وب اپلیکیشن و نکات حقوقی آن

وب اپلیکیشن

وب اپلیکیشن نوعی نرم افزار است که در بستر وب فعالیت می‌‌کند و از طریق مرورگرهای وب (همچون کروم و فایرفاکس) قابل دسترس است. بنابراین نیازی به نصب آن بر روی کامپیوترهای شخصی نیست و می‌توان در هر زمان با اتصال به اینترنت به آنها دسترسی یافت.

حقوق مادی و معنوی وب اپلیکیشن متعلق به چه کسی است؟

وب اپلیکیشن نیز همانند دیگر انواع نرم‌‌افزار مشمول قانون حمایت از نرم‌‌افزارهای رایانه‌‌ای (مصوب 1379) است:

قاعده کلی: طبق ماده 1 این قانون، حق نشر، عرضه، اجرا و حق بهره برداری مادی و معنوی نرم افزار رایانه‌ای متعلق به پدید آورنده آن است.

قاعده حاکم بر نرم‌‌افزارهای سفارشی: با توجه به اینکه وب اپلیکیشن فوق بر اساس سفارش صاحب رستوران پدید آمده است، باید آن را از شمول قاعده کلی ماده 1 خارج کرد و به ماده 6 مراجعه کرد. طبق ماده 6 این قانون در صورتی که نرم‌‌افزار بر اساس استخدام یا قرارداد پدید آمده باشد، حقوق مادی مربوط ‌و حق تغییر و توسعه نرم‌افزار متعلق به استخدام کننده یا کارفرما است، مگر اینکه در قرارداد به صورت دیگری پیش بینی شده باشد.

حقوق معنوی در همه حال به پدیدآورنده تعلق دارد و قابل واگذاری یا انتقال نیست.

مثال حقوقی درمورد وب اپلیکیشن

فرض کنید وب سایت یک رستوران به یک “وب اپلیکیشن” سفارش غذا مجهز شده و مشتریان می‌‌توانند با استفاده از آن سفارش غذای خود را در سایت ثبت کنند. طراحی این وب اپلیکیشن به درخواست و سفارش صاحب رستوران بوده و توسط یک برنامه‌‌نویس متبحر صورت گرفته است.

 طبق بند ب ماده 4 قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 روشهای کسب و کار از شمول حمایت اختراعات خارج‌‌اند و نمی‌‌توان روشهای انجام کارهای تجاری را در انحصار یک فرد قرار داد. با این حال می‌‌توان از ظرفیتهای حقوق مالکیت فکری برای حمایت از سایر اموال این رستوران  استفاده کرد. برای مثال علامت تجاری رستوران در صورت ثبت قابل حمایت است.