نگاهی به نکات کلیدی اظهارنامه براساس قوانین جدید مالیاتی و نرم‌افزارهای مدیریت آن در رویداد آنلاین همکاران سیستم

رویداد آنلاین «نکات کلیدی اظهارنامه بر اساس قوانین جدید مالیاتی و نرم‌افزارهای مدیریت آن» توسط شرکت همکاران سیستم با حضور مدیران مالی شرکت‌ها و فعالان این بخش برگزار شد.

در این رویداد فرشید رستگار مدرس و مشاور مالیاتی به بیان مهم‌ترین نکات اظهارنامه مالیاتی در سال 99 پرداخت. او در ابتدا با اشاره به بحث تعیین سال مالی شرکت‌ها؛ در این زمینه ماده 155 قانون مالیات‌های مستقیم را یادآور شد که تعریف سال مالی و سال مالیاتی در آن ارائه شده است.

رستگار در ادامه به اهمیت تسلیم اظهارنامه در بحث مالیات اشاره کرد و براساس گفته‌های وی از سال 1395 به بعد شرط برخورداری از هرگونه معافیت و تشویق مالیاتی، مستلزم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و سایر دفاتر است. بنابراین تمامی کسب‌وکارها به صورت پیش‌فرض باید این قاعده را بپذیرند که حتما اظهارنامه مالیاتی را ارائه دهند.

رستگار همچنین به این موضوع اشاره کرد که اگر میزان فروش کالا یا خدمات شرکت در سال 99 بیش از 5 میلیارد تومان باشد یا جمع دارایی‌های آن بیش از 8 میلیارد تومان باشد؛ آنگاه شرکت موظف است که صورت‌های مالی را به صورت حسابرسی شده به سازمان تحویل دهد. در غیر اینصورت مشمول جریمه‌ای به میزان 20 درصد از مالیات می‌شود و احتمالا جزء مودیان پرریسک نیز قرار می‌گیرد.

مالیات ابرازی موضوع دیگری بود که این مشاور مالیاتی به نکات مربوط به آن اشاره کرد و افزود: «چنانچه شرکت‌ها در اظهارنامه مالیاتی سال 99 دارای مالیات ابرازی هستند؛ باید آن را تا تاریخ آخرین روز تسلیم اظهارنامه پرداخت کنند. در غیر اینصورت ماهانه 2.5 درصد جریمه می‌شوند.»

مسئله مهم دیگر افزایش سود ابرازی سال 99 نسبت به سال 98 بود که طبق گفته‌های رستگار در این شرایط کسب‌وکارها می‌توانند براساس تبصره 7 ماده 105 ق.م.م به ازای هر 10 درصد افزایش سود به میزان یک درصد در پرداخت مالیات تخفیف بگیرند. او در این زمینه به شرکت‌ها توصیه کرد که بخشنامه مالیاتی شماره 200/96/158 و رای شورای عالی مالیاتی شماره 36/210 را حتما مطالعه کنند.

نکات مربوط به فروش یکی دیگر از مباحثی بود که رستگار در این رویداد به آنها پرداخت. از جمله آنکه باید در سامانه مخصوص سازمان امور مالیاتی بررسی شود که طرف معامله جزء بلک‌لیست این سازمان قرار دارد یا خیر. همچنین تمام فروش‌ها باید در سامانه 169 ذکر شود که مبالغ فروش در معاملات فصلی باید به صورت ناخالص ثبت شود.

فرشید رستگار در ادامه این رویداد به نکات مربوط به تخفیفات از جمله ذکر آنها در زیر فاکتور اشاره کرد. ضمن آنکه برای تخفیفات با مقدار بالا ممیز دفاتر طرفین را نیز بررسی می‌کند. او همچنین نکات مربوط به برگشت از فروش را هم را اینگونه بیان کرد که اولا باید آن در سامانه 169 اعلام کنند. ضمن آنکه معمولا گروه رسیدگی‌کننده کاردکس انبار و ورود مجدد برگشتی به انبار را به شکل تصادفی چک می‌کند. بنابراین باید به این نکته نیز دقت کرد.

این مشاور مالیاتی در زمینه‌ی هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول و مطالبات سوخت شده نیز به این نکته اشاره کرد که معمولا این هزینه‌ها مورد تایید سازمان امور مالیاتی قرار نمی‌گیرد. بنابراین توصیه می‌شود که حتما شرکت‌ها در این زمینه رای یک مرجع قضایی را ارائه دهند تا هزینه آنها مورد پذیرش قرار گیرد.

فروش مواد اولیه آخرین نکته‌ای بود که رستگار در زمینه‌ی نکات مهم اظهارنامه مالیاتی سال 99 به آن اشاره کرد. رستگار این نکته را یادآور شد که فروش مواد اولیه حتما باید در سامانه 169 اعلام شود. همچنین به این فروش مالیات بر عملکرد نیز تعلق می‌گیرد و برای آن حتما باید فاکتور صادر شود.

در ادامه این رویداد فرشید رستگار به بیان برخی نکات کلی و مهم در زمینه‌ی اظهارنامه مالیاتی پرداخت که شرکت‌ها در هر حالتی باید به آنها توجه کنند. از جمله این نکات بحث اظهارنامه الحاقی یا جایگزین بود که براساس گفته‌های او معمولا اظهارنامه اصلاحی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

در پایان این رویداد آنلاین به پرسش‌های شرکت‌کنندگان در زمینه‌ی اظهارنامه مالیاتی و همچنین نرم‌افزارهای مدیریت آن پاسخ داده شد.

 

 

 

دسته‌بندی‌ها: ,

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *