قانون چگونه از شما حمایت می‌‌کند؟ / نقض علامت تجاری در فضای مجازی

فرض کنید شخصی کسب و کاری را برای تولید پوشاک راه‌‌اندازی کرده و برای متمایز ساختن محصولات خود علامت تجاری به نام ” پوشین تن / PooshinTan” را به ثبت رسانده است. او بعد از چند سال تصمیم می‌‌گیرد با تأسیس یک وب ‌‌سایت از ظرفیتهای عرضه و فروش اینترنتی نیز بهره‌‌ مند گردد. اما با جستجو در اینترنت متوجه می‌‌شود که صفحه‌‌ای در اینستاگرام به نام Pooshin-tan به عرضه و فروش لباس اقدام می کند.

سؤال: آیا صاحب صفحه اینستاگرام Pooshin-tan مرتکب نقض علامت تجاری  پوشین تن / PooshinTan شده است؟

پاسخ: به منظور پاسخ به این سؤال لازم است به قانون تجارت الکترونیکی که شامل مقرراتی در خصوص ارتباطات الکترونیک است مراجعه کنیم. طبق ماده 66 این قانون:

‌به منظور حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تشویق رقابت‌های مشروع ‌در بستر مبادلات الکترونیکی استفاده از علائم تجاری به صورت نام دامنه (Domain Name) و  یا هر نوع  نمایش بر خط (Online) علائم تجاری که موجب فریب یا‌ مشتبه ‌شدن طرف به اصالت کالا و خدمات شود ممنوع و متخلف به مجازات مقرر در این ‌قانون خواهد رسید.

با توجه به این ماده استفاده بدون مجوز از علامت تجاری در فضای سایبر نیز نقض علامت محسوب می شود. بنابراین باید عمل صاحب صفحه اینستاگرام را نقض علامت تجاری تولیدکننده پوشاک تلقی کرد. صرف وجود یک خط فاصله در نام صفحه اینستاگرام نیز نمیتواند مانع تحقق عمل نقض باشد. زیرا درج خط فاصله یا نقطه در بین بخش‌‌های کلمات یکی از شیوه‌‌های رایج نامگذاری صفحات در اینستاگرام است و عملاً نحوه تلفظ کلمه یا معنای آن را تغییر نمی‌‌دهد. حتی اگر از حروف انگلیسی متفاوتی همچون u به جای o یا e به جای i استفاده شود نیز امکان فریب و به اشتباه افتادن مصرف‌‌کنندگان به دلیل یکسان بودن تلفظ و معنای کلمه وجود دارد.

ماده 76 قانون تجارت الکترونیکی نیز مجازات یک تا سه سال حبس و جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال را برای مرتکبان نقض علامت تجاری در بسترهای الکترونیکی در نظر گرفته است.