در گفتگوی لایو دیجیاتو با مدیر عامل همکاران سیستم چه گذشت؟

فرید فولادی مدیرعامل همکاران سیستم در گفتگوی زنده‌ی اینستاگرامی با مانی قاسمی مدیر وب‌سایت دیجیاتو به پرسش‌های او درباره موضوعات مختلف پاسخ داد. در ادامه مهم‌ترین بخش‌های این گفتگو را مرور می‌کنیم.

نگاهی به دلایل پایداری همکاران سیستم

فرید فولادی درباره علل پایداری و ماندگاری همکاران سیستم از ابتدای تاسیس تا کنون و برنامه آتی همکاران سیستم گفت: نویسنده کتاب از خوب به عالی (Good to Great) در توصیف پایداری شرکت‌ها می‌گوید سازمان‌ها در هر ۱۵ سال از حیات خود یک پله به سمت مانایی صعود می‌کنند. همکاران سیستم از روز اول تاسیس برای ماندگاری پا به عرصه فناوری اطلاعات گذاشته است و با بیش از ۳۰ سال حضور در صنعت، خود را برای ۱۰۰ سالگی مهیا می‌کند.
اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین عنصر پایداری سازمان‌ها تدوین اصول درست و پایبندی به آن‌ها و پذیرش هزینه‌های آن است. ما از ابتدا در همکاران سیستم هزینه‌ی داشتن محیطی کاملا دوستانه و صمیمانه و البته سالم را پذیرفتیم و اولویت نخست‌مان را همیشه حفظ سلامتی پرسنل قراردادیم. به‌ویژه این روزها با توجه به شرایط به وجود آمده در جلسات هیئت‌مدیره و کمیته سلامت، ضمن بررسی اقدامات لازم برای گذر از این روزها و تدوین سناریوهای جدید تصمیم به دورکاری ۱۰۰% پرسنل گرفتیم و این کار تا به امروز به خوبی اجرایی شده است.
همکاران سیستم علاوه بر پایبندی به اصول خود، موضوعات و تکنولوژی‌های جدید را ریزبینانه و با دقت دنبال می‌کند و همواره در تلاش برای انجام کارهای متفاوت نه تنها در حوزه محصولات بلکه در مدل فعالیت و توسعه آن نیز هست.
برای نمونه، ما در سال ۷۶ اولین شرکت استانی را تاسیس کردیم؛ در آن سال‌ها چنین تصمیمی برای بسیاری از شرکت‌ها ناآشنا بود.
از سال ۸۲ شرکت‌های تحت لیسانس را تاسیس کردیم. موسسین شرکت‌های تحت لیسانس پرسنلی هستند که با تشویق و حمایت همکاران سیستم شرکت‌های مستقل خود را تاسیس و نرم‌افزارها و راهکارهای همکاران سیستم را به بازار عرضه می‌کنند. ما امروز بیش‌تر از ۳۰ شرکت تحت لیسانس داریم که تعدادی از آن‌ها بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت دارند.
از سال ۸۵ خدمات پشتیبانی مشتریان را به‌شکل ریموت و از راه دور و بدون نیاز به حضور در محل مشتری انجام دادیم. کاری که امروز عادی به‌نظر می‌رسد.
از سال ۹۰ وارد بورس شدیم؛ زمانی‌که توجه به دارایی‌های ثابت بیشتر از دارایی‌ها معنوی سازمان‌ها بود. از سال ۹۲ راهکارهای تحت وب را به بازار عرضه کردیم که باز هم در زمان خود کاری دور از ذهن بود و از سال ۹۷ نیز وارد حوزه فناوری رایانش ابری شدیم و این سیر نوآوری و پیشروی در راستای تکنولوژی‌های روز دنیا ادامه خواهد داشت.

فناوری رایانش ابری و آن‌چه در رویداد تخصصی همکاران سیستم گذشت

فولادی در خصوص موضوعات مطرح شده در حوزه فناوری رایانش ابری در رویداد باهم که دی ۹۸ برگزار شد، گفت: «ما معتقدیم مسیر آینده‌ی صنعت آی‌تی در دنیا رایانش ابری است و به همین دلیل از حدود ۳ سال پیش سراغ این فناوری رفتیم. ابتدا فقط ۵ ماژول اصلی راهکاران را برای مشتریان بازار متوسط بر بستر ابر عرضه کردیم و به شکل هم‌زمان زیرساخت‌های مورد نیاز و سایر محصولات را نیز فراهم کردیم. از سال ۹۸ سایر ماژول‌ها بر بستر ابر عرضه کردیم و حتی CRM را نیز بر بستر ابری ارائه کردیم و قصد داریم در ۵ سال آینده همه محصولات را بر بستر ابر به مخاطبان عرضه کنیم. برای همه طیف از مشتریان در این بستر راهکار داریم حتی مشتریان بزرگ هم می‌توانند از سرویسprivate cloud ما استفاده کنند.»

خدمات رایانش ابری و تاسیس شرکت ابرآمد

فولادی به تاسیس شرکت ابرآمد برای ارائه سرویس‌های نوآورانه در زمینه زیرساخت‌های ابری اشاره کرد و افزود: «بحران کرونا شرکت‌ها را بیش از پیش به موضوع دورکاری علاقه‌مند کرده و بسیاری از شرکت‌ها که در این روزها تجربه دورکاری پرسنل خود را داشته‌اند، تمایل به ادامه این روند و کاهش هزینه‌های خود دارند. متناسب با این روزها شرکت ابرآمد بسته دورکاری را برای شرکت‌های علاقه‌مند در نظر گرفته است که این بسته شامل ابزارهای ارتباطی مانند VOIP، ویدیو کنفرانس، مانیتورینگ، ابزارهای به اشتراک‌گذاری فایل‌ها، ایمیل و سایر ابزارهای مورد نیاز شرکت‌ها برای دور کاری است که مشترکان، هزینه استفاده از این سرویس‌ها را می‌توانند به شکل حق اشتراک ماهیانه پرداخت کنند.

امنیت و نگهداری از اطلاعات مشتریان در سیستم‌های ابری

فولادی درباره نگهداری و حفظ امنیت و نگهداری اطلاعات مشتریان گفت: در سرویس‌های تحت وب، سرور در محل مشتری قرار دارد، اما این به معنی اطمینان خاطر از عدم از دست رفتن یا مخدوش شدن اطلاعات بر اثر حوادث مختلف مثل خرابی سرور، آتش سوزی، حملات سایبری و… نیست. در واقع این دسته از مشتریان لازم است علاوه بر تهیه نرم‌افزار و سرور برای پیاده‌سازی آن، شبکه داخلی مناسب و تیم مراقبت از آن در سازمان داشته باشند. برای دسترسی از خارج از سازمان هم نیاز به اینترنت پرسرعت و تیمی برای تامین امنیت این دسترسی‌ها دارند.
اما در سرویس‌های بر بستر ابر، هزینه‌های نرم‌افزار، نگهداری، امنیت و تیم آن با ارائه دهنده خدمت است (software as a service). شما می‌توانید تنها بعد از حدود ۲ ساعت از بسته‌شدن قرارداد قانونی، از هرجای دنیا و در هر زمانی به سیستم وصل شوید و از آن بهره ببرید.
تهیه‌ی نسخه پشتیبان در راهکاران ابری به‌شکل هفتگی، در سرورهای متفاوتی با حساسیت بسیار زیاد و نظارت یک تیم امنیتی پر قدرت انجام می‌شود. در این شرایط حتی اگر با خرابی یکی از سرورها مواجه شویم نه تنها نگرانی‌ای نداریم بلکه بدون هیچ مشکل و اختلالی در کار مشتریان طبق روال قبل به فعالیت خود ادامه می‌دهیم. ضمن اینکه ما برای تامین امنیت این سرویس‌ها اجازه دسترسی پرسنل خود به دیتابیس مشتریان حتی با اجازه مشتریان را از خود سلب کردیم. به همین دلایل ما امروز مشتریان بزرگی داریم که با اطمینان درخواست نگهداری اطلاعات خود را در سرورهای ابری از ما درخواست می‌کنند.

سازوکارهای منابع انسانی در همکاران سیستم

فرید فولادی درباره سازوکار منابع انسانی در همکاران سیستم به استفاده از اصول صحیح منابع انسانی اشاره کرد که شرکت با به کارگیری آن‌ها توانسته است نیروهایش را به بیش از ۱۳۰۰ نفر و شمار مشتریان را به بیش از ۵۴۰۰۰ مشتری برساند.
فولادی افزود: «ما برای جذب تک‌تک پرسنل چند مرحله مصاحبه‎ حضوری و کمیته جذب داریم. همکارانی‌ها خود را عضو خانواده همکاران سیستم می‌دانند و در هر شرایطی برای پیشرفت این خانواده و اعضای آن در تلاشند. ما به شکل پایدار و نه لحظه‌ای از همکارانی‌ها مراقبت می‌کنیم. همواره اولویت اول ما حفظ سلامتی پرسنل است؛ از سال‌ها پیش ما در شرکت کمیته سلامت و پزشک مقیم داشتیم و همواره آزمایش‌هایی برای اطمینان از سلامتی آنان انجام می‌دهیم. همان‌طور که اشاره کردم؛ در این روزها نیز با تصمیم هیئت‌مدیره و کمیته سلامت ۱۰۰% خانواده همکاران سیستم دورکار هستند و پزشکان مقیم برای اینکه پرسنل مجبور به مراجعه به مراکز بهداشتی نباشند؛ در داخل شرکت آماده‌ی ویزیت آنان هستند.»
فولادی همچنین درخصوص مشکل مهاجرت نیروهای متخصص به خارج از کشور افزود: «شرکت همکاران سیستم هم با این مسئله روبه‌رو بوده است. تعدادی از نیروهای متخصص ما هم به دلیل مهاجرت از ما جدا شده‌اند. اما این عزیزان هنوز هم جزو خانواده همکاران سیستم هستند و همچنان از راه دور و با حساسیت ما را دنبال می‌کنند.»

 

فایل کامل این گفتگو را می‌توانید در ادامه تماشا کنید:

دسته‌بندی‌ها:

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *