داستان موفقیت شرکت زربال

شرکت زربال در یک نگاه

تاسیس در ۱۳۵۴، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت با سالانه ۲۰ هزارتن تولید، با ۸۵۰ کارمند و ۶۰ کاربر سیستم

چالش‌های قبل از همکاران سیستم:

پراکندگی ساختمان‌ها، مزارع و ادارات، فقدان سیستم برای پرداخت روزمزد، بروکراسی پیچیده و طولانی

دستاوردهای بعد از استقرار:

کاهش تعداد کارکنان بخش مالی، ثبت به موقع اطلاعات، ‌تجمیع اطلاعات در یک نقطه، رشد رضایتمندی کارکنان

تسهیل کار فروش و افزایش رضایت مشتریان، حاصل استفاده از سیستم‌های یکپارچه نرم‌افزاری در شرکت زربال

دلیل انتخاب همکاران سیستم:

سابقه استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری در شرکت زربال به اواسط دهه هفتاد بر می‌گردد جایی که سیستم‌های تحت داس مورد استفاده قرار می‌گرفت. به مرور با‌ گذشت زمان و توسعه این شرکت و افزایش نیاز‌ها موضوع استفاده از نرم‌افزارهای کارآمد و به‌روز‌تر برای بخش‌های مختلف این شرکت مد نظر قرار گرفت.

در ابتدا مسوولان این شرکت براساس گزارش و مطالعه‌ای که یک شرکت نرم‌افزاری محلی انجام داده بود تصمیم به کد کردن (نگارش نرم‌افزار اختصاصی) ‌برای پوشش نیازهای این شرکت گرفتند. اما مراجعه به شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری نتیجه‌ای جز اعلام قیمت‌های بالا برای این موضوع در برنداشت. قیمت توسعه سیستم اختصاصی برای شرکتی چون زربال آنقدر بالا بود که عملاً از توان شرکت خارج به نظر می‌رسید. پس از این موضوع مسوولان شرکت زربال تصمیم به مذاکره با همکاران سیستم گرفتند.

زربال پیش از همکاران سیستم

یدالله اکبری، مدیر اطلاعات مدیریت، روزهایی را به یاد می‌آورد که ده‌ها نفر در بخش‌های مالی مشغول به کار بودند و روی تمام میز‌ها فاکتور‌ها، اسناد مالی و دستورهای پرداخت بود. با این حال پیگیری یک چک ‌گاه روز‌ها به طول می‌انجامید و بسیاری از خریداران محصولات و نیروی انسانی داخل شرکت از این وضعیت رضایت نداشتند.

اکبری می‌گوید: زمانی که همکاران سیستم به زربال وارد شد اطلاعات ثبت ۲ تا ۳ ماه تأخیر داشت. پراکندگی و جابه‌جایی شرکت‌های زیر مجموعه و عدم بهره‌گیری از نرم‌افزارهای قابل اتکا و پیچیدگی‌های فروش محصولات مختلف و مرتبط این شرکت عملاً وضع دشواری را برای مدیریت آن ایجاد کرده بود.

به گفته اکبری شرکت‌های بزرگ مرغ با یکسری افراد به صورت کارمزدی کار می‌کنند برای مثال جوجه و‌دان در اختیار این افراد قرار داده و مرغ‌های پرورش یافته دریافت می‌کنند، اما برای پرداخت روز مزد به این افراد راهکاری وجود نداشت. همچنین زمانی به دلیل فقدان سیستم فروش کارآمد، مشتریان این شرکت برای خرید روزانه مجبور به ایستادن در صف و ثبت سفارش بودند در حالی که همکاران سیستم حتی برای این دسته از مشتریان نیز راهکاری به زربال ارایه داده که این دسته از مشتریان چند روز قبل می‌توانند ثبت سفارش انجام داده و هنگام مراجعه نیز با تسویه حساب کامل شرکت را ترک کنند.

اکبری معتقد است یکی از مزیت‌های اصلی ورود همکاران موضوع تجمیع اطلاعات در یک نقطه و ساماندهی و به روزرسانی اطلاعات بود موضوعی که نه تنها مشکلات مالی و پرداختی این شرکت به بیرون را حل کرد بلکه رضایت کارکنان داخلی این شرکت را نیز به همراه داشت. به گفته اکبری استقرار سیستم‌های همکاران سیستم باعث شده سوابق بیمه‌ای و مالی افراد از زمان استقرار این سیستم در سال ۸۳ هیچ مشکلی نداشته باشد اما مشکل، زمانی است که کسی بخواهد به سوابقی دسترسی پیدا کند که دیر‌تر از سال ۸۳ به صورت دستی در بایگانی نگهداری می‌شود.

استقرار و آموزش کارآمد و کوتاه مدت

استقرار نرم‌افزارهای همکاران سیستم در طی سه‌ماه صورت گرفت. هر چند هم‌زمانی تغییر و تحولات سال مالی و آموزش در محل و همچنین آشنایی کم پرسنل با کاربری کامپیو‌تر در ابتدا مشکلاتی را برای این استقرار ایجاد کرد اما دانش پرسنل آی‌تی و پیگیری‌های مدیرعامل وقت بر پیش برد دقیق و به‌موقع استقرار تأثیر مثبت گذاشت.
مسوولان شرکت زربال خیلی زود توانستند با بهره‌گیری از توانایی سیستم‌های جدید موضوع تعدیل نیروی بخش‌های مالی را به راحتی و با اطمینان پیش ببرند. در بخش مالی بیش از ۲۵ نفر تعدیل شدند، به رغم این تعدیل تأثیر کارکردهای سیستم بر عملکرد بخش مالی بسیار قابل توجه بود.

با استقرار این سیستم مراحل فروش به شکل سیستماتیک و روتین درآمد و این موضوع به رضایتمندی مشتریان منجر شد. از طرف دیگر یکپارچگی اطلاعات عملا ضایعات مربوط به حساب‌های مشترک و اضافه را از میان برد و ضرر و زیان‌های ناشی از این موضوع نیز حذف شد.

تجمیع اطلاعات و رفع اشکالات مالی و رضایتمندی مشتریان و کارکنان حاصل استفاده ازسیستم‌های همکاران سیستم بود – یدالله اکبری مدیر اطلاعات مدیریت شرکت زربال

ثبات سیستم‌های همکاران

به گفته یدالله اکبری هم‌اکنون ثبات سیستم‌های همکاران سیستم به حدی است که قریب به ۹۰ درصد کار‌ها به صورت آنلاین و یا تلفنی انجام می‌شود و مراجعه کار‌شناسان به کمترین حد ممکن رسیده است.

از سوی دیگر اعتماد متقابل دو سازمان زربال و همکاران سیستم درطی این سال‌ها این دو را به عنوان دو شریک تجاری درآورده است به طوری که بسیاری از مشتریان جدید همکاران سیستم در بخش صنعت مرغ و طیور پیش از خرید، از نمونه کارهای انجام شده در زربال بازدید می‌کنند. اما این رابطه و شراکت تجاری، زربال را از توسعه سیستم‌ها و تکمیل سبد محصولات غافل نکرده به طوری که هر سال این شرکت سیستم‌های جدیدی را به مجموعه‌های قبلی اضافه می‌کند.

زربال امروز و رویاهای واقعیت یافته

شرکت زربال یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت مرغ و طیور و یکی از پرتغییر‌ترین شرکت‌ها طی سال‌های اخیر بوده است. پراکندگی مزارع و ساختمان‌ها و ادارات این شرکت به ۱۸ نقطه در کشور می‌رسد که در حال حاضر به لطف سیستم‌های نرم‌افزاری همکاران سیستم تمامی این نقاط با استفاده از انتشار اطلاعات به یکدیگر متصل شده است. مدیران زربال زمانی را به یاد می‌آورند که یک دستور ساده پرداخت و یا یک چک بیش از دو ماه در فرآیندهای سنتی مالی این شرکت معطل می‌ماند اما حالا تمام عملیات روزانه این شرکت به لحظه انجام می‌شود.

برای زربالی که زمانی با مبلغ نزدیک به یک میلیارد تومان برای نگارش و توسعه نرم‌افزارهای اختصاصی روبه رو شده بود حالا داشتن سبد نسبتاً کامل محصولات مالی و اداری با مبلغی بسیار به صرفه‌تر، رویایی بوده که به تحقق پیوسته است.