داستان موفقیت شرکت ایران دوچرخ

در یک نگاه
شرکت ایران دوچرخ با ظرفیت سالانه ۱۲۵ هزار دستگاه انواع موتورسیکلت بنزینی و برقی و ۲۰۴ هزار انواع دوچرخه معمولی و برقی اولین شرکت تولیدکننده موتورسیکلت در ایران است.

چالش‌های قبل از استقرار
وجود بعد مسافت بین دفتر مرکزی و فروش با کارخانه، سرعت پایین انتقال اطلاعات، اتلاف وقت به دلیل تماس‌های تلفنی و مراجعات حضوری مکرر

دستاوردهای پس از استقرار
افزایش سرعت عمل و کاهش فاصله زمانی بین سفارش تا تحویل محصول، اطلاعات‌دهی آنلاین، امکان مانیتور کردن تولید و فروش توأما، کاهش هزینه‌های پشتیبانی

سابقه تاسیس شرکت ایران دوچرخ به سال ۱۳۴۹ باز می‌گردد، به زمانی که این شرکت برای تولید انواع دوچرخه و موتورسیکلت گازی و دنده‌ای با همکاری فنی و تجاری شرکت‌های مشهور بزرگی چون پژو فرانسه و یاما‌ها موتور ژاپن تاسیس شد و پس از دو سال، بهره‌برداری از کارخانجات خود را در شهر صنعتی البرز در نزدیکی قزوین آغاز کرد. ایران دوچرخ امروزه با ظرفیت سالانه ۱۲۵ هزار دستگاه انواع موتورسیکلت و ۲۰۴ هزار انواع دوچرخه یکی از بزرگ‌ترین کارخانجات تولید دوچرخه و موتورسیکلت در ایران و یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان موتورسیکلت به کشورهای همسایه مانند افغانستان، عراق و پاکستان است.
این شرکت امروزه با داشتن واحد تحقیقاتی، آزمایشگاه فیزیک و شیمی و سه خط مونتاژ، عملیات طراحی و تولید انواع موتورسیکلت را انجام می‌دهد ضمن اینکه بر اساس توانمندی‌های علمی و فنی از طرف موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران یکی از آزمایشگاه‌های مورد وثوق (آکرودیته) است. این شرکت عنوان صادرکننده نمونه کشوری در سال ۱۳۸۷، تندیس ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در سال ۸۹ و عنوان واحد نمونه استاندارد توسط اداره استاندارد قزوین در سال ۱۳۹۲ را در لیست افتخارات خود دارد.

«راهکاران سرعت عملی به ایران دوچرخ بخشیده است که فاصله بین سفارش، تولید و تحویل محصول به زیر ۳ روز کاهش پیدا کرده است.»
نعمت‌الله سلمان- مدیرکارخانه ایران دوچرخ

سابقه استفاده از آی تی

ایران دوچرخ از ابتدای تاسیس به استفاده از تکنولوژی کامپیو‌تر علاقه نشان داده و جزو نخستین شرکت‌های استفاده کننده از کامپیو‌تر در قزوین بوده است. با این حال نوع استفاده از کامپیو‌تر در این شرکت تا اوایل دهه هشتاد از آرشیو سوابق فرا‌تر نرفته است. به گفته مدیران ایران دوچرخ اولین نرم‌افزاری که در این شرکت استفاده شد مربوط به سال ۱۳۸۳ است که به شکل مناسبی راه‌اندازی شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. با این حال نیازهای جدید و لزوم استفاده از تکنولوژی‌های نوین اطلاعاتی این شرکت را به سمت سیستم‌های پیشرفته‌تر و مناسب‌تر سوق می‌داد. با توجه به قرار گرفتن دفتر مرکزی و واحد فروش این شرکت در تهران و بعد مسافت، فاصله اطلاعاتی قابل توجهی بین بخش‌های مختلف این شرکت با هم وجود داشت. این فاصله اطلاعاتی بزرگ‌ترین نگرانی مدیران این شرکت بود چیزی که ریسک جا ماندن در بازار رقابتی را بالا می‌برد.

چگونگی انتخاب راهکاران همکاران سیستم
ایران دوچرخ با آینده نگری به سمت انتخاب سیستم‌های نرم‌افزاری متناسب با نیازهای آینده خود رفت و به گفته نعمت الله سلمان مدیرکارخانه این شرکت در اوایل دهه ۹۰ تصمیم به تغییر سیستم‌های مالی و اطلاعاتی خود گرفت. در این مسیر اطلاعات ۲۰ شرکت مورد بررسی قرار گرفت و از آن میان ۵ شرکت به طور دقیق مورد تحلیل واقع شد و در ‌‌نهایت همکاران سیستم انتخاب شد. آقای سلمان می‌گوید: آنچه باعث انتخاب همکاران سیستم شد نخست اعتمادی بود که این شرکت بزرگ توانست در ما ایجاد کند و سپس مصادف شدن آن با برنامه گروه بهمن به عنوان یک هلدینگ برای راه‌اندازی یک سیستم مالی یکپارچه در کل گروه بود که در این میان ایران دوچرخ نخستین شرکت مجموعه بود.

مدل خاص تولید با کمک راهکاران
شرایط ویژه رقابتی و اقتصادی کشور، شرکتی چون ایران دوچرخ را به سمت انتخاب مدل اقتصادی خاصی سوق داده است. در این شرکت هیچ‌گونه تولیدی پیش از دریافت سفارش انجام نمی‌گیرد. حالا و به لطف راه‌اندازی راهکاران با قابلیت‌های تحت وب بودن، دفترهای فروش و تولید این شرکت در تهران و قزوین کاملا در جریان سفارش‌ها، تولید و فروش خود قرار دارند. این امکان همچنین برای همه نمایندگی‌های فروش این شرکت نیز در حال فراهم شدن است.
به گفته آقای سلمان مدیر کارخانه ایران دوچرخ راهکاران سرعت عملی به این مجموعه بخشیده است که فاصله بین سفارش، تولید و تحویل محصول به زیر ۳ روز کاهش پیدا کرده است، در صورتی که تا قبل از راهکاران تماس‌های تلفنی و فیزیکی مکرر مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.
به گفته آقای سلمان با راه اندازی سیستم گردش کار و کارتابل الکترونیکی مزیت‌های دیگری نیز برای این شرکت به دست آمده از جمله اینکه حالا از هر جای دنیا امکان کنترل، هدایت و مدیریت شرکت توسط مدیران و تصمیم‌گیران وجود دارد. در واقع به لطف سرعت اطلاعات‌دهی آنلاین امکان مانیتور کردن تمام عملیات شرکت از جمله تولید و فروش توأما وجود دارد و این جلوی اشتباهات سفارش را گرفته است. از دیگر مزایای این سیستم به علت تحت وب بودن، کاهش هزینه‌های پشتیبانی به یک سوم است.

یک کار مشترک و موفق
آقای سلمان معتقد است که راه‌اندازی راهکاران در ایران دوچرخ یک پروژه بزرگ مشترک بین دو شرکت بود. ‌ او می‌گوید: اجرای این سیستم نرم‌افزاری کار ساده‌ای نبود چراکه یک سیستم نرم‌افزاری قدیمی که با شرایط فعلی شرکت نیز عجین شده و به خوبی قابل استفاده بود در شرکت مشغول به کار بود و ما باید راهکاران را تا مدت‌ها در کنار آن راه‌اندازی می‌کردیم و برای مدتی دو سیستم را به طور موازی با هم پیش‌ می‌بردیم تا از صحت کارکرد سیستم جدید مطمئن شویم. به دلیل حساسیت فعالیت‌ها ما حدود ۸۰ جلسه کار‌شناسی با همکاران سیستم داشتیم و حتی یکسری نیازهای نرم‌افزاری اختصاصی را از همکاران سیستم درخواست کردیم که با آن موافقت و اجرا شد.
حالا به گفته آقای سلمان راهکاران کاملا با قدرت مشغول به فعالیت است و پیش‌زمینه‌ و بستری برای توسعه نرم‌افزاری این شرکت در آینده نیز شده است.