انقلاب صنعتی چهارم یا صنعت 4 چیست؟

زمان مطالعه: 13 دقیقه

انقلاب صنعتی چهارم چیست

از دهه 1800 تا امروز، ما سه انقلاب صنعتی را تجربه کرده‌ایم که هر کدام از آنها توسط یک فناوری جدید تحول آفرین کار می‌کردند: موتور بخار، نوآوری در خط مونتاژ و کامپیوترها. دلیل اینکه این دوران را «انقلاب صنعتی» ‌نامیدند این است که نوآوری‌ ارائه شده در آنها، نه تنها بهره‌وری و کارایی صنایع را بهبود بخشید، بلکه انقلابی در نحوه تولید کالاها و نحوه انجام کار ایجاد کرد.

اکنون در چهارمین انقلاب صنعتی با نام Industry 4.0 هستیم که با استفاده از فناوری‌های هوشمند، انقلابی در اتوماسیون، نظارت و تجزیه و تحلیل زنجیره‌های تامین ایجاد می‌کند. صنعت 4 توسط اینترنت صنعتی اشیاء (IIoT) و سیستم‌های هوشمند و مستقلی که از الگوریتم‌های مبتنی بر رایانه برای نظارت و کنترل اشیای فیزیکی؛ مانند ماشین‌آلات، روبات‌ها و وسایل نقلیه استفاده می‌کنند، پشتیبانی می‌شود.

Industry 4.0 همه چیز را در زنجیره تامین شما «هوشمند» می‌کند؛ از تولید هوشمند و کارخانه‌ها تا انبارداری هوشمند و تدارکات. اما صنعت 4 در زنجیره تامین متوقف نمی‌شود! این سیستم‌های هوشمند به سیستم‌های پشتیبان مانند برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) متصل می‌شود تا سطح بی‌نظیری از دید و کنترل را به شرکت‌ها بدهد. در نهایت می‌توان گفت، Industry 4.0 بخش عمده‌ای از تحول دیجیتال هر شرکتی به‌شمار می‌رود.

در این مقاله به معرفی انقلاب صنعتی چهارم می‌پردازیم. ابتدا انقلاب‌های صنعتی اول تا چهارم را به اختصار بررسی کرده و سپس به بیان فناوری‌ها، مزایا و چالش‌های صنعت 4 برای کسب‌وکارها می‌پردازیم.

تاریخچه صنعت 4

پیش از بررسی بیشتر در مورد چیستی، چرایی و چگونگی انقلاب صنعتی چهارم، بهتر است ابتدا بفهمیم که تولید از دهه 1800 تا امروز چگونه تکامل یافته است. چهار انقلاب صنعتی متمایز وجود دارد که جهان یا آن‌ها را تجربه کرده است یا امروز به تجربه آنها ادامه می‌دهد.

انقلاب صنعتی اول

اولین انقلاب صنعتی بین اواخر سال‌های 1700 و اوایل 1800 رخ داد. در این دوره زمانی، تولید از تمرکز بر کار دستی انجام شده توسط مردم و کمک حیوانات، به سمت استفاده از موتورهای آب و بخار و ماشین‌آلات دیگر حرکت کرده و به‌شکل بهینه‌تری تکامل یافت.

درواقع اختراع ماشین‌های بخار، قطارها و مکانیزه شدن تولید، تحول صنعتی جامعه را به‌همراه داشت که انقلاب صنعتی اول نامیده شد.

انقلاب صنعتی دوم

در اوایل قرن بیستم، جهان با معرفی فولاد و استفاده از برق در کارخانه‌ها، وارد انقلاب صنعتی دوم شد. معرفی الکتریسیته تولیدکنندگان را قادر ساخت تا بهره‌وری را افزایش دهند. همچنین به تحرک بیشتر ماشین‌آلات کارخانه‌ها کمک کرد. در این مرحله بود که مفاهیم تولید انبوه مانند خط مونتاژ، به‌عنوان راهی برای افزایش بهره‌وری معرفی و تا حدی به راه‌اندازی اتوماسیون منجر شد.

انقلاب صنعتی سوم

در اواخر دهه 1950، سومین انقلاب صنعتی به آرامی ظهور کرد. در این دوران، تولیدکنندگان شروع به استفاده از فناوری‌های الکترونیکی و در نهایت رایانه‌ها، در کارخانه‌های خود کردند. در انقلاب صنعتی سوم، سازندگان تغییری را تجربه کردند که تأکید کمتری بر فناوری آنالوگ و مکانیکی و تاکیدی بیشتر بر فناوری دیجیتال و نرم‌افزار اتوماسیون داشت.

انقلاب صنعتی سوم با ظهور کامپیوترها، شبکه‌های کامپیوتری (WAN، LAN، MAN، …) و ظهور رباتیک در تولید آغاز شد و بدیهی است که تولد اینترنت در آن زمان، تغییردهنده بزرگ بازی در مسیر  مدیریت و استفاده از اطلاعات بود.

انقلاب صنعتی چهارم یا صنعت 4

چهارمین انقلاب صنعتی به‌نام صنعت 4.0 ، در چند دهه گذشته به‌وجود آمده است. Industry 4.0 با تاکید بر به‌کارگیری فناوری‌های دیجیتال، صنایع مختلف را با کمک اتصال به اینترنت اشیا (IoT)، دسترسی به داده‌های بلادرنگ و معرفی سیستم‌های سایبری، به سطح کاملاً جدیدی رسانده است

می‌توان گفت صنعت 4 رویکرد جامع‌تر و مرتبط‌تری را برای تولید ارائه می‌دهد، دنیای فیزیکی را به دیجیتال متصل و امکان همکاری و دسترسی بهتر را در میان بخش‌ها، شرکا، فروشندگان، محصولات و افراد فراهم می‌کند.

Industry 4.0 به صاحبان مشاغل قدرت می‌دهد تا جنبه‌های مختلف عملکرد خود را بهتر کنترل و درک کنند و به آنها اجازه می‌دهد تا از داده‌های خود برای افزایش بهره‌وری، بهبود فرآیندها و افزایش رشد استفاده کنند.

تاریخچه انقلاب های صنعتی

از قرن 18 تا به امروز، دنیا با چهار انقلاب صنعتی روبرو بوده است که منجر به تحولات عظیمی به ویژه در تولید شده‌اند.

انقلاب صنعتی چهارم ( صنعت 4 ) چیست؟

انقلاب صنعتی چهارم را می‌توان به‌عنوان بسط انقلاب صنعتی سوم توصیف کرد. در حالی که Industry 3.0 رایانه‌ها را وارد فرآیند تولید کرد، صنعت 4.0 بر اتصال آن رایانه‌ها به یکدیگر تمرکز دارد. با این حال، Industry 4.0 بسیار فراتر از سیستم‌هایی است که داخل یک کارخانه قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر هستند. هنگامی که صنعت 4 به‌طور کامل پیاده‌سازی شود، امکان ایجاد کارخانه‌های هوشمند و تولید دیجیتال را فراهم می‌کند.

صنعت 4 چیست؟

انقلاب صنعتی چهارم با تمرکز بر به کارگیری فناوری‌های مختلف، امکان اتصال میان اجزای مختلف تولید را فراهم می‌کند.

اولین تعریف Industrie 4.0 در سال 2011 ارائه شد و بسیار طولانی بود. GTAI (سازمان تجارت و سرمایه‌گذاری آلمان) در مقاله‌ای با عنوان «صنعت 4.0 ؛ تولید هوشمند برای آینده» به پاسخ این پرسش پرداخته است که صنعت هوشمند چیست (مترادف صنعت 4.0) و صنعت 4.0 به چه معناست.

در این مقاله این‌طور عنوان شده است:

«صنعت هوشمند یا «INDUSTRIE 4.0» به تکامل فناوری و حرکت به‌سمت سیستم‌های هوشمند اشاره دارد. INDUSTRIE 4.0 نشان‌دهنده چهارمین انقلاب صنعتی و دسترسی به اینترنت اشیا، داده‌ها و خدمات است. هوشمندی غیرمتمرکز، به ایجاد شبکه‌های هوشمند اشیا و مدیریت مستقل فرآیندها کمک می‌کند و با ایجاد تعامل میان دنیای واقعی و مجازی، جنبه جدیدی از فرآیند تولید را نشان می‌دهد».

بدیهی است که همه تعاریف ارائه شده برای صنعت 4 یکسان نیستند. Industry 4.0 در عمل برای بسیاری از افراد، به معنای چیزهای زیادی است و هرکدام تعریف متفاوتی برای آن درنظر می‌گیرند. درحالت کلی، صنعت 4 به‌عنوان «نامی برای روند فعلی اتوماسیون و تبادل داده در فناوری‌های تولید، از جمله سیستم‌های هوشمند، اینترنت اشیا، رایانش ابری و محاسبات شناختی و ایجاد کارخانه هوشمند» تعریف شده است.

فناوری های انقلاب صنعتی چهارم

صنعت 4 روی 9 ستون فناوری ساخته شده است. این نوآوری‌ها باعث ایجاد پلی میان دنیای فیزیکی و دیجیتال هستند که راه‌اندازی سیستم‌های هوشمند و مستقل را ممکن می‌کند. در حال حاضر، کسب‌وکارها و زنجیره‌های تامین از برخی از این فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کنند، اما پتانسیل کامل Industry 4.0 زمانی زنده می‌شود که همه این فناوری‌ها، با یکدیگر استفاده شوند.

فناوری های صنعت 4

فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم با ایجاد ارتباط میان دنیای فیزیکی و دیجیتال، امکان رسیدن به فرایندها و کسب و کارهای هوشمند را ممکن می‌کنند.

کلان داده‌ها و تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی

در صنعت 4.0، کلان داده‌ها از طیف گسترده‌ای از منابع؛ از تجهیزات کارخانه و دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) تا سیستم‌های ERP و CRM و برنامه‌های آب و هوا و ترافیک، جمع‌آوری می‌شوند. همچنینتجزیه و تحلیل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی، به‌شکل درلحظه، روی داده‌ها اعمال شده و بینش‌های حاصل از آن، برای بهبود تصمیم‌گیری و اتوماسیون، در هر بخش از مدیریت زنجیره تامین قابل استفاده هستند؛ حوزه‌هایی مانند برنامه‌ریزی زنجیره تامین، مدیریت لجستیک، تولید، تحقیق و توسعه و مهندسی، مدیریت دارایی سازمانی (EAM) و تدارکات.

یکپارچگی افقی و عمودی

ستون فقرات Industry 4.0 ، ایجاد یکپارچگی افقی و عمودی است. با ادغام افقی، فرآیندها کاملا در “سطح حوزه” یکپارچه می‌شوند؛ فرایندهایی مانند تولید، تاسیسات تولید و در کل زنجیره تامین. همچنین با یکپارچه‌سازی عمودی، تمام لایه‌های یک سازمان به یکدیگر گره می‌خورند و داده‌ها آنها، آزادانه میان سطوح مختلف جریان می‌یابند. به‌عبارت دیگر، تولید به‌شدت با فرآیندهای تجاری مانند تحقیق و توسعه، تضمین کیفیت، فروش و بازاریابی و سایر بخش‌ها ادغام می‌شوند.

رایانش ابری

رایانش ابری یک «توانمندساز بزرگ» برای صنعت 4.0 و تحول دیجیتال است. این روزها تاثیر رایانش ابری برای کسب‌وکارها؛ بسیار فراتر از سرعت، مقیاس‌پذیری، ذخیره‌سازی و ایجاد کارایی در هزینه است. درواقع امروزه رایانش ابری پایه و اساس بسیاری از فناوری‌های پیشرفته، از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تا اینترنت اشیا را فراهم می‌کند و به کسب‌وکارها ابزاری برای نوآوری می‌دهد.

از طرف دیگر، عمده داده‌هایی که به فناوری‌های Industry 4.0 کمک می‌کنند، در فضای ابری قرار دارند و سیستم‌های فیزیکی موجود در هسته صنعت 4.0 ، از فضای ابری برای برقراری ارتباط و ایجاد هماهنگی استفاده می‌کنند.

واقعیت افزوده (AR)

واقعیت افزوده که محتوای دیجیتال را در یک محیط واقعی قرار می‌دهد، یک مفهوم اصلی در Industry 4.0 است. با یک سیستم واقعیت افزوده، کارمندان از عینک‌های هوشمند یا تلفن همراه برای تجسم داده‌های اینترنت اشیا، قطعات دیجیتالی، دستورالعمل‌های تعمیر یا مونتاژ، محتوای آموزشی و موارد دیگر استفاده می‌کنند. فناوری AR همچنان در حال تکمیل است، اما دست‌آوردهای عمده‌ای برای حوزه‌های تعمیر و نگهداری، خدمات، تضمین کیفیت و همچنین آموزش تکنسین و ایمنی دارد.

اینترنت اشیای صنعتی (IIoT)

اینترنت اشیا (IoT) و به طور خاص، اینترنت اشیاء صنعتی (IIOT) ، آنقدر برای صنعت 4.0 اهمیت دارد که این دو اصطلاح اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند. اکثر اشیای فیزیکی در Industry 4.0 مانند دستگاه‌ها، ربات‌ها، ماشین‌آلات، تجهیزات و محصولات، از حسگرها و برچسب‌های RFID برای ارائه داده‌های درلحظه درباره وضعیت، عملکرد یا مکان خود استفاده می‌کنند.

این فناوری به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا زنجیره‌های تامین خود را بهتر اجرا کرده و محصولات را به‌سرعت طراحی و اصلاح کنند، از خرابی تجهیزات جلوگیری کنند، اولویت‌های مصرف‌کننده را حفظ و محصولات و موجودی‌ها را دنبال کنند.

تولید افزوده/ پرینت سه بعدی

تولید افزوده یا پرینت سه بعدی ، یکی دیگر از فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم است که صنعت 4.0 را پیش می‌برد. پرینت سه بعدی در ابتدا به‌عنوان یک ابزار نمونه‌سازی سریع استفاده می‌شد، اما امروزه طیف وسیع‌تری از کاربردها، از سفارشی‌سازی انبوه تا تولید توزیع شده، را ارائه می‌دهد.

ربات‌های مستقل

همزمان با صنعت 4.0، نسل جدیدی از ربات‌های مستقل در حال ظهور است. ربات‌های خودمختار که برای انجام وظایف با حداقل دخالت انسان برنامه‌ریزی شده‌اند، از نظر اندازه و عملکرد بسیار متفاوت هستند؛ از پهپادهای اسکن موجودی تا ربات‌های متحرک مستقل برای عملیات.

این ربات‌ها که به نرم‌افزارهای پیشرفته هوش مصنوعی، حسگرها و بینایی ماشین مجهز شده‌اند، قادر به انجام کارهای دشوار و ظریف هستند و می‌توانند اطلاعاتی را که از محیط اطراف خود دریافت می‌کنند، شناسایی، تجزیه و تحلیل و عملیاتی کنند.

شبیه‌سازی/ دوقلوهای دیجیتال

یک دوقلوی دیجیتال به‌معنای شبیه‌سازی مجازی یک ماشین، محصول، فرآیند یا سیستم واقعی بر اساس داده‌های حسگرهای اینترنت اشیا است. این مؤلفه اصلی Industry 4.0 به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا عملکرد و نگهداری سیستم‌ها و محصولات صنعتی را بهتر درک کنند و آن را تجزیه و تحلیل و بهبود بخشند. برای مثال، یک اپراتور می‌تواند از یک دوقلو دیجیتال برای شناسایی یک قطعه معیوب خاص، پیش‌بینی مشکلات احتمالی و بهبود زمان کار استفاده کند.

امنیت سایبری

با افزایش اتصالات و استفاده از کلان داده‌ها در صنعت 4.0، امنیت سایبری از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. با پیاده‌سازی معماری Zero Trust و فناوری‌هایی مانند یادگیری ماشینی و بلاکچین، سازمان‌ها می‌توانند فرایند تشخیص، پیشگیری و پاسخ به تهدید را خودکار کنند و خطر نقض داده‌ها و تاخیر در تولید را در شبکه‌های خود به حداقل برسانند.

تاثیر انقلاب صنعتی چهارم بر کسب و کار و کاربردهای آن

Industry 4.0 را می‌توان در تمام سطوح فرآیند تولید، از توسعه محصول تا پایان عمر آن، اعمال کرد. علاوه بر این، برخی از تولیدکنندگان صنعت 4.0 را برای مفاهیمی مانند زنجیره‌ تامین به‌کار می‌گیرند. به این ترتیب، این کسب‌وکارها می‌توانند اختلالات عرضه را بهتر پیش‌بینی کرده و با استفاده بهینه از منابع، تولید محصول را آسان‌تر ‌کنند.

کاربرد دیگری که Industry 4.0 در صنعت دارد، به‌دست آوردن داده‌های درلحظه، در فرایند تولید است. تحلیل این داده‌ها منجر به بهینه‌سازی عملیات می‌شود که در نهایت با مزایایی مانند بهبود کارایی، کاهش زمان ورود به بازار افزایش بهره‌وری سازمان همراه است.

یکی از بهترین راه‌ها برای درک بهتر مفهوم تولید هوشمند، فکر کردن در مورد کارایی و شیوه اعمال آن در یک کسب‌وکار است. در اینجا سه نمونه از کاربرد صنعت 4 در کسب‌وکار، که می‌تواند در درک ارزش Industry 4.0 در یک فضای تولیدی به شما کمک کند، ارائه شده است:

مدیریت و بهینه‌سازی زنجیره تامین

مولفه های انقلاب صنعتی چهارم به کسب‌وکارها بینش، کنترل و دید بیشتری نسبت به داده‌ها را در کل زنجیره تامین می‌دهد. با استفاده از قابلیت‌های مدیریت زنجیره تامین، شرکت‌ها می‌توانند محصولات و خدمات خود را سریع‌تر، ارزان‌تر و با کیفیت بهتر به بازار عرضه کنند تا نسبت به رقبای سنتی، برتری پیدا کنند.

تعمیر، نگهداری و تحلیل پیش‌بینی‌کننده

راه‌حل‌های انقلاب صنعتی چهارم به تولیدکنندگان این توانایی را می‌دهند که پیش از وقوع مشکلات احتمالی، آنها را پیش‌بینی کنند. بدون سیستم‌های اینترنت اشیا در یک کارخانه، فرایند تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بر اساس روال یا برنامه‌های زمانی انجام می‌شود و به عبارت دیگر، به‌شکل دستی است.

با وجود سیستم‌های اینترنت اشیا، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بسیار خودکارتر و ساده‌تر می‌شود. سیستم‌ها می‌توانند تشخیص دهند که چه زمانی مشکلات به‌وجود می‌آیند یا ماشین‌آلات باید تعمیر شوند و به این ترتیب، به شما قدرت می‌دهند تا مسائل بالقوه را، پیش از تبدیل شدن به مشکلات بزرگ‌تر، حل کنید.

همچنین تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که نه تنها سؤالات واکنشی مانند «چه اتفاقی افتاده؟» یا «چرا این اتفاق افتاد؟» را بپرسند، بلکه سؤالات پیشگیرانه‌ای مانند «چه اتفاقی خواهد افتاد» و «چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا از وقوع آن جلوگیری کنیم؟» را نیز پاسخ دهند. این نوع تجزیه و تحلیل‌ها، سازندگان را قادر می‌کنند تا از تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، به‌سمت پیش‌بینی تعمیر و نگهداری حرکت کنند.

ردیابی و بهینه‌سازی دارایی‌ها

مولفه های انقلاب صنعتی چهارم به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا در هر مرحله از زنجیره تامین، کارآمدتر عمل کنند و کنترل بهتری روی موجودی، کیفیت و فرصت‌های بهینه‌سازی مربوط به لجستیک داشته باشند. با استفاده از اینترنت اشیا در یک کارخانه، کارمندان می‌توانند دید بهتری نسبت به دارایی‌های کسب‌وکار در هر نقطه‌ای از دنیا داشته باشند. همچنین وظایف استاندارد مدیریت دارایی مانند انتقال دارایی‌ها، طبقه‌بندی مجدد و تعدیل‌ها را می‌توان به‌شکل متمرکز و درلحظه، مدیریت کرد.

تاثیر انقلاب صنعتی چهارم بر کسب و کارها

انقلاب صنعتی چهارم با تمرکز بر استفاده از فناوری های روز دنیا در کسب و کارها و به ویژه صنعت، امکان ایجاد تولید و سازمان‌های هوشمند را فراهم کرده است.

مزایای انقلاب صنعتی چهارم

مجموعه وسیعی از راه‌حل‌های Industry 4.0 در بازار وجود دارد که به شرکت‌ها کمک می‌کند زنجیره تامین دیجیتال خود را تغییر دهند؛ تولید را دیجیتال کرده، بر مشتریان تمرکز و کل سازمان خود را به هم متصل کنند. از مزایای انقلاب صنعتی چهارم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محصولات هوشمند

ظهور و توسعه صنعت 4 باعث رشد محصولات متصل می‌شود که می‌توانند اطلاعات مربوط به سلامت، مکان، سطح استفاده، شرایط ذخیره‌سازی و موارد دیگر را به اشتراک بگذارند. داده‌هایی که این محصولات هوشمند به اشتراک می‌گذارند، می‌توانند به شما در بهبود همه چیز، از کیفیت محصول و خدمات مشتری تا تدارکات و تحقیق و توسعه، کمک کنند. آنها همچنین می‌توانند نیازهای خدماتی را پیش‌بینی و راه را روی مدل‌های تجاری جدید و مبتنی بر خدمات باز کنند.

کارخانه‌های هوشمند

فناوری های انقلاب صنعتی چهارم به شما کمک می‌کنند تا کارخانه‌های هوشمند را با امکانات بسیار دیجیتالی و تا حد زیادی خودمختار؛ که از فناوری‌های پیشرفته مانند Big Data، هوش مصنوعی، رباتیک، تجزیه و تحلیل و IoT بهره می‌برند، راه‌اندازی کنید. این کارخانه‌ها که Factory 4.0 نیز نامیده می‌شوند، از فرآیندهای تولید هوشمند 4.0 پشتیبانی و ارائه محصولات سفارشی شده را با هزینه کارآمد و در مقیاس بالا، ممکن می‌کنند.

دارایی‌های هوشمند

تقریباً هر دارایی فیزیکی که امروزه به‌کار گرفته می‌شود، دارای حسگرهای داخلی است که وقتی به اینترنت اشیا و سیستم‌های تجزیه و تحلیل داده متصل می‌شوند، تغییردهنده بازی برای مدیریت دارایی‌های سازمان هستند. با استفاده از دارایی‌های هوشمند، تکنسین‌ها می‌توانند عملکرد دارایی را درلحظه نظارت کنند، خرابی‌های احتمالی را پیش‌بینی کرده و از آن جلوگیری کنند، از تعمیر و نگهداری پویا و پیش‌بینی‌کننده استفاده کنند، از مزایای دوقلوهای دیجیتالی بهره ببرند و دارایی‌ها و فرآیندهای تجاری را با یکدیگر ادغام کنند.

افراد توانمند

مهم نیست که سیستم‌های شما چقدر مستقل هستند، شما همیشه به افرادی برای کار با این سیستم‌ها نیاز خواهید داشت. در انقلاب صنعتی چهارم شما می‌توانید افراد خود را با فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و دسترسی به داده‌های حسگرها توانمند کنید تا بدانند در کسب‌وکار چه اتفاقی می‌افتد و آماده تصمیم‌گیری سریع و رسیدگی به مسائل پیش رو باشند. دستگاه‌های پوشیدنی و اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده نیز می‌توانند به حل مشکلات، نظارت بر سلامت و ایمن نگه‌داشتن افراد کمک کنند.

از نتایج دیگری که انقلاب صنعتی 4 برای کسب‌وکارها به همراه دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشرفت‌های اساسی در بهره‌وری و اتوماسیون: کسب و کارها در سراسر فرایندهای عملیات خود، به سمت اتخاذ تصمیم‌های مبتنی بر داده حرکت می‌کنند، دقت پیش‌بینی را بهبود می‌بخشند، از تحویل به‌موقع پشتیبانی کرده و برنامه‌های بهینه‌سازی سود را ایجاد می‌کنند.
  • انعطاف‌پذیری و چابکی: صرف‌نظر از آنچه بازار یا اقتصاد به ارمغان می‌آورد، شرکت‌ها می‌توانند در صنعت 4، زنجیره تامین دیجیتال آینده را بر اساس برنامه‌ریزی‌های پیشرفته شکل ‌دهند.
  • تلاش برای کشف مدل‌های تجاری جدید و استفاده سریع از فرصت‌ها: به لطف راه‌حل‌های Industry 4.0، هزینه‌های کسب‌وکارها کاهش پیدا می‌کنند، کارایی بازار بهبود پیدا کرده و زنجیره‌های تامین از طریق دریا، زمین و هوا به هم متصل می‌شوند.
  • راه‌حل‌های سبز و پایدار، بدون به خطر انداختن سودآوری: سازمان‌ها با دیجیتالی شدن، کارآمدتر و مقرون به‌صرفه‌تر عمل می‌کنند. چنین سازمان‌هایی، اهداف زیست محیطی خود را بدون به‌خطر انداختن سایر اهداف تجاری، مانند سودآوری و مقیاس‌پذیری، برآورده می‌کنند.

چالش‌های انقلاب صنعتی چهارم چیست؟

در ابتدای راه، چالش‌های انقلاب صنعتی چهارم برای سازمان‌هایی که مایل به پیاده‌سازی Industry 4.0 بودند، هزینه‌ها و قابلیت همکاری آن بود. ماشین‌ها و حسگرهای مورد استفاده در کارخانه‌ها اغلب با پروتکل‌های متفاوتی کار می‌کردند که ارتباط میان دستگاه‌های متصل را دشوار می‌کرد. با این حال، با پذیرش بیشتر صنعت 4.0 ، استانداردهای مختلف ارتباطی شروع به ظهور کردند.

یکی دیگر از چالش‌های مهم مربوط به Industry 4.0 امنیت سایبری است. در گذشته، سیستم‌هایی که در کارخانه‌ها استفاده می‌شد، ماهیت اختصاصی داشتند و به ندرت پیش می‌آمد که چنین سیستم‌هایی بخواهند به یکدیگر یا به سیستم‌های فناوری اطلاعات پشتیبان متصل شوند. به این ترتیب، سازمان‌هایی که چنین سیستم‌هایی را ایجاد کرده‌اند، به ندرت رویکرد امنیتی مناسب را برای تلاش‌های توسعه خود اتخاذ می‌کنند.

اتصال میان دستگاه‌ها و منابع IT می‌تواند این دستگاه‌ها را در معرض همان تهدیدهای سایبری قرار دهد که مدت‌هاست سیستم‌های IT سنتی را تحت تأثیر قرار داده است. علاوه بر این، یک سیستم فناوری اطلاعات در معرض خطر، می‌تواند مسیری را برای مهاجم فراهم کند که از طریق آن، به منابع مورد استفاده در کارخانه حمله کند. بنابراین امنیت دستگاه‌ها در صنعت 4 از مهمترین چالش‌هایی است که هنگام پیاده‌سازی آن باید مورد توجه قرار گیرد.

راهکارهای نرم افزاری در انقلاب صنعتی چهارم

برای ایجاد یک سازمان پایدار و مقیاس‌پذیر در محیط کسب و کار امروزی، باید از ابزارهایی استفاده کنید که به شما در ساده‌سازی وظایف، افزایش بهره‌وری و همکاری و استفاده بهینه از داده‌ها کمک کنند. راهکارهای نرم افزاری از مهم ترین این ابزارها هستند.


منابع:

  • techtarget.com
  • epicor.com
  • sap.com
  • i-scoop.eu

دسته‌بندی‌ها:

به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *