داستان موفقیت شرکت آرپانوش

نام شرکت: آرپانوش

کسب‌وکار: تولیدی

صنعت: نوشیدنی

راهکار: دفتر کل، دارایی ثابت ، انبار، جبران خدمات، دریافت و پرداخت، موبایل فروش و پخش، سرویس پخش، شعبه در راهکارهای پخش، تدارکات و مالی

در یک نگاه

شرکت تولیدی صنعتی آرپانوش در خرداد ماه ۱۳۸۳ تاسیس و با به‌کارگیری بهترین تکنولوژی‌های روز دنیا از کشورهای آلمان و ایتالیا، در خرداد ماه ۱۳۸۵، فعالیت خود را در زمینه‌ی تولید ماءالشعیر بدون الکل آغاز کرد. هم اکنون شرکت با راه‌اندازی دو خط تولید مدرن دیگر در شهر سنندج، گستره‌ی فعالیت‌های خود را وسیع‌تر کرده و با داشتن چهار خط کامل تولید مدرن، ماءالشعیر بدون الکل را با مارک تجاری «ایستک» تولید و به بازار عرضه می‌کند. این شرکت در حال حاضر، با دارا بودن ۱ شعبه مدیریت و تولید و ۱۱ شعبه پخش در سراسر کشور، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماءالشعیر در کشور به‌شمار می‌آید و با صادرات محصول خود به کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا، آلمان، عراق، کانادا، مالزی، استرالیا، عربستان، لبنان، پاکستان، افغانستان، ژاپن و… توانسته است سهم درخور توجهی از بازار خارجی را تحت پوشش قرار دهد.

نیاز کسب‌وکار

شرکت آرپانوش، پیش از استفاده از راهکار پخش یکپارچه‌ی راهکاران، از دو نرم‌افزار جداگانه برای پیش‌بُرد عملیات پخش و عملیات مالی و بازرگانی سازمان استفاده می‌کرد؛ این عدم یکپارچگی به‌علاوه‌ی آفلاین بودن نرم‌افزار پخش، دسترسی به اطلاعات دقیق و به‌روز را برای واحد مالی و دسترسی به گزارش‌های مدیریتی را برای مدیران با مشکل مواجه کرده بود.

به گفته‌ی حسن ممی‌زاده؛ قائم مقام شرکت آرپانوش، با توجه به فروش بالای محصولات ایستک و پراکندگی جغرافیایی مشتریان، آرپانوش به نرم‌افزاری نیاز داشت که بتواند هم اطلاعات فروش و هم اطلاعات مالی و بازرگانی شرکت را ثبت، ضبط و ارائه بدهد.

به‌دلیل سابقه‌ی همکاری با شرکت همکاران سیستم در حوزه سیستم‌های Back Office و اعتماد به پیشینه و تجربه‌ی این شرکت، آرپانوش در سال ۱۳۹۴ اقدام به خرید و راه‌اندازی «راهکار پخش همکاران سیستم» کرد.

دستاوردهای به‌کارگیری راهکاران

با پیاده‌سازی راهکار پخش همکاران سیستم در آرپانوش، اکنون تمام فرآیندهای مرتبط با فروش و پخش مکانیزه شده است. ویزیت‌ها و سفارش‌ها در هنگام سفارش‌گیری با ابزار موبایل سرویس، در لحظه در سرور اصلی ثبت می‌شوند و در قالب یک حواله به واحد انبار انتقال پیدا می‌کند؛ در واحد انبار، این سفارش‌ها داخل ماشین‌ها بارگیری و راهی پخش می‌شوند. زمانی‌که محصول به دست مشتری می‌رسد، تحویل‌دهنده، چک، پول، وجه نقد یا رسید پوز را از مشتری دریافت می‌کند و پس از بازگشت به شرکت، آن‌ها را با تسویه می‌کند.

محمد شرفی؛ مدیر پخش تهران شرکت آرپانوش درباره‌ی ارزش‌افزوده‌ی راهکار پخش می‌گوید: «راهکاران نرم‌افزاری است که خیلی خوب می‌تواند ۴P (شامل Product، Place، Price و Promotion) را برای شرکت‌های پخش پوشش دهد؛ یعنی شما در تولید، قیمت‌گذاری و تخفیفات، جابه‌جایی و پخش و توزیع می‌توانید از این نرم‌افزار خوب استفاده کنید و خدمات عالی به شما می‌دهد.»

تحت وب بودن راهکار پخش راهکاران؛ یکپارچگی شعب و دسترسی در لحظه به اطلاعات

تحت وب بودن راهکار پخش همکاران سیستم، باعث شده است که اطلاعات تمامی شعب شرکت آرپانوش در کشور، در لحظه و به‌شکل آنلاین، در اختیار مدیران شرکت آرپانوش باشد. بدین ترتیب، امکان دریافت گزارش‌های دقیق و لحظه‌ای از عملکرد تمامی ۱۱ شعبه‌ در نقاط مختلف شرکت وجود دارد که خود باعث تسهیل و تسریع تصمیم‌گیری مدیران است.

سید شهاب مشعشعی؛ مدیر مالی شرکت آرپانوش در این‌باره می‌گوید: «پس از استفاده از راهکار پخش به‌شکل شعبه در شرکت آرپانوش، امکان گزارش‌گیری و محاسبه‌ی سود و زیان به تفکیک هر شعبه، در دفتر مرکزی میسر شده است.»

یکپارچگی راهکار پخش با راهکار BackOffice؛ دقت بخشیدن به اطلاعات مورد نیاز مدیران

پیش از راه‌اندازی راهکار پخش راهکاران، فهرست بدهکاران سازمان برای مدیران آرپانوش مشخص نبود. چرا که به‌دلیل عدم یکپارچی نرم‌افزار پخش با راهکارهای مالی و بازرگانی، اطلاعات مشتریان در نرم‌افزار پخش نگهداری می‌شد و دفتر مرکزی، بابت بدهی مشتریان، شعب را بدهکار می‌کرد؛ بدین ترتیب، امکان دریافت گزارش‌های بدهی‌ها و صاحبان آن‌ها، برای مدیران شرکت فراهم نبود.

با راه‌اندازی راهکار یکپارچه‌ی پخش راهکاران، این مشکل کاملا برطرف و امکان مشاهده‌ی فهرست بدهکاران به ریز مشتری، در اختیار مدیران این شرکت قرار گرفته است.

موبایل سرویس راهکار پخش؛ ارتباط آنلاین ویزیتور با دفتر مرکزی

پیش از استفاده از راهکار پخش راهکاران ابزاری برای انتقال درخواست‌های فروش (سفارش‌های مشتری) هم‌زمان با سفارش‌گیری وجود نداشت، در نتیجه ویزیتورها از ساعت ۸ صبح تا ساعات ابتدایی بعد‌از‌ظهر به ویزیت می‌پرداختند و پس از آن، برگه‌ها به دفتر شرکت آورده می‌شد و توسط سرپرست‌ها بررسی و تایید می‌شدند. درخواست‌های مهم و بزرگ نیز برای تائید به سطوح بالای مدیریتی منتقل می‌شد و پس از طی این مراحل، پرینت‌های بارچینی تهیه و ماشین‌ها پُر می‌شد تا برای توزیع روز بعد آماده باشد.

به گفته‌ی عباس مسعودی؛ مدیر پخش منطقه‌ای شرکت آرپانوش، این رویه بسیار زمان‌بر بود و دو مشکل اصلی ایجاد می‌کرد:

  • کار بررسی سفارش‌ها تا لحظه‌ی توزیع ادامه داشت.
  • هزینه‌های اضافه‌کاری بسیاری به شرکت آرپانوش تحمیل می‌شد؛ چرا که بررسی سفارش‌ها و بارچینی تا پس از ساعات اداری نیز ادامه پیدا می‌کرد.

مسعودی، تاثیر به‌کارگیری موبایل سرویس پخش را این‌گونه بیان می‌کند: «با موبایل سرویس راهکار پخش، نخست ویزیتورها از ابتدای صبح، مسیر تور خود را دریافت و روی نقشه، مسیر حرکت‌شان را مشخص می‌کنند، اطلاعات مشتری شامل تخفیفات، مانده حساب مشتری را در لحظه در اختیار دارند، سفارش را به‌شکل آنلاین ثبت و برای دفتر مرکزی ارسال می‌کنند؛ سرپرستان فروش نیز می‌توانند از همان ساعات اولیه صبح، درخواست‌ها را بررسی و تایید کنند و برای واحد توزیع ارسال شود.»

به‌کارگیری راهکار پخش همکاران سیستم؛ آزادسازی ظرفیت واحد IT

به گفته‌ی مدیر فناوری اطلاعات آرپانوش، پیش از به‌کارگیری راهکار پخش، ویزیتورها و فروشندگان پس از انجام ویزیت و سفارش‌گیری، برگه‌هایی را به‌عنوان برگه‌ی درخواست به شرکت می‌‌آوردند و ورود اطلاعات آن در سیستم، به‌عهده‌ی واحد IT سازمان بود، در نتیجه کارکنان واحد IT مجبور بودند تا دیروقت در کنار ویزیتورها بمانند و عملا واحد IT کار اصلی خودش را انجام نمی‎داد.

داود جلالی یکتا در‌باره‌ی مزیت راهکار پخش برای واحد IT می‌گوید: «با به‌کارگیری سیستم‌های راهکاران و استفاده از ابزارهای به‌روز پخش و initial support آن، کارها تسریع یافته‌اند. با سیستمی شدن فرآیندها و استقرار سیستم‌های یکپارچه‌ی راهکاران در شرکت آرپانوش، واحد IT عملا به رسالت اصلی خودش بازگشت و توانست توسعه پیدا کند و بخش‌هایی مانند سیستم‌ها و روش‌ها هم به واحد IT اضافه شد و واحد IT توانست برای شرکت مثمرثمرتر باشد.»

زیرساخت نرم‌افزاری قوی؛ توسعه‌ی کسب‌وکار

مدیران شرکت آرپانوش، همواره نگاه توسعه‌ای به کسب‌وکار خود داشته‌اند و با داشتن این رویکرد، به سمت تقویت زیرساخت‌های شرکت خود حرکت کرده‌اند.

به‌گفته‌ی سید شهاب مشعشعی؛ مدیر مالی شرکت آرپانوش، با توجه به این‌که شرکت آرپانوش برنامه‌ی توسعه‌ی شعب را در دستور کار داشت، پس از عملیاتی شدن راهکار پخش، این عملیات به‌شکل جدی‌تر و با خیال راحت‌تر برای شرکت انجام گرفت و باعث شد تا به امروز، سه شعبه به شعبات قبلی اضافه شود.