داستان موفقیت شرکت افق البرز

در یک نگاه:

گروه صنعتی افق البرز در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد، فعالیت این شرکت در عرصه تولید کابل فشار ضعیف و متوسط جهت کاربردهای صنعتی، به ظرفیت ۷۰ هزارتن تولید مفتول و 7850 تن انواع سیم و کابل است. تعداد کارکنان آن نیز  ۲۵۰ نفر است.

مدیرعامل: علی هاشمی

 گروه اجرایی گروه صنعتی افق البرز:

 برای استقرار سیستم‌های یکپارچه، تیمی در شرکت افق البرز متشکل از واحدهای مالی، برنامه ریزی، تولید، کنترل کیفیت، فنی و کامپیوتر زیر نظر مدیریت کارخانه تشکیل شد. این تیم مسئولیت پیاده سازی سیستم و پیگیری امور محوله را برعهده داشت و ارتباط تنگاتنگی با کمیته اجرایی معرفی شده از طرف شرکت همکاران سیستم برقرار کرد.

 

شرکت افق البرز از جمله سه شرکت برتر ایران در زمینه تولید کابل و مفتول است. این شرکت به رغم اینکه چند سالی از زمان تاسیسش نمی‌گذرد با مدیریت موفق و کسب تجربه در برخی از بزرگترین پروژه‌های توسعه‌ای در استان‌هایی چون خوزستان و عسلویه و به رغم حضور رقبای متعدد و تنوع محصولات در صنعت سیم و کابل به سرعت به یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید کابل و مفتول تبدیل شده است. افق البرز پس از گذر از روند توسعه چهار فازی و با ایجاد چهارکارخانه و خطوط تولید متعدد امروزه بیش از یک سوم بازار کابل و مفتول را در کشور در اختیار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹1 حدود 7۰ میلیون دلار صادرات داشته باشد.

 

چرا همکاران سیستم ؟

تیم استقرار گروه صنایع افق البرز معتقد است دلیل اصلی انتخاب همکاران سیستم پاسخگو نبودن سیستم های دستی و سنتی بدلیل تغییر در ساختار و بزرگ شدن سیستم شرکت میباشد.این شرکت پس از راه‌اندازی، از یک سیستم نرم‌افزاری که در داخل خود شرکت طراحی شده بود برای پیش‌برد کارها استفاده می‌نمود، اما راه‌اندازی کارخانه‌های جدید و خطوط تولید متعدد و وسعت فعالیت از یک سو و افزایش تعداد مشتریان از سوی دیگر، باعث شد که سیستم های داخلی پاسخگوی نیازها نباشد. تیم اجرایی شرکت می‌گوید: پس از بررسیهای متعدد به سراغ همکاران سیستم آمدیم. یکپارچگی سیستم‌ها در انتخاب همکاران سیستم بسیار مهم بود و مهم تر از آن ارائه خدمات پشتیبانی و وجود نیروهای متخصص در بدنه همکاران سیستم و اجرای پروژه های موفق در سایر مجموعه ها بود.

چالش‌ها کجا بود؟

در بازار رقابتی شرکت ها  فرصت خطا و اشتباه کردن ندارند. گروه اجرایی شرکت با اشاره به این موضوع می‌گوید: ما به رغم اینکه پیش‌تر، سیستم‌های انبار و تدارکات را داشتیم اما زمانی که سیستم فروش را به مجموعه خود اضافه کردیم توانستیم در فروش به نگاه مهندسی برسیم در ضمن لزوم پیوستگی اطلاعات بین واحدهای درگیر در تولیدوکیفیت و ارتباط آن با انبار و همچنین ارائه خدمات اطلاعاتی به مشتریان در خصوص کالای تولید شده و مدیریت بر راندمان ماشین ها و نیروی انسانی عواملی بود که تیم استقرار را به سمت همکاران سیستم سوق میداد.

حالا به گفته گروه اجرایی، آمار و اطلاعات دقیقی که از این بستر نرم‌افزاری استخراج می‌شود در کنترل و مدیریت سایر بخش‌ها و همچنین تولید گزارش‌های دقیق که اختصاصا برای این شرکت تولید شده بسیار کلیدی است و نقش بسیار زیادی در پیشبرد اهداف مدیریت کلان این مجموعه دارد.

   هر هفته جلسات بهبود عملکرد در کارخانه برگزار می‌گردد که مبنای کار این جلسات گزارشات همکاران سیستم است. گروه‌اجرایی شرکت افق البرز

سیستم مدیریت کارخانه

 پیش از استقرار نرم‌افزار،  جلسات کارشناسی متعددی بین شرکت افق البرز و  همکاران سیستم در خصوص تشریح نیازهای موجود برگزار شد. نیاز افق البرز در این زمان کنترل انبار و ثبت عملکرد ماشین‌ها , کنترل مواد,ثبت داده های کنترلی حین تولید ومحصول نهائی,مدیریت بر زمان تحویل سفارشات در کارخانه‌ها بود. کاری که سیستم های دستی نمی‌توانست به صورت لحظه ای  اطلاعات دقیقی از وضعیت موجود را به مدیریت  ارایه دهد.

حالا اما به گفته گروه اجرایی افق البرز، مدیریت دارای یک داشبورد اطلاعاتی است که صحت و کفایت اطلاعات آن مشخص شده و به ‌موقع نیز در اختیارش قرار می‌گیرد. حالا این موضوع باعث مدیریت مصرف مواد و همچنین مدیریت بر عملکرد ماشین و نیروی انسانی ,نظارت بر داده های کنترلی و حدود کنترلی و در نهایت ایجاد سیستم ارزشیابی عملکرد گردیده است. هر هفته جلسات بهبود عملکرد در کارخانه برگزار می‌گردد که مبنای کار این جلسات گزارشات همکاران سیستم است. این گزارشات بصورت روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی و سالیانه عملکرد واحدهای مختلف را گزارش داده و میزان انحراف از استانداردهای تعریف شده را برای ما مشخص می‌سازد  و ما را در بهبود عملکردمان یاری میرساند.

زیرساخت اطلاعاتی چگونه شکل گرفت؟

گروه اجرایی افق البرز معتقد است که این شرکت نسبت به شرکتهای مشابه و در مقایسه با گذشته زیرساخت‌های اطلاعاتی را فراهم کرده است.حالا این زیر ساخت شرکت را در کاهش بهای تمام شده محصولات و دریافت سهم بیشتری از بازار یاری رسانده و این شرکت قادر خواهد بود خدمات بیشتری را به مشتریان در راستای تامین به موقع سفارشات و اطلاعات کنترلی ارائه نماید. کاری که تا پیش از این به راحتی و با این سرعت ممکن نبود.

گروه اجرایی این شرکت می‌‌گوید: به واقع در گذشته اطلاعات صنعتی ما خیلی پراکنده بود اما نرم‌افزارهای همکاران سیستم یکپارچگی و نظم را به این سیستم اضافه کرده ، موضوعی که برای رشد ما حیاتی بود.

  همکاران سیستم به عنوان یک ابزار قدرتمند، ما را در تهیه کالایی بین‌المللی و جهانی شدن محصولاتمان یاری داده است. گروه اجرایی شرکت افق البرز

ما و همکاران سیستم و جهانی شدن

شرکت افق البرز یکی از معدود شرکت‌های کابل در کشور است که صادرات قابل توجهی به کشورهای منطقه و جهان دارد. گروه اجرایی افق البرز اعتقاد دارد که در تهیه  کالایی بین‌المللی و جهانی شدن محصولاتش،  همکاران سیستم به عنوان یک ابزار قدرتمند ما را یاری داده است . حالا مستندات و فاکتورهای افق البرز با سیستم نرم افزاری همکاران سیستم به مشتریان DHL (پست) می‌شود


کارکنان افق البرز و پذیرش همکاران

هرچند در ابتدا همانند اکثر سیستم ها, پذیرش تغییر و حرکت از سیستم های سنتی به ساختارهای سیستمی کمی به کندی انجام پذیرفت اما بتدریج این نرم افزارها جای خود را در میان کاربران پیدا کرد. گروه اجرایی این شرکت  میانگین سن پرسنل افق البرز را ۳۰ سال عنوان می‌کند و  عامل موفقیت این شرکت را سن جوان و رویکرد علمی می‌داند که بلافاصله با سیستم همکاران سیستم منطبق شد و هم‌اکنون بسیاری از اپراتورها با ذوق و شوق با نرم‌افزارهای همکاران سیستم کار می‌کنند.