داستان موفقیت شرکت ایران خودرو تبریز

در یک نگاه
از تاسیس شرکت ایران خودرو تبریز بیش از ۷ سال نمی‌گذرد اما این شرکت در این مدت کوتاه رتبه دوم منطقه شمال‌غرب کشور و رتبه ۷۹ کشور از صد شرکت بر‌تر ایران را به خود اختصاص داده است.

چالش‌های قبل از استقرار
فقدان پشتیبانی مناسب، عدم سهولت در گزارش‌گیری، محاسبه بهای تمام شده به صورت دستی و زمانبر

دستاوردهای پس از استقرار
گزارش‌گیری بسیار ساده و مطابق با استانداردهای مورد نیاز، کنترل هزینه‌ها و مشخص شدن میزان ضایعات و انحرافات

۷ سال روی جاده موفقیت
ایران خودرو تبریز با جذب۱۳۵۰پرسنل جوان و تحصیل‌کرده بومی یکی از مهم‌ترین واحدهای صنعتی کشور به شمار می‌رود. این شرکت پیش از آنکه در سال ۱۳۹۰ به سمت محصولات همکاران سیستم روی آورد از سیستم‌های نرم‌افزاری شرکت دیگری استفاده می‌کرده است که به گفته حسن‌علی رجبی مدیر مالی این شرکت نداشتن پشتیبانی و همچنین گزارش‌گیری سخت مشکلات زیادی برای کارکنان این شرکت ایجاد کرده بود. گزارش‌هایی که حالا و به کمک سیستم‌های همکاران سیستم بسیار ساده و مطابق با استانداردهای مورد نیاز تهیه می‌شود. گذشته از این ایران خودروی تبریز که سازمان حسابرسی را به عنوان حسابرس در کنار خود دارد، به گزارش‌های تحلیلی‌تری نیاز داشت که حالا و با استقرار کامل سیستم‌های حسابداری، حقوق، انبار، حسابداری انبار، خزانه‌داری، دارایی ثابت، بهای تمام شده، بودجه و صورت‌های مالی این گزارش‌ها در دسترس مدیران این شرکت قرار دارند.

پیچیدگی‌های بهای تمام شده
در ایران خودروی تبریز بیش از ۸۰۰ قطعه بر روی بدنه خودرو مونتاژ می‌شود و مراحل تامین مواد اولیه آن مراحل خاصی دارد و این موضوع به پیچیدگی قیمت تمام شده خودرو منجر می‌شود. تا قبل از استقرار سیستم‌های همکاران سیستم محاسبه بهای تمام شده به صورت دستی انجام می‌شد و این کار انرژی و زمان بسیار زیادی می‌گرفت به طوری که برخی از افراد بخش مالی باید شب و روز خود را روی این موضوع قرار می‌دادند. ولی در حال حاضر محاسبه بهای تمام شده تک تک ۴۷ ایستگاه کاری در این شرکت به سرعت و بسیار تفکیک شده انجام می‌گیرد. موضوعی که به گفته آقای رجبی به کنترل هزینه و مشخص شدن میزان ضایعات کمک شایانی کرده است. به گفته وی استقرار سیستم بهای تمام شده برای این شرکت یک نوآوری و موفقیت برای صنعت خودروسازی نیز بود تا جایی که حالا می‌توان حتی شیفت به شیفت نیز میزان ضایعات را محاسبه و از انحرافات آن کاست و هزینه‌های تولید را کاهش داد.

«با استفاده از سیستم بهای تمام شده می‌توان میزان ضایعات را در هر شیفت کاری محاسبه کرد، از انحرافات آن کاست و هزینه‌های تولید را کاهش داد.»
حسن‌علی رجبی- مدیرمالی شرکت ایران خودرو تبریز

استقرار سریع و آسان
ایران خودرو تبریز در زمینه پشتیبانی سیستم‌های نرم‌افزاری قبلی خود تجربه خوبی نداشت. گاهی برای برخی اشکالات به وجود آمده آن‌ها باید بین ۷ تا ۱۰ روز منتظر کار‌شناسان شرکت نرم‌افزاری مزبور می‌ماندند. از طرف دیگر اطمینان کافی از اینکه همکاران سیستم تبریز بتواند از نظر فنی همانند دفتر تهران مشکلات را رفع کند وجود نداشت. اما هم استقرار سریع محصولات همکاران و هم پشتیبانی به لحظه حضوری و آنلاین این اعتماد را در بین مدیران این شرکت ایجاد کرد. به گفته آقای رجبی پیچیدگی‌های استقرار سیستم‌های نرم‌افزاری همکاران سیستم در این بود که هم تمامی سیستم‌های مالی تغییر کرده بود، هم قرار بود بهای تمام شده از شکل دستی به سیستمی تغییر کند و هم مجمع شرکت نیز یک ماه زود‌تر برگزار می‌شد. با این حال با کمک تیم استقرار و همکاران سیستم تبریز تواما تمامی سیستم‌ها به سرعت و با کمترین مشکل در این شرکت نصب شدند.
هم اکنون ۴۵ نفر در داخل این شرکت از سیستم‌های همکاران سیستم استفاده می‌کنند.

به دنبال یکپارچگی و توسعه آی تی در شرکت
مدیران ارشد ایران خودرو تبریز به جز اینکه در حال ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری مطمئن در این شرکت هستند موضوع یکپارچگی سیستم‌های موجود را نیز دنبال می‌کنند. به گفته آقای رجبی هم اکنون به جز سیستم‌های همکاران سیستم، مجموعه‌ای از سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دیگری نیز در این شرکت مشغول بهره‌برداری است. همچنین این شرکت استراتژی توسعه نرم‌افزاری آینده خود را نیز مورد بحث و بررسی دارد. تلاش مدیران هم اکنون بر این است که سیستم‌های موجود با یکدیگر ارتباط مستقیم برقرار کرده و بدون نیاز به دخالت دستی بتوانند اطلاعات را مبادله کنند. انعطاف نرم‌افزارهای همکاران سیستم در پیوست دادن سیستم‌های مختلف این مزیت را برای ایران خودرو تبریز به وجود آورده که سیاست یکپارچگی سیستمی را به سرعت در داخل شرکت پیش ببرد.

یادداشت پروژه
فرهاد نیک نفس- مدیرعامل شرکت همکاران سیستم آذربایجان شرقی:
آنچه پروژه ایران خودرو تبریز را به‌عنوان یک پروژه بزرگ نرم افزاری در منطقه متمایز می‌کند، موفقیت در استقرار و عملیاتی شدن سیستم‌های نرم‌ افزاری یکپارچه در حوزه مالی و اداری، خصوصا نرم افزار بهای تمام شده واقعی محصولات است. تجربه ما در پروژه‌های متعدد حاکی از این است که استقرار پروژه‌های نرم افزاری در شرکت‌هایی با این حجم بالای فعالیت و پیچیدگی، همواره با چالش‌های زیادی از جمله مقاومت کاربران و مدیران میانی، عدم حمایت کافی مدیران ارشد، هماهنگی بین واحد‌ها، تامین و ورود به‌موقع اطلاعات و… همراه است. ولی تفکر سیستمی مدیران شرکت، توجه ویژه به افزایش مستمر بهره‌وری، تلاش بی‌وقفه، همدلی و همراهی همه مدیران و کار‌شناسان محترم شرکت ایران خودرو آذربایجان در طول مدت پروژه سبب به حداقل رسیدن عوامل بازدارنده در پیشبرد کار‌ها شد. به طوری که بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی شمال‌غرب کشور، توانست مجمع خود را به‌موقع و با گزارش‌های به‌دست آمده از سیستم‌های نرم افزاری جدید خود برگزار کرده و سال مالی خود را با موفقیت پشت سر بگذارد.
سرعت و دقت در جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، یکپارچگی اطلاعاتی و سیستمی ایجاد شده در همه سیستم‌ها، محاسبه سیستمی بهای تمام شده واقعی محصولات، صدور اسناد تعدیلی خودکار و تهیه گزارش‌های اثباتی برای سهولت در امر حسابرسی، از جمله مهم‌ترین منافع استفاده از این نرم افزار در سطح این شرکت است.
با توجه به اینکه تیم‌های متفاوتی از همکاران سیستم در استقرار و پشتیبانی این پروژه درگیر بودند، برای اینکه کمترین خللی در امر ارائه خدمات صورت نپذیرد، تیم پشتیبانی خیلی زود‌تر از زمان تحویل سیستم‌ها و از اواسط استقرار سیستم‌ها در کنار مشتری قرار گرفت. این موضوع از تجارب موفق دیگری است که در این پروژه مورد توجه بود.