رویداد مدیریت نقدینگی؛ چالش‌ها و راهکارهای آن در شرکت‌های متوسط برگزار شد

در این رویداد که با حضور بیش از 500 نفر از علاقه‌مندان، به شکل آنلاین برگزار شد، علی ساکی دبیر انجمن مدیران مالی حرفه‌ای، محمد عزیزاللهی؛ معاون توسعه بازار همکاران سیستم و علی بلوکی؛ معاونت مالی آهن آنلاین و مشاور سرمایه‌گذاری به بیان اهمیت نقدینگی، چالش‌ها و راهکارهای آن با به‌کارگیری فناوری پرداختند.

علی ساکی صحبت‌های خود را با اشاره به نقش و اهمیت حسابداری و مالی در کسب و کارها شروع کرد و گفت: با توجه به سرعت تغییراتی که در حوزه مالی و حسابداری اتفاق می‌افتد شرایط برای کسب و کارهای سنتی بسیار سخت می‌شود و تنها سازمان‌هایی باقی می‌مانند که خود را با تغییرات جدید تطبیق دهند. به گفته ساکی فناوری از آن دست موضوعاتی است که سال‌هاست وارد حوزه مالی شده و اکنون بخشی جدایی ناپذیر از فرایندهای مالی است. فناوری‌هایی مثل رایانش ابری اکنون ابزار کار مدیران مالی و حسابداری است. در این موقعیت حسابداران و مدیرانی موفق خواهند که این فناوری‌ها را بشناسند و در جهت بهبود عملکرد کسب و کار و به دنبال آن بهبود مدیریت نقدینگی از آن استفاده کنند.

ساکی در ادامه از نقدینگی به عنوان قلب تپنده شرکت‌ها یاد کرد. به گفته وی نقدینگی مهم‌ترین عامل نگهدارنده هر کسب و کاری است و در سال‌های آتی با توجه به بحران اقتصادی جهانی و نرخ تورم، برنامه‌ریزی مالی، وصول مطالبات و به صورت کلی مدیریت نقدینگی به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان‌ها خواهد بود. ساکی در ادامه به راهکارهای برنامه‌ریزی مالی، اعتبارسنجی وصول مطالبات و رصد بازار به عنوان روش‌هایی برای مدیریت نقدینگی اشاره کرد. علی ساکی همچنین بانک‌ها را به عنوان شرکای تجاری همیشگی سازمان‌ها معرفی کرد و از سازو کار‌هایی برای مدیریت تسهیلات و استفاده بهینه از آن برای برنامه‌ریزی مالی صحبت کرد.
محمد عزیزاللهی معاون توسعه‌ی بازار همکاران سیستم در بخش دوم رویداد، تاثیر فناوری بر مدیریت نقدینگی را تشریح کرد. او با اشاره به تغییرات مداوم بازاربه اهمیت چابکی در تصمیم‌گیری‌ها در شرایط فعلی اشاره کرد. به گفته‌ی عزیزاللهی تکنولوژی و نقدینگی را می‌توان دو بال موثر در ماندگاری و موفقیت کسب‌وکارها درنظر گرفت. او هم‌چنین به استفاده‌ی شرکت‌های پیشروی دنیا از تکنولوژی پرداخت و افزود: « با احتمال بالایی می‌توان گفت که شرکت‌های پیشروی دنیا، از تکنولوژی به شکل بهینه می‌کنند. به‌کارگیری تکنولوژی فقط محدود به نرم‌افزار نیست؛ فناوری در ماشین‌آلات، خدمات و فرایندها مطرح است و به ما کمک می‌کند که با منابع بهینه‌تر و متخصص‌تر کارهای متفاوت‌تری انجام دهیم و راه را برای موفقیت‌های پیش رو هموارتر کنیم.»

عزیزاللهی در ادامه با بیان اینکه امروزه برد با شرکت‌هایی است که منابع نقد قوی‌تری داشته باشند، نقش نرم‌افزارهای یکپارچه سازمانی در مدیریت نقدینگی را از دو زاویه داشتن اطلاعات و گزارش‌های به لحظه و مدل‌های سیاست‌گذاری براساس این اطلاعات، تشریح کرد.
عزیزاللهی با بیان اینکه بدون داشتن اطلاعات دقیق و درلحظه، تصمیم‌گیری در کسب‌وکارها ممکن نیست، گفت: « برای این کار به زیرساختی نیاز است که اطلاعات را یکپارچه در اختیار ما قرار دارد. سیستم‌های نرم‌افزاری امروزه کارکردی فراتر از ثبت‌اطلاعات دارند و در کنار امکان مانیتورینگ باید امکان تحلیل را فراهم کنند.»
او در ادامه تاکید کرد که بخش مهمی از نقدینگی سازمان‌ها، مطالبات آن‌هاست و دغدغه‌ی مدیران این است که بدانند وصول مطالباتشان را باید از چه بخشی دنبال کنند. درنتیجه، داشتن اطلاعات دقیق در این زمینه کمک می‌کنند تا سیاست‌های دقیق‌تری اعمال کنند.
عزیزاللهی با ذکر این نکته که توجه به مطالبات در سال‌های اخیر بسیار جدی است، گفت: «سازمان‌هایی که از راهکارهای نرم‌افزاری در این زمینه استفاده می‌کنند و تحلیل‌های خوبی انجام می‌دهند، مطالبات‌شان تا 80 درصد کاهش پیدا می‌کند.»
معاون توسعه بازار همکاران سیستم در بخش پایانی صحبت‌های خود به تشریح نقش تکنولوژی ابری در انعطاف‌پذیری‌های مالی پرداخت. او در این زمینه با اشاره به اهمیت کاهش‌ هزینه‌های سرمایه‌ای گفت: «راهکار ابری همکاران سیستم با این رویکرد ارائه شده است که سازمان‌ها به جای صرف هزینه‌های سنگین زیرساخت برای استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری، آن را به شرکت‌های سرویس‌دهنده بسپارند و به سادگی به‌وسیله‌ی یک سیستم و مرورگر به نرم‌افزار دسترسی داشته باشند.» عزیزاللهی با بیان اینکه سیستم‌های ابری مانع از آسیب به کسب‌وکارها با تهدیدهای سیستم‌های نرم‌افزاری هم می‌شود، تاکید کرد با استفاده ازاین سیستم‌‌ها، نگرانی بابت نوسان‌های احتمالی و از دست رفتن اطلاعات نخواهند داشت.»

علی بلوکی؛ معاونت مالی آهن آنلاین و مشاور سرمایه‌گذاری هم در این رویداد به شرح و تفسیر برخی مفاهیم مدیریت نقدینگی و ارائه تجربه استفاده از راهکاران ابری پرداخت. این رویداد با مشارکت انجمن مدیران مالی حرفه‌ای و با حضور بیش از 500 نفر به شکل آنلاین برگزار شد.

دسته‌بندی‌ها:

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *