داستان موفقیت ایران ترانسفو

در یک نگاه

این شرکت در سال ۱۳۴۵ با سرمایه گذاری برق منطقه‌ای تهران و زیمنس آلمان تاسیس شده است. ایران ترانسفو یک شرکت هولدینگ با ۱۳ شرکت زیر مجموعه است که به تولید ترانسفورماتورهای فوق توزیع و قدرت می‌پردازد. دفتر مرکزی در تهران و کارخانه در زنجان است. این شرکت تنها سازنده ترانسفورماتور در ایران و بزرگ‌ترین در خاورمیانه است. تولیدات این شرکت به کشورهایی چون سوریه و افغانستان صادر می‌شود. تعداد پرسنل این شرکت ۱۷۰۰ نفر است.

چالش‌های قبل از همکاران سیستم
وجود سیستم‌های جزیره‌ای و فقدان یک کد حساب برای افراد.

دستاوردهای بعد از استقرار
رشد کنترل‌های داخلی و سیستمی، پوشش دادن نیازهای خاص نرم‌افزاری و انطباق با محصولات شرکت.

عملیات مالی شرکت طی دهه ۶۰ به صورت دستی صورت می‌گرفت. از میانه‌های دهه هفتاد یک سیستم تحت DOS توسط کارکنان داخل شرکت مورد استفاده قرار می‌گرفت که به مرور به ویندوز تبدیل شد. این شرکت در این مدت یک تجربه ناموفق ERP خارجی را نیز از سر گذراند و سرانجام از ابتدای سال ۹۰ محصولات همکاران سیستم را مورد استفاده قرار داد. هم اکنون پکیچ‌های مالی و انبار‌ها و چندین سیستم و زیرسیستم توسط همکاران سیستم در این شرکت مورد بهره برداری قرار گرفته و دفتر اصلی این شرکت در تهران را به کارخانه آن در زنجان (از طریق سیستم سیتریکس) به هم متصل کرده است.
چالش‌های نرم‌افزاری غول ترانسفورماتور ایران
به گفته آقای ابوذری مدیر مالی این شرکت، بزرگ‌ترین چالش نرم‌افزاری ایران ترانسفو وجود سیستم‌های جزیره‌ای بود. متصل نبودن سیستم‌ها به یکدیگر باعث تحمیل هزینه‌هایی به شرکت می‌شد. همچنین فقدان یک کد حساب برای هر شخص موجب می‌شد که زمان زیادی برای بررسی حساب‌های مختلف یک فرد صرف شود و این امکان بروز اشتباهات و خطای انسانی را بسیار بالا می‌برد. به جز این، امکان گرفتن گزارش‌های مختلف در سیستم قبلی وجود نداشت و سیستم وابستگی مستقیمی به اشخاص داشت.

   همکاران سیستم با شناسایی      نیازهای خاص و حضور مداوم، بزرگ‌ترین پشتیبان ایران ترانسفو در توسعه سیستم‌های یکپارچه نرم‌افزاری است.
علی ابوذری- مدیر امورمالی

تغییر نیازهای مدیریت
مدیر مالی شرکت ایران ترانسفو معتقد است که نیازهای مدیریتی روز به روز تغییر می‌کند و مدیران نیاز به گزارش‌های مفید و متنوعی دارند که سیستم‌های سنتی یا ضعیف امکان انتشار آن را ندارند.
به جز این، شفاف شدن بیشتر حساب‌ها حالا به تهیه سریع‌تر صورت‌های مالی بسیار کمک کرده است به طوری که ایران ترانسفو توانست مجمع عمومی خود را زود‌تر از سال قبل برگزار کند.

انتقال سخت اما ضروری
به گفته مدیر مالی ایران ترانسفو انتقال از سیستم قبلی به سیستم جدید به سختی انجام گرفت. پیوندهای متعدد کد حساب به یک حساب و تفکیک کردن به یک حساب خاص، کار زمان‌بری بود و این برای شرکتی چون ایران ترانسفو با حجم گسترده عملیات، یک کار عظیم به حساب می‌آمد اما سرانجام به گفته آقای ابوذری این شرکت با کار سنگین و انرژی زیاد توانست در کوتاه‌ترین زمان، پروژه استقرار نرم‌افزار همکاران سیستم را به طور کامل انجام دهد. استقرار طی سه ماه انجام شد، تغییر کدینگ، مقایسه و کنترل‌های پرداخت نیز کاری سخت اما نتیجه بخش و ضروری بود.

رشد کنترل‌های داخلی و سیستمی
به گفته آقای ابوذری کنترل‌های سیستمی بسیار بیشتر شده به طوری که اساسا اجازه تغییرهای پیش فرض را نمی‌دهد و این در واقع تقویت کنترل سیستم‌های مالی را به دنبال داشته است.
در بخش انبار و امور مالی کنترل‌های سیستمی تقویت شده و انبارگردانی آخر سال هم بسیار سهل و آسان شده است.

پشتوانه قوی پشتیبانی
پشتکار و پشتیبانی مناسب همکاران سیستم از طریق پناه زنجان، یکی از دلایل اصلی موفقیت پروژهی راه‌اندازی راهکار یکپارچه‌ی نرم‌افزاری برای شرکت ایران ترانسفو است. به گفته آقای ابوذری، استراتژی برد – برد ایران ترانسفو با شرکای تجاری‌اش در مورد همکاران سیستم کاملا پاسخ داده و حالا به عنوان مثال فقط در بخش سهام رضایت بسیار زیاد سهامداران جلب شده و افزایش سرمایه و مطالبات سهامداران با دقت و بدون مشکلی انجام می‌گیرد.