داستان موفقیت شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های مپنا توسعه یک

 در یک نگاه

  • مشتری: شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های مپنا توسعه یک
  • کسب‌و‌کار: پیمانکاری
  • صنعت: نیروگاهی و صنعتی
  • راهکار: دفترکل، دریافت و پرداخت، جبران خدمات، انبار، مدیریت دارایی، شعبه در تدارکات و لجستیک و راهکار مالی

درباره شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های مپنا توسعه یک

شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های مپنا توسعه یک، نخستین شرکت مستقل در خانواده‌ی مپناست که سال ۱۳۷۸ در قالب طرح «۳۰ توربین» به ثبت رسیده است. این شرکت با در اختیار داشتن بیش از ۷۰۰ سرمایه‌ی انسانی، توانمندی‌های درخور توجهی در زمینه‌ی طراحی، مهندسی، تامین، ساخت، نصب و راه‌اندازی پروژه‌های نیروگاهی و صنعتی دارد. هم‌چنین از سال ۱۳۹۲، توسعه‌ی ماموریت‌های جدید کاری در بخش انرژی‌های نو، تولید پراکنده، تولید هم‌زمان برق و حرارت و فعالیت EPC   را آغاز کرده است.

این شرکت در طول ۱۵ سال فعالیت، توانسته است با اجرای ۳۰ پروژه‌ی بزرگ و نصب و راه‌اندازی ۱۲۰ واحد نیروگاهی، ظرفیتی حدود ۱۹۰۰۰ مگاوات در ۲۷ منطقه کشور به شبکه‌ی برق کشور اضافه کند. مدیریت و راهبری پروژه‌هایی با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد یورو، این شرکت را در رده‌ی بزرگ‌ترین پیمانکار اجرایی نیروگاه‌های برق در ایران و غرب آسیا قرار داده است.

نیاز کسب‌وکار

شرکت توسعه یک مپنا از سال ۱۳۸۴ از سیستم‌های ویندوزی همکاران سیستم استفاده می‌کرد. با توجه به پراکندگی پروژه‎‌ها در کل کشور، شرکت نیازمند راهکار یکپارچه‌ای بود که ثبت و دسترسی در لحظه‌ی اطلاعات پروژه‌ها را امکان‌پذیر کند؛ در نبود این سیستم یکپارچه، تمامی اسناد و اطلاعات پراکنده‌ی پروژه‌ها گردآوری و در دفتر مرکزی به‌شکل دستی وارد سیستم می‌شد که تاخیر در ورود و دسترسی به اطلاعات را به همراه داشت.

هم‌چنین در سیستم انبار، شرکت نیاز به نگهداری تعدادی انبار بود. در سیستم‌های پیشین این مسئله را با راهکار خرید نسخ دوم انبار برای ثبت تعدادی انبارها حل کرده بود و برای ارسال اطلاعات تعدادی در زمان‌های مشخص به دفتر مرکزی، به‌منظور ریالی شدن و استفاده‌ی مدیران از گزارش‌های انبار، از راهکار انتشار اطلاعات همکاران سیستم کمک می‌گرفت؛ اما مدیریت تعداد بسیار سیستم، قفل و سرور مشکلاتی را برای دفتر مرکزی پدید آورده می‌آورد.

نبود سیستم خزانه‌داری در سیستم‌‌های پیشین، موضوع تنخواه‌داری پروژه‌ها را لاینحل باقی گذاشته بود. هم‌چنین، محدودیت‌های سیستم ضمانت‌نامه در قبال تعداد بسیار اسناد تضمینی مشتری و محدودیت‌های سیستم مدیریت دارایی، این سیستم را برای توسعه یک مپنا، ناکارآمد ساخته بود.

اهداف پیاده‌سازی

با توجه به ویژگی‌های راهکاران همکاران سیستم، توسعه یک مپنا، در سال ۱۳۹۳ تصمیم گرفت تا سیستم‌های پیشین همکاران سیستم را به راهکاران ارتقا دهد تا با به اهداف زیر دست یابد:

  • سرعت‌بخشی به ثبت اطلاعات در پروژه‌ها
  • به‌روز بودن اطلاعات در سیستم
  • دسترسی در لحظه‌ی مدیریت به گزارش‌ پروژه‌ها
  • کاهش تعداد قفل‌ها و سرورها، هم‌چنین افزایش کنترل سیستم‌ها
  • تسهیل مدیریت انبارهای کل سازمان به‌شکل یکپارچه
  • دسترسی تنخواه‌دار به سیستم دریافت و پرداخت
  • دسترسی مسوول دارایی‌های هر پروژه به سیستم مدیریت دارایی‌ها
  • تسهیل در نگهداری ایستگاه‌های کاری (کلاینت‌ها)

دستاوردهای پس از استقرار

بهره‌مندی از راهکار جامع و یکپارچه‌ی راهکاران، توانست ثبت اطلاعات پروژه‌ها را سرعت ببخشد و در پی آن، به‌روز بودن اطلاعات و گزارش‌ها، مدیریت کارآمد کاربران و سیستم‌ها، کمک فراوانی در بهبود فرآیندهای توسعه یک مپنا، به همراه داشت.

اکنون اطلاعات تمامی پروژه‌ها در یک دیتا ثبت می‌شود و مدیریت سازمان می‌تواند گزارش‌هایی به‌روز و بدون مغایرت را از هر نقطه‌ی جغرافیایی مورد نیاز، تهیه و استفاده کند. افزون‌بر این، کنترل دارایی‌های هر پروژه و مدیریت تنخواه پروژه‌ها هم به‌شکل دقیق و کامل فراهم شده است.

تحت وب بودن راهکاران، بیش‌ترین ارزش را برای شرکت توسعه یک مپنا ایجاد کرده است؛ پراکندگی جغرافیایی پروژه‌های ما، مشکل‌ساز بود، اما در حال حاضر مسائل مربوط به پراکندگی جغرافیایی به‌راحتی قابل حل شده‌اند و اطلاعات پروژه‌ها دقیق و در لحظه، به‌شکل آنلاین در اختیار مدیریت قرار می‌گیرد. رضا حاتمی، مدیرمالی شرکت مپنا توسعه یک

تحت وب بودن راهکاران؛ سرعت‌بخشی به ثبت و دسترسی اطلاعات پروژه‌ها

با پراکندگی جغرافیایی پروژه‌ها توسعه یک مپنا، اطلاعات هر پروژه‌، در سیستم‌ها و دیتاهای جداگانه و مستقلی ثبت و نگهداری می‌شد؛ افزون‌بر هزینه‌ی بالای این کار، دسترسی به اطلاعات پروژه‌ها برای دفتر مرکزی با تاخیر زمانی امکان‌پذیر بود و با توجه به ورود دستی اطلاعات در سیستم مرکزی، امکان بروز خطای کاربری وجود داشت.

اکنون با تحت وب بودن راهکاران، شرکت از خرید دیتای جدید برای پروژه‌ها بی‌نیاز است و کاربران پروژه‌ها با دسترسی‌های مشخص، اطلاعات را در یک دیتای مرکزی وارد می‌کنند. به این ترتیب، اطلاعات درست و در لحظه و با هزینه‌ی معقول گردآوری می‌شود.

راهکار انبار راهکاران؛ مدیریت یکپارچه‌ی انبارها

مراکز عملیاتی شرکت توسعه یک مپنا، شامل دفتر مرکزی و پروژه‌ها از سیستم‌های محلی استفاده می‌کردند؛ ثبت تعدادی اسناد انبار در انبار پروژه‌ها انجام می‌شد و اطلاعات در بازه‌های زمانی مشخص برای ثبت ریالی با راهکار انتشار اطلاعات به دفتر مرکزی منتقل می‌شد. به این ترتیب نمی‌شد در هر زمان به اطلاعات انبار پروژه‌ها دسترسی داشت و درباره‌ی آن‌ها تصمیمات دقیقی گرفت.

راهکار انبار راهکاران با یکپارچگی اطلاعات و بی‌نیاز از ریالی کردن دوره‌های زمانی، عمیات ریالی کردن را انجام می‎دهد و آگاهی دقیقی از اطلاعات انبار پروژه‌ها را در اختیار دفتر مرکزی قرار می‌دهد.

یکپارچگی راهکاران؛ مدیریت تنخواه

هر کدام از پروژه‌های توسعه یک مپنا، تنخواه‌داری برای مدیریت هزینه‌های پروژه در اختیار دارد. عدم دسترسی به سیستم دریافت و پرداخت در سیستم‌های پیشین،  سبب می‌شد تا تنخواه‌دار، اسناد و مدارک را به دفتر مرکزی ارسال و کاربر در دفتر مرکزی، اسناد را در سیستم ثبت کند.

با بهره‌مندی از یکپارچگی راهکاران، دسترسی تنخواه‌داران به سیستم دریافت و پرداخت پروژه‌ها فراهم شده است و اطلاعات و اسناد توسط آنان در سیستم ثبت می‌شود؛ به این ترتیب، ضمن کاهش زمان ثبت اطلاعات، دفتر مرکزی مدیریت متمرکزی بر اطلاعات تنخواه پروژه‌ها دارد.

از زبان مشتری

رضا حاتمی؛ مدیر مالی

تحت وب بودن راهکاران، بیش‌ترین ارزش را برای شرکت توسعه یک مپنا ایجاد کرده است؛ پراکندگی جغرافیایی پروژه‌های ما، مشکل‌ساز بود، اما در حال حاضر مسائل مربوط به پراکندگی جغرافیایی به‌راحتی قابل حل شده‌اند و اطلاعات پروژه‌ها دقیق و در لحظه، به‌شکل آنلاین در اختیار مدیریت قرار می‌گیرد.