داستان موفقیت شرکت آرتا جوجه سبلان

در یک نگاه

شرکت آرتا جوجه سبلان یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان جوجه یک‌روزه گوشتی، گوشت مرغ و مرغ مادر در کشور است و در حال حاضر از نظر حجم تولید حدود ۵ درصد تولید کشور را در اختیار دارد.

چالش‌های پیش از استقرار

عدم انسجام اطلاعات برای تصمیم‌گیری در مورد قیمت تمام شده نهاده‌های دام، امکان آلوده شدن واحد‌ها بر اثر نقل و انتقال فیزیکی نامه‌ها

دستاوردهای پس از استقرار

ایجاد اطلاعات دقیق و معتبر پایه برای تصمیم‌های مدیریتی، رفع نگرانی‌های بهداشتی ناشی از انتقال نامه‌ها، ایجاد رضایت مشتریان و سازمان‌های طرف قرارداد شرکت

همکاران سسیستم و آرتا جوجه
شرکت آرتا جوجه سبلان در سال ۱۳۶۹ تاسیس شده است. این شرکت قرار است با طی مراحل توسعه‌ای خود تا پایان سال ۹۳ سهم خود از تولید کشوری را به ۸ درصد ارتقا دهد. روند رو به رشد و موفق این شرکت طی برنامه‌های آینده این شرکت در سال ۹۴ آن را به بزرگ‌ترین تولیدکننده جوجه یک‌روزه گوشتی در ایران تبدیل می‌کند. آرتا جوجه از سال ۱۳۸۸ به جمع مشتریان همکاران سیستم پیوست. در ابتدای کار، با ۴ نرم‌افزار همکاران سیستم کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر از ۱۱ سیستم این شرکت استفاده می‌کند و از ۴۰۰ نفری که در این شرکت مشغول کارند ۶۰ نفر کاربر نرم‌افزارهای همکاران سیستم هستند. حسابداری‌، انبار و حسابداری انبار، فروش‌، خزانه‌داری‌، دارایی ثابت‌، تدارکات‌، حقوق و دستمزد، منابع انسانی و اتوماسیون تحت وب از جمله نرم‌افزارهای مورد استفاده این مشتری است.

صنعت طیور و نیاز به اطلاعات
آقای حاج نوری مدیر عامل این شرکت می‌گوید: در این صنعت هر کسی بخواهد مدیریت دقیقی انجام دهد مجبور است که بحث ارتباطات و اطلاعات را جدی بگیرد چراکه یک مجموعه مرغداری با ظرفیت بالا استاندارد‌ها و نیازهای دامپزشکی و قرنطینه‌ای مربوط به خود را دارد و بنابراین نیازمند چندین سیکل پرورش و تولید با فارم‌های متعدد و دور از هم است. این فاصله به لحاظ زیست محیطی و بحث ارتباطات بین آن‌ها چالش اصلی این صنعت است.
به گفته مدیرعامل شرکت آرتا جوجه این شرکت برای ارتباط بین ۱۲ مجموعه پرورش و تولید (که تا پایان امسال به ۱۶ مجموعه می‌رسد) ناگزیر به ایجاد بستر اطلاعاتی بود که امروز این بستر اطلاعاتی به صورت Wireless برای تمامی مجموعه‌ها که در محدوده ۳۰ کیلومتری اردبیل قرار دارند برقرار شده است.

«با استفاده از نرم افزار اتوماسیون همکاران سیستم دیگر از انتقال آلودگی‌های احتمالی بین واحدهای مختلف نگهداری از طیور خبری نیست و بی‌نیازی به انتقال فیزیکی نامه‌ها مزیت‌های بهداشتی فراوانی برای این شرکت به وجود آورده است.»
قدرت حاج نوری- مدیرعامل

آرتا جوجه و نرم‌افزارهای پایه
همزمان با ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی شرکت آرتا جوجه موضوع تامین نرم‌افزارهای پایه و بنیادین مرتبط با این واحد صنعتی را مد نظر قرار داده است. به گفته آقای حاج نوری در صنعت طیور اگر تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعات نباشد موجب زیاندهی و بروز فاجعه می‌شود به این دلیل که شما با یک موجود زنده سروکار دارید که هر اقدام شما موجب بروز یک واکنش در آن موجود می‌شود. در واقع اگر همه تصمیم‌ها و واکنش‌ها به دقت ثبت و گزارش نشود تصمیم‌گیری مناسبی نیز نمی‌توان انجام داد.
آقای حاج نوری بحث جیره نویسی در صنعت طیور را به عنوان یک مثال از پیچیدگی کار این صنعت عنوان می‌کند موضوعی که به دلیل نوسانات قیمت نهاده‌های دام مثل ذرت و سویا بسیار کلیدی است. وی می‌گوید: نهاده‌های دام مانند ذرت، سویا و سبوس قیمت در حال نوسانی دارند و باید یک مدیر خود این قیمت‌ها را رصد کند و با بهینه‌ترین ترکیب و بهترین قیمت جیره را مشخص کند.
مدیرعامل آرتا جوجه می‌گوید: همه این موارد نیازمند رصد قیمت‌ها و گزارشگری صحیح بهای تمام شده است و تأمین آن نیازمند جمع‌آوری اطلاعات و فرآیند حسابداری دقیق است و این نقش کلیدی است که همکاران سیستم در زنجیره اطلاعاتی آرتا جوجه ایفا می‌کند.

مزیت‌های استفاده از همکاران سیستم
مدیرعامل آرتا جوجه سبلان می‌گوید ما پیش از این هم آزمون و خطا با سیستم‌های دیگر داشتیم و به دلیل کاربری ساده‌تر برخی نرم‌افزارها ابتدا از آن‌ها استفاده می‌کردیم اما در ‌‌نهایت دیدیم که نیازمان را پاسخ نمی‌دهد و در بسیاری از موارد مشکل‌ساز است.
به گفته وی تا پیش از استقرار همکاران سیستم مدیریت سفارش و تسویه حساب با طرف حساب‌ها بسیار مشکل بود اما الان به طرف حساب‌ها فرصت پیگیری نمی‌دهیم چون همه فرآیند‌ها خودکار انجام می‌شود. مثلا در زمینه انبار ما همیشه اطلاع داریم که چه قطعه‌ای چه زمانی و در چه لحظه‌ای باید سفارش داده شود.

مزیت بهداشتی به دست آمده با همکاران سیستم
نقل و انتقال فیزیکی نامه‌ها بین واحدهای شرکت می‌تواند بیماری‌زا باشد. به گفته مدیرعامل آرتا جوجه تا پیش از استقرار اتوماسیون همکاران سیستم نامه‌ها به صورت دستی تحویل فارم‌ها می‌شد و باید ویروس‌های احتمالی آن‌ها را با گاز از بین می‌بردند اما به دلیل تعدد نامه‌ها باز هم احتمال سرایت بیماری‌ها بین مجموعه‌ها وجود داشت. حالا اما با استفاده از اتوماسیون همکاران سیستم دیگر خطر انتقال بیماری ناشی از تبادل نامه‌ها وجود ندارد و بی‌نیازی به انتقال فیزیکی نامه‌ها مزیت‌های بهداشتی فراوانی برای این شرکت به وجود آورده است.

همراهی پناه اردبیل با آرتا جوجه سبلان
مدیرعامل آرتا جوجه سبلان معتقد است در طی مدت زمانی که از استقرار نرم‌افزارهای همکاران سیستم می‌‌گذرد تعامل بسیار خوبی بین دو شرکت وجود داشته است. وی تاکید می‌کند مشخص است که همکاران سیستم برای درخواست‌های ما وقت می‌گذارد و حضور نزدیک همکاران سیستم پناه اردبیل در کنار ما همواره کارگشا بوده است.