نقش تحول دیجیتال در صنعت خرده‌فروشی از زبان رییس هیئت‌مدیره همکاران سیستم

همایش تقدیر از چهره‌های ماندگار صنعت خرده‌فروشی، برندهای برتر مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری ایران با حضور بیش از هزار نفر از مدیران خرده‌فروشی‌ها، فعالان و دغدغه‌مندان این بخش با میزبانی ماهنامه تجارت طلایی در محل هتل المپیک تهران در روز جمعه 30 اردیبهشت ماه 1401 برگزار شد.

در این همایش که با حضور کسب‌وکارهای برتر خرده‌فروشی کشور در زمینه‌های چرم، پوشاک، کالاهای تندمصرف، لوازم آرایشی بهداشتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین کسب‌وکارهای مرتبط با این صنعت از جمله شرکت‌های فعال نرم‌افزاری برگزار شد؛ در بخش‌های مختلف به بحث و تبادل نظر در مورد صنعت خرده‌فروشی پرداخته شد.

در بخشی از این رویداد فرید فولادی، رییس هیئت‌مدیره همکاران سیستم به موضوع فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال و نقش آن در حال و آینده صنعت خرده‌فروشی پرداخت. او در ادامه به سه روند قابل پیش‌بینی در صنعت خرده‌فروشی برای سال 2022 اشاره کرد. روند اول آن است که مشتریان و مردم تمایل بیشتری به خرید حضوری و بازگشت به فروشگاه‌ها دارند. البته این بازگشت با گذشته تفاوت دارد. به شکلی که نیمی از آنها گفته‌اند که ابتدا در اینترنت بررسی‌های خود را انجام داده و سپس به شکل فیزیکی خرید می‌کنند. اما برعکس نیمی دیگر از آنها نیز گفته‌اند که ابتدا تمایل دارند به شکل حضوری به فروشگاه‌ها مراجعه کرده و کالاها را بررسی و سپس به شکل آنلاین خرید کنند. بنابراین در حال حاضر حتی فروشگاه‌هایی که از ابتدا به شکل آنلاین بوده‌اند، شروع به ساخت فروشگاه فیزیکی کرده‌اند.

به گفته فولادی روند دوم این است که مشتریان انتظار دارند که این کانال‌ها با هم یکپارچه شوند. او با ارائه نمونه‌هایی، به ضرورت یکپارچگی این کانال‌ها در صنعت خرده‌فروشی اشاره کرد. روند سوم قابل پیش‌بینی در خرده‌فروشی‌ها مربوط به کارکنان این صنعت هستند که رفتار و تعاملات آنها با گذشته متفاوت شده است. او هم‌چنین گفت چنانچه کسب‌وکارهای خرده‌فروشی روند تحول دیجیتال را به خوبی پیش بروند، می‌توانند به خوبی این روندها را نیز پشت سر بگذرانند.

عضو هیئت‌مدیره همکاران سیستم در ادامه به افزایش سهم دارایی‌های نامشهود شرکت‌های این صنعت در دهه‌های اخیر اشاره کرد که داده‌ها یکی از مهم‌ترین آنها هستند. براساس آمارها در سال 2018 به میزان 33 تریلیون گیگا بایت دیتا تولید شده که در سال 2022 این آمار به 175 تریلیون رسیده است. به اعتقاد فولادی چنانچه این داده‌ها به وسیله ماشین تحلیل شود، ارزش افزوده بسیار زیادی برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند.

رئیس هیئت مدیره همکاران سیستم در ادامه ضمن اشاره به تعریف تحول دیجیتال، گفت: تحول دیجیتال روش متفاوت کار کردن در عصر دیجیتال است نه صرفا دیجیتال کردن فعالیت‌ها در سازمان. در واقع در عصر حاضر و با توجه به اتفاقات رخ داده، بسیاری از فعالیت‌ها، روندها و فرایندها تغییر کرده و رفتار و نوع زندگی مشتریان و افراد نیز متفاوت شده و باید متناسب با آن نیز کسب‌وکارها خود را تغییر و بروزرسانی کنند.

فولادی با اشاره به اینکه پاندمی کرونا روند تحول دیجیتال را تسریع بخشیده، گفت: «براساس آمارهایی که گارتنر منتشر کرده، در دوران پاندمی حدود 75 درصد از مدیران کسب‌وکارها روند تحول دیجیتال و برنامه‌های مربوط به آن را تسریع بخشیدند. اما آمار دیگری وجود دارد که می‌گوید حدود 70 درصد از برنامه‌های تحول دیجیتال به اهداف و برنامه‌هایی که می‌خواهند؛ دست پیدا نمی‌کنند. بنابراین ما برای تحول دیجیتال باید برنامه داشته باشیم و به برخی فاکتورها بیشتر توجه کنیم.»

به گفته او مهم‌ترین فاکتور در تحول دیجیتال، نوع نگاه سازمان و مدیران آنها به این موضوع و به تکنولوژی و نقش آن در کسب‌وکارشان است. در این میان نقش مدیران و رهبران سازمان‌ها بسیار حیاتی است که تا چه اندازه نوع نگاه‌شان متفاوت از گذشته است. بنابراین ابتدا باید این رهبران متحول شوند. رئیس هیئت مدیره همکاران سیستم در ادامه به دیگر فاکتورهای تاثیرگذار بر تحول دیجیتال از جمله داشتن چشم‌انداز مناسب، فرایندها، ساختار سازمانی و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

فولادی در نهایت به یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در تحول دیجیتال یعنی تکنولوژی‌ها اشاره کرد که cloud transformation یکی از اصلی‌ترین آنها و زیرساخت بسیاری از موارد دیگر است. چرا که پیاده‌سازی بسیاری از تکنولوژی‌ها به Cloud وابسته است.

اما در بخش دیگری از این رویداد پنل پرسش و پاسخ با حضور فرید فولادی، رئیس هیئت مدیره همکاران سیستم، محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، بابک مصری، مدیرعامل چرم مشهد و با حضور شاهرخ کشاورز مدیرعامل ماهنامه تجارت طلایی برگزار شد که در آن به بحث و تبادل نظر در مورد موضوع تحول دیجیتال در صنعت خرده‌فروشی پرداختند.

لازم به ذکر است که در بخش‌های مختلف این همایش از کسب‌وکارهای فعال در صنعت خرده‌فروشی ایران و به واسطه فعالیت‌های مهمی که در یک سال اخیر در این اکوسیستم انجام داده‌اند، تقدیر به عمل آمد. در بخشی از آن از شرکت همکاران سیستم به عنوان شرکت ارائه‌دهنده راهکارهای نرم‌افزاری در بخش‌های مختلف صنعت خرده‌فروشی تقدیر شد.

دسته‌بندی‌ها:

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *