیستمی: ثبت به‌موقع اطلاعات به تفکیک کارگاه‌ها، افزایش بهره‌وری به رغم ثبات کمیت، تجهیز به سیستم مالی کارآمد با سادگی کارکرد،

 علیرضا زند مدیر مالی و پایه‌گذار استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری همکاران سیستم در شرکت سامان محیط بوده‌ است.

زند می‌گوید: «قبل از اینکه به شرکت سامان محیط بیایم، در شرکت‌های خصوصی دیگر با نرم‌افزارهای همکاران سیستم کار کرده بودم.

بنابراین زمانی که به سامان محیط آمدم، با توجه به سابقه‌ی ذهنی خوبی که از سیستم‌های همکاران سیستم داشتم،

تلاش کردم که از نرم‌افزارهای همکاران سیستم در شرکت سامان محیط استفاده کنم»

استفاده‌ی بهینه از منابع موجود

محدودیت منابع چه در زمینه‌ی نیروی انسانی و چه در زمینه‌ی مالی، از چالش‌های شرکت‌های فعال در حوزه‌ی پیمانکاری است. وجود کارگاه‌های متعدد در نقاط مختلف کشور، بحث مدیریت منابع را نیز سخت‌تر می‌کند.

به گفته‌ی زند، استفاده از نرم‌افزار به عنوان یک ابزار، به مدیریت کمک می‌کند که بتواند با منابع محدود، بهره‌وری را افزایش دهد. به عنوان مثال، تیم مالی سامان محیط از سال 82 به بعد از لحاظ کمیت هیچ تغییری نکرده است. این در حالی است که تعداد کارگاه‌های ما 5 برابر شده است و تعداد پروژه‌های کاری ما نیز از لحاظ ریالی بیش از 10 برابر شده است.

کمک به تصمیم‌گیری بهتر

در دنیای امروز، نیاز اصلی مدیران برای خلق یک تصمیم به موقع و به جا، اطلاعات است. زند می‌گوید: «شرکت پیمانکاری مانند سامان محیط، با وجود داشتن کارگاه‌های متعدد، باید به تناسب کار هر کارگاه و نیاز هرکدام، منابعی را به آنها اختصاص بدهد. ثبت به موقع اطلاعات در این کارگاه‌ها و ارائه گزارش‌های به موقع و به تفکیک کارگاه‌ها به مدیران، باعث می‌شود بتوانیم تصمیم‌گیری را برای ایشان تسهیل کنیم.»

تنوع، صحت و دقت در تهیه  گزارش‌ها

پیش از استفاده از سیستم‌های همکاران سیستم، ارائه گزارش‌ها با سختی‌های زیادی روبه رو بود که از جمله آن‌ها می‌توان به تعدد بندهای حسابرسی اشاره کرد. زند می‌گوید: «بعد از سال 82 که سیستم‌های همکاران در شرکت نصب شد، شاهد کاهش روند اشکالات حسابرسی بودیم. به عنوان مثال، ما در سال 82 دو پروژه در دست داشتیم با رقم کمتر از 4 میلیارد تومان و زمان 6 ماهه برای تحویل گزارش‌ها، در این شرایط در گزارشات حسابرسی حدود 7 الی 8 اشکال وجود داشت.  در حالی که در سال 89 با 11 پروژه و بار مالی 45 میلیارد تومان و مدت زمان کمتر از نصف برای تحویل گزارشات، اشکالات موجود کاهش چشمگیری پیدا کرد. سیستم‌های نرم‌افزاری همکاران سیستم نقش موثری را در این بهبود به عهده داشته است.

نرم افزارهای همکاران سیستم این قابلیت را دارند که حتی افرادی با تخصص مالی کم نیز بتوانند از آن استفاده کنند. – علیرضا زند مدیرمالی سامان محیط

سادگی کاربری و سهولت دسترسی به اطلاعات

زبان امور مالی در عین سادگی برای افرادی که از آن اطلاع ندارند غیر قابل فهم است. اگر سیستم مالی با کاربری ساده و بدون پیچیدگی باشد افرادی که در امور مالی تخصص ندارند هم می‌توانند از آن استفاده کنند. آقای زند معتقد است که در نرم‌افزارهای همکاران سیستم این پویایی وجود داشته است که حتی افرادی که تخصص زیاد ندارند از آن استفاده کنند.