معرفی شرکت Amadeus IT Group ؛ تاریخچه، انواع محصولات و خدمات

زمان مطالعه: 9 دقیقه

معرفی شرکت  Amadeus IT Group ؛ تاریخچه، انواع محصولات و خدمات

شرکت «آمادئوس» از پیشتازان ارائه‌کننده محصولات تکنولوژی پیشرفته برای صنعت توریسم و مسافرت است. این شرکت محصولات توزیع، تکنولوژی و اپلیکیشن‌های خرید ارائه می‌کند تا به سازگاری، رشد و موفقیت مشتریان خود کمک کند. آمادئوس فعالیت‌های خود را در دو حوزه مشارکتی و سودآور متمرکز کرده است: یکی سیستم توزیع جهانی (ارائه خدمات توزیع غیرمستقیم به شرکت‌های مسافرتی) و دیگری محصولات IT (به شرکت‌های مسافرتی ازجمله تکنولوژی توزیع مستقیم).

براساس گزارش فوربس، این شرکت در سال 2022 بالغ بر 3.2 میلیارد دلار کسب درآمد داشته و ارزش دارایی‌های آن در این سال به 12.9 میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که میزان سود شرکت در این سال کاهش یافته است.

آمادئوس به عنوان یک شبکه بین‌المللی، خدمات جست‌وجو، قیمت‌گذاری، ثبت، تهیه بلیط و دیگر خدمات پردازشی را به آژانس‌های مسافرتی و از طریق حوزه توزیع Amadeus CSR ارائه می‌کند. همچنین به واسطه حوزه محصولات IT به شرکت‌های مسافرتی سیستم‌های نرم‌افزاری ارائه می‌کند که فرآیندهایی مانند رزروسازی، مدیریت ظرفیت صندلی و کنترل خروج را اتوماتیک‌سازی می‌کند. درواقع، آمادئوس طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات نوآورانه و پیشرفته و درعین‌حال، مناسب برای کاربران را ارائه می‌کند.

محصولات این شرکت به‌طور خاص برای افزایش بهره‌وری، سودآوری و توسعه تجربه مشتری برای همه افراد در زنجیره عرضه مسافرتی و در هر قدمی از سفر مشتری، طراحی شده‌اند. همچنین، تکنولوژی آمادئوس به‌طور فزاینده‌ای «سیستم‌های باز» را دربرمی‌گیرد که به مشتری خدمات انعطاف‌پذیر‌تر با ویژگی‌های بیشتر همراه با مزایای دیگر ارائه می‌کند. امروز، ۸۵ درصد پورتفوی نرم‌افزار آن مبتنی بر سیستم‌های باز است.

مشتریان این شرکت که در سال ۲۰۱۰ تعداد ۸۵۰ میلیون قرارداد مسافرتی را به سرانجام رساندند، عبارت‌اند از: آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌ها، تور‌ها، شرکت‌های راه‌آهن، خطوط کشتیرانی، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های کرایه خودرو و مسافران انفرادی. آمادئوس IT گروپ، به عنوان شرکت مادر که بیش از ۹۹ درصد کل سهام این موسسه را در اختیار دارد، در پایان سال ۲۰۱۲ از درآمد ۹۱۰. ۲ میلیارد یورویی خود خبر داد.

ساختمان‌های مرکزی شرکت Amadeus IT Group در مادرید اسپانیا (دفتر مرکزی اصلی و مرکز بازاریابی)، سوفیا آنتی‌ پولیس فرانسه (توسعه محصول)، اردینگ آلمان (مرکز پردازش داده) و بنگالور هند (لابراتوار نرم‌افزار) واقع شده‌اند. همچنین، این شرکت دفاتر محلی در بانکوک، بوینس آیرس، دوبی، میامی و سیدنی دارد. شرکت آمادئوس در سطح بازار از طریق ۱۷۳ سازمان بازرگانی محلی آمادئوس (ACOs)، خدمات به مشتری را در ۱۹۵ کشور ارائه می‌دهد. تعداد کارمندان این شرکت در سال 2022 در سطح جهان به 17 هزار و 252 نفر می‌رسد.

تاریخچه شرکت Amadeus

تاریخچه شرکت Amadeus IT Group خود بیانگر تجربه بالای این مجموعه است. این شرکت چندملیتی تبدیل به یک بازیگر جهانی در صنعت سفر شده است. به‌علاوه، شرکت نرم افزاری Amadeus IT Group به دلیل تعامل بالای خود با مخاطبان هدف و فعالیت در 195 کشور جهان قریب به 11000 نفر را استخدام کرده است تا خدمات خود را در بالاترین سطح کیفی به مشتریان ارائه کند. بدون شک، این مجموعه، پیشرو در توزیع الکترونیکی سفر است که پلتفرم‌های کاربردی زیادی را در زمینه فناوری اطلاعات جامع تولید و عرضه کرده است.

آمادئوس در ابتدا به عنوان یک سیستم توزیع جهانی (GDS) خنثی با همکاری مشترک شرکت‌های ایر فرانس، ایبریا، لوفت‌هانزا و SAS در اکتبر ۱۹۸۷ تاسیس شد تا خدمات عرضه‌کنندگان را بلادرنگ با آژانس‌های مسافرتی و مصرف‌کنندگان ارتباط دهد. هدف از تاسیس آمادئوس، ایجاد اولین جایگزین اروپایی برای سیستم توزیع جهانی آمریکایی Sabre بود.

در سال ۱۹۹۰ مرکز پردازش داده آمادئوس در اردینگ آلمان افتتاح شد و آژانس‌های مسافرتی برای خدمات ثبت و رزرو جا از سیستم آمادئوس استفاده می‌کردند. این سیستم از کد سیستم رزروی که از System One (یک GDS آمریکایی که با Sabre رقابت می‌کرد؛ اما ورشکسته شد) به دست آمده بود و نیز یک کپی از موتور قیمت‌گذاری ایر فرانس، ساخته شد.

در سال ۱۹۹۲، اولین سیستم «ثبت نام مسافر» (PNR) آمادئوس ساخته شد. در ابتدای کار، این سیستم‌ به‌طور مفیدی فقط بر رزرو بلیط متمرکز بود؛ اما با گذشت سال‌ها PNR گسترده‌تر شد و به سوی صنایع مسافرتی بیشتری گسترش یافت (هتل‌ها، راه‌آهن، خودرو، کشتی، بیمه و غیره).

در سال ۱۹۹۶، سایت amadeus.net راه‌اندازی شد تا اطلاعات آنلاین در مورد دسترسی و مقصد مسافرین ارائه کند. همچنین، واحد ویژه‌ تحقیق و توسعه در شرکت تاسیس شد تا دیگر اپلیکیشن‌های آنلاین را موردبررسی قرار دهد.

آمادئوس اگرچه در ابتدا یک شرکت خصوصی بود؛ اما در اکتبر ۱۹۹۹ عرضه عمومی شد و در لیست بورس پاریس، فرانکفورت و مادرید جای گرفت. به تدریج و همگام با سیر تکاملی صنعت، آمادئوس فعالیت‌های خود را تنوع‌سازی کرد و برای ارائه خدماتی فرا‌تر از فروش و رزرو بلیط، بر IT متمرکز شد تا نیازهای عملیاتی و توزیع مشتریان خود را ساده‌سازی کند.

در سال ۲۰۰۰، شرکت‌های بریتیش ایرویز و Qantas با آمادئوس شریک شدند تا نسل بعدی محصولات مدیریت IT مشتری را برای سیستم‌های رزرو، فهرست ظرفیت صندلی و سیستم‌های کنترل خروج خود تولید کنند.

ساختمان amadeous

دفتر amadeous در مادرید

در سال ۲۰۰۱ نیز آمادئوس اولین شرکت GDS بود که گواهینامه کیفیت ISO ۹۰۰۱: ۲۰۰۰ را دریافت کرد. در همین سال، تولید محصول مدیریت مشتری Altea شروع شد.

درآمد سالانه آمادئوس در سال ۲۰۰۴ برای اولین بار از مرز ۲ میلیارد دلار گذشت. تحول این شرکت از GDS به سوی ارائه تکنولوژی، باعث تغییر نام آن در سال ۲۰۰۶ از «توزیع مسافرت جهانی آمادئوس» به آمادئوس IT گروپ شد.

در سال ۲۰۰۷، همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس آمادئوس، این شرکت روزانه بیش از ۲ میلیون رزرو مسافرت را مدیریت و سالانه بیش از نیم میلیارد ثبت سفر را پردازش می‌کرد. همچنین در این سال قطب منطقه‌ای خاورمیانه شرکت در دوبی راه‌اندازی شد.

در سال ۲۰۰۹، آمادئوس با معرفی مفهوم Extreme Search در جست‌وجوی اینترنتی تاریخ‌ساز شد و سیستم کنترل Altea Departure را به بازار معرفی کرد. پس از آن، ۱۶۲ شرکت هواپیمایی برای استفاده از این سیستم با آمادئوس قرارداد بستند. همچنین، این شرکت به حوزه تکنولوژی موبایل نیز روی آورد.

در سال ۲۰۱۰ آمادئوس دوباره به شکل موفقی عرضه عمومی شد و به بورس اسپانیا راه یافت و در سال ۲۰۱۲ در لیست بهترین شرکت‌های IT قرار گرفت.

این دست پلتفرم‌ها به حاضران در اکوسیستم سفر امکان یکپارچه‌سازی می‌دهد. ترفندهای آمادئوس باعث می‌شود، میلیون‌ها نفر از سفر خود لذت ببرند و به عبارتی، کیفیت سفرها را افزایش داده است. از سوی دیگر، محصولات و خدمات Amadeus IT Group روزبه‌روز در حال گسترش است. در سال 2011 بود که آمادئوس یک خط تجاری جدید به منظور ارائه راهکارهایی به اپراتورهای فرودگاه و کارکنان زمینی ایجاد کرد. سپس، در ژانویه 2014 با خرید UFIS Airport Solution به پیشرفتش ادامه داد و ضمانت خود را به قسمت فناوری اطلاعات فرودگاه تأیید کرد.

براساس داده‌های مختلف در سال‌های 2021 تا 2022 بیشترین میزان فروش این شرکت به ترتیب مربوط به ایالات متحده آمریکا، آسیا و اقیانوسیه، آلمان، فرانسه و اسپانیا بوده است. همچنینبراساس برخی داده‌ها این شرکت در سال 2023 رتبه 595 را در میان شرکت‌های با ارزش جهان کسب کرده است. به طوری که ارزش بازار آن به بیش از 29 میلیارد دلار رسیده است.

می‌توان گفت که هدف آمادئوس: نوآوری و تمرکز مشتری جهت شکل دادن به آینده سفر برای صنعت فرودگاهی است. آمادئوس بر این باور است که فناوری و همکاری سازنده جهت طراحی تجربیات سفر امن که الهام‌بخش اعتماد و بازگشت تقاضا است، امر مهم و حیاتی به شمار می‌آید. علاوه بر این، آمادئوس در تلاش است که یک پلتفرم متصل با راهکارهای مهمان‌نوازی و نرم‌افزار هتل همراه با دانش مشتریان و شرکای صنعتی خود ارائه کند. با این راه‌حل می‌توان یک‌مرتبه دیگر سفر را به نیرویی جهت پیشرفت، مثبت بودن و شکوفایی تبدیل کرد.

مرکز داده Amadeus

مرکز داده آمادئوس در اردینگ آلمان واقع است. در سال ۲۰۱۰ مجموعه اردینگ ۲/۱ میلیارد قرارداد مسافرتی در روز را پردازش کرده و به‌طور میانگین در هر ثانیه ۹۰۰۰ جست‌وجوی داده کاربر را مدیریت کرده بود. عملیات جهانی آمادئوس علاوه بر سایت اصلی اردینگ آلمان، دو مرکز عملیات استراتژیک در میامی آمریکا و سیدنی استرالیا و چند مرکز دیگر را دربرمی‌گیرد.

خدمات و محصولات Amadeus

آمادئوس به منظور رفع نیازهای عملیاتی کلیدی شرکت‌های هواپیمایی، انواع محصولات و خدمات IT ارائه می‌کند. خدمات اصلی این حوزه کسب‌وکار، سیستم مدیریت ارتباط با مشتری Altea یا‌‌ همان CRM است که یک مجموعه نرم‌افزاری است که به شرکت‌های هواپیمایی در حوزه‌های فروش، رزرو و صدور بلیط، مدیریت ظرفیت صندلی، کنترل خروج و تجارت الکترونیک، خدمات ارائه می‌کند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، آمادئوس فعالیت‌های خود را در دو حوزه سیستم توزیع جهانی و محصولات IT متمرکز کرده است:

خدمات و محصولات IT

آمادئوس به منظور رفع نیازهای عملیاتی کلیدی شرکت‌های هواپیمایی، انواع محصولات و خدمات IT ارائه می‌کند. خدمات اصلی این حوزه کسب‌وکار، سیستم مدیریت ارتباط با مشتری Altea یا‌‌ همان CRM است که یک مجموعه نرم‌افزاری است که به شرکت‌های هواپیمایی در حوزه‌های فروش، رزرو و صدور بلیط، مدیریت ظرفیت صندلی، کنترل خروج و تجارت الکترونیک، خدمات ارائه می‌کند. شرکت‌های هواپیمایی با استفاده از Altea عملیات IT خود را به یک پایگاه اجتماعی برون‌سپاری می‌کنند و با این کار، این امکان را دارند که اطلاعات را با متحدان و شرکای هم‌کد خود به اشتراک بگذارند.

سرویس Altea در حال حاضر مشتمل بر چهار واحد اصلی است: رزرو Altea که مدیریت ثبت، قیمت‌گذاری و صدور بلیط را از طریق یک رابط انفرادی ارائه می‌کند؛ ظرفیت Altea که برنامه و مدیریت ظرفیت صندلی‌ها را در هر پرواز ارائه می‌کند؛ کنترل خروج Altea که به عنوان یک بسته نرم‌افزاری سیستم خروج هواپیما را کنترل می‌کند و درنهایت، تجارت الکترونیک Altea که یک مجموعه نرم‌افزاری برای فروش و پشتیبانی خدمات هوایی به صورت الکترونیکی است.

در سال ۲۰۰۹، تعداد مسافران شرکت‌های هواپیمایی که از Altea استفاده کردند به ۲۳۸ میلیون نفر رسید. به این ترتیب، آمادئوس کسب‌وکار محصولات و خدمات IT خود را با توسعه مداوم سیستم‌های مشابه برای شرکت‌های راه‌آهن، هتل‌ها، اپراتورهای فرودگاه و شرکت‌های حمل‌ونقل زمینی، گسترش می‌دهد.

خدمات و محصولات توزیع

آمادئوس محصولات و خدمات نوآورانه GDS ارائه می‌کند تا ارزش توزیع آژانس مسافرتی را به حداکثر برساند. این محصولات و خدمات باعث می‌شوند، آژانس‌ها و شرکت‌های مسافرتی رشد کسب‌وکارشان را افزایش دهند، جریانات درآمدی جدیدی ایجاد کنند، بازدهی کاری را افزایش دهند و تصمیم‌های آگاهانه‌تری در کسب‌وکار خود اتخاذ کنند.

ضمن اینکه CRS آمادئوس بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده GDS در صنعت مسافرت و گردشگری دنیا است که سهم بازار آن در سال ۲۰۰۹ معادل ۳۷ درصد ارزیابی شده است. این موقعیت باعث می‌شود، آمادئوس برای ظرفیت سفر جهانی و محلی، توانایی توزیع ایجاد کند. تا دسامبر ۲۰۱۰ بیش از ۹۰ هزار آژانس مسافرتی در سطح جهان و ۵۸ هزار دفتر هواپیمایی از سیستم آمادئوس به عنوان سیستم رزرو و فروش داخلی خود استفاده می‌کردند.

سایر خدمات آمادئوس

برای رقابتی ماندن در بازار، باید گسترده‌ترین و دقیق‌ترین ظرفیت خود را به مشتری ارائه کنید. آمادئوس برای کمک به این وظیفه پرچالش، امکان دسترسی به دنیای گسترده و متنوعی از ظرفیت‌های هوایی جهانی، منطقه‌ای و محلی را برای آژانس‌های مسافرتی به وجود می‌آورد تا نیازهای مسافرتی برای تفریح و کار را با هم پوشش دهد.

آمادئوس یکی از بزرگ‌ترین و جامع‌ترین پایگاه‌های داده مسافرتی را همراه با اطلاعات جزئی در مورد ظرفیت‌های ثبت‌شده، فراهم می‌کند. با استفاده از نرم‌افزارهای این شرکت به سرعت می‌توانید به همه ویژگی‌های پرواز‌ها دسترسی داشته باشید و امکانات این پرواز‌ها را با هم مقایسه کنید. به محض اینکه پرواز شما رزرو و ثبت شد، می‌توان با استفاده از نقشه گرافیکی صندلی‌های هواپیما، صندلی موردنظر را انتخاب کرد.

  • ظرفیت هوایی: همه ظرفیت‌های هوایی GDS یکسان نیستند. ثبت ظرفیت هوایی با استفاده از نرم‌افزارهای آمادئوس، ابزار‌ها و قابلیت‌های قدرتمندی را در اختیار آژانس‌های مسافرتی قرار می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانند خدمات خود را در حوزه‌های بااهمیت متمایز کنند؛ حوزه‌هایی مانند تجربه مشتری و رابطه کاری بلندمدتی که بر اساس این تجربه می‌توانید با مشتری ایجاد کنید.
  • خدمات جانبی: آمادئوس، محصولات و خدمات یکپارچه‌ای در آستانه فروش ارائه می‌دهد که امکان دسترسی و رزرو خدمات جانبی شرکت‌های هواپیمایی را برای رقابت مؤثر با کانال آنلاین و مستقیم به وجود می‌آورد.
  • ارزش افزایی برای تجربه سفر: آمادئوس بسته حرفه‌ای آمادئوس را برای افراد حرفه‌ای در این زمینه طراحی کرده است. این بسته، بر اساس تکنولوژی سفر پیشتاز شرکت، هر چیزی را که مشتری نیاز داشته باشد، ارائه می‌دهد: رقابت مؤثر با فروش اینترنتی، شناخت جریانات درآمدی جدید برای کسب‌وکار با دسترسی به کمیسیون‌های عالی و ظرفیت باارزش، کنترل هزینه‌های عملیاتی، فروش بسته‌های مسافرتی و ارائه تجربه‌ای منحصربه‌فرد به مشتری.