سهامداران محترم؛

سال 1399 سالی متفاوت برای ایران و جهان بود. پاندمی کرونا تجربه‌ ای جدید بود که در ایران، آثار آن در کنار آثار اقتصادی ناشی از تحریم‌های تحمیل ‌شده بر کشور، شرایطی دشوار را برای بنگاه‌ های اقتصادی و محیط کسب‌ و کار ایجاد نمود. در این شرایط، اصلی ترین دغدغه همکاران سیستم این بوده است که مشتریانش بتوانند کسب ‌و کار خود را حفظ نموده و حتی آن را توسعه دهند و شرایط حاضر وقفه ‌ای در کارشان ایجاد نکند. ما با اتکا به اعتماد مشتریان خود، منابع انسانی متمایز و شایسته و همچنین زیرساخت ‌هایی که با دوراندیشی از گذشته فراهم آورده بودیم، مسیر توسعه سه دهه گذشته را ادامه داده و اهداف سال 1399 را فراتر از برنامه‌ریزی های انجام شده محقق نمودیم. توسعه شبکه فروش و شبکه پشتیبانی از طریق برون‌سپاری و تمرکز هسته داخلی شرکت بر تولید محصول، ایجاد رضایت مشتریان و بخش های استراتژیک فروش و پشتیبانی بخشی از اقدامات زیربنایی همکاران سیستم در مسیر توسعه بوده است.

در سال 1399 علی رغم شرایط دشوار، همکاران سیستم توانست با درک و تحلیل به هنگام شرایط پیش رو و انجام تغییرات ضروری در مدل ها و فرآیند‌های کاری، تطابق لازم را با شرایط محیط ایجاد نموده و موفق عمل کند. تحقق 117 درصدی سود عملیاتی تلفیقی که نسبت به سال 1398 ،87 درصد رشد داشته است در کنار 16 درصد افزایش تعداد مشتریان، بیانگر این موفقیت هستند. این موفقیت نه تنها حاصل شناخت دقیق و به هنگام نیازهای مشتریان و ارائه راهکارهای مناسب برای پاسخگویی به نیاز آنان، بلکه حاصل تحلیل و شناخت دقیق شرایط محیطی و روند‌های پیش رو از مناظر مختلف بوده است که حاکی از وجود ظرفیت تفکر استراتژیک در کنار ظرفیت و زیرساخت های عملیاتی و فرهنگ سازمانی غنی در همکاران سیستم است.

دورکاری در کنار کمک به حفظ سلامت کارکنان و مشتریان، کسب‌ وکار همکاران سیستم و به‌ تبع آن کسب‌و‌کار هزاران مشتری این شرکت را برقرار و فعال نگه داشته است. اگر چه امروز در همکاران سیستم، دورکاری تنها یک ضرورت ناشی از شرایط نیست، بلکه یک ظرفیت استراتژیک اساسی و مهم است که با افزایش توان عملیاتی، مقیاس‌ پذیری‌ کسب‌ و کار همکاران سیستم را تقویت می‌کند. در سال 1399، همکاران سیستم علاوه بر تحقق فراتر از انتظار اهداف کسب‌ و کار، اهداف استراتژیک مهمی را محقق ساخته است. تأسیس شرکت ابرآمد که عهده دار خدمات پردازش ابری است و قرار است که توسعه این خدمات را در کسب‌وکارها رهبری کند، گام مهمی در شکل‌دهی حرکت آینده این خدمات در کشور است. همکاران سیستم با استفاده از پیشرفته ترین سطح تولید نرم‌افزار، زیرساختی را به نام «فانوس» تولید کرد. زیرساخت فانوس به عنوان یک فناوری سرآمد، توسعه رابط کاربری نرم افزارهای همکاران سیستم رامتحول می‌کند و با تکمیل این مجموعه در سال ۱۴۰۰، مشتریان از روانی و سادگی که توسط این نرم‌ افزار در کار ایجاد می‌ شود، سود خواهند برد.

به منظور مشارکت با سایر تولیدکنندگان نرم افزار، زیرساختی تولید شد تا بتوان نرم افزار های خاص یک صنعت یا گروهی از مشتریان را خارج از راهکاران تولید و با مجموعه راهکاران یکپارچه نمود. بدین ترتیب تیم های مختلف و حتی مشتریان می توانند محصولات مبتنی برنیازهای خاص خود را به صورت یکپارچه با راهکاران تولید کنند. به این منظور پلتفرمی بنام «بازار همکاران سیستم» ایجاد شده است که تولید کنندگان محصولات خاص صنایع مختلف می توانند پس از کنترل کیفیت همکاران سیستم، محصولات خود را به دیگران عرضه کنند.

همکاران سیستم مدت هاست که برای توسعه بازار برنامه ریزی کرده است و قصد دارد که کسب و کارهای مرتبط را ایجاد کرده و توسعه دهد و در مرحله بلوغ آن ها را وارد بورس کند. شرکت سپیدار که تولید و عرضه راهکارهای سازمانی به صنایع کوچک را عهده دار است در سال گذشته وارد فرابورس شد.

همکاران سیستم به عنوان پرچم دار صنعت تولید ERP در ایران، افتخار می کند که با تکیه برکامل ترین سبد محصولی در بازار، پاسخگوی نیازهای متغیر و روزافزون شرکت های بزرگ و همچنین شرکت های متوسط و کوچک در صنایع مختلف می باشد. امروز، همکاران سیستم در بازار شرکت های بزرگ و استراتژیک دارای مزیت های غیر قابل رقابتی بوده و سهم مناسبی از این بازار را در اختیار دارد. اکنون بیش از 71000 مشتری در گستره بزرگی از صنایع کشور به ویژه صنایع استراتژیک و همچنین در گستره وسیعی از کسب و کارها از شرکت های خیلی بزرگ تا اصناف، از راهکارهای سازمانی همکاران سیستم استفاده می کنند. بیش از 8000 شرکت در حوزه راهکاران و راهکاران ابری، بیش از 42000 شرکت در حوزه محصول سپیدار و بالغ بر 21000 از اصناف نیز در حوزه نرم افزار دشت، مجموعه بزرگ مشتریان همکاران سیستم را تشکیل می دهند.

پاسخگویی به نیازهای مشتریان و حفظ رضایت آن ها نقطه ثقل و تمرکز همکاران سیستم است. اساسی ترین سرمایه همکاران سیستم برای تحقق این هدف، سرمایه های انسانی هستند. نیروی انسانی متخصص و کارآمد در کنار بهره برداری از تکنولوژی های روز دنیا در تحلیل و تولید نرم افزار در صنایع متنوع مشتریان و بالغ بر سه دهه تجربه حضور در صنعت نرم‌ افزارکشور، اساسی‌ ترین منابع و قابلیت‌ های همکاران سیستم را برای تولید محصولات جامع و یکپارچه تشکیل می دهند. به همین دلیل، توسعه سطح کارایی سازمانبا سیاست‌های توسعه منابع انسانی گره خورده است. در کنار سیاست گسترش شبکه، توسعه ظرفیت سرمایه‌های انسانی با تمرکز بر توسعه کیفی در مسیربهبود مستمر قرار دارد. در این میان، برنامه‌ های توانمندسازی مدیران و توسعه ظرفیت مدیریت از اهمیت ویژه‌ای در سال 1399 برخوردار بود و در سال 1400 نیزادامه پیدا خواهد کرد.

از سالیان گذشته همکاران سیستم با ایجاد شبکه ای از کارآفرینان مختلف تشکیل شرکت هایی را تشویق نموده که اکنون در قالب شرکای تجاری، فعالیت می کنند. با وجود چنین استراتژی، ضرورتی به افزایش تعداد کارکنان هسته مرکزی شرکت وجود ندارد. افزایش چابکی در سازمان کار و توسعه سهم بازار بخشی از دستاوردهای این استراتژی بوده است که شرکت را به نتایج درخشانی رسانده و این استراتژی، در سال مورد گزارش نیز به همین روال در دستور کار قرار داشته است. هسته داخلی سازمان شرکت که بر پایه شایستگی‌ های کلیدی همکاران سیستم شکل گرفته، مأموریت یافته است که بازارهای جدید را از طریق توسعه شبکه شرکای تجاری مدیریت نماید. این رویکرد علاوه بر ارتقای بهره‌وری و استفاده بهینه از ظرفیت منابع انسانی، منجر به تسریع رشد سهم بازار همکاران سیستم و ارائه خدمات مطلوب تر و گسترده تر به مشتریان شده است. در سال مورد گزارش نیز این شرکای تجاری هم از نظر تعداد و هم ظرفیت بیش از پیش توسعه یافته اند.

همکاران سیستم در سال 1399 به ظرفیت عملیاتی مستحکم برای سودآوری و دیدگاه استراتژیک قوی برای پرداختن به آینده بر پایه تکنولوژی‌ های جدید دست یافته است که اساسی‌ ترین محرک‌ های آن توسعه بازار، توسعه محصول و ارائه موفقیت کسب‌وکارهای مشتریان است. خدمات گسترده ‌تر به مشتریان و نهایتا رویکرد اصلی همکاران سیستم توسعه فعالیت‌ ها در مسیر تکنولوژی‌ های برتر و ارائه خدمات به‌ روز و پیشرفته دنیا و بالا بردن کیفیت خدمات به مشتریان است. برای حرکت در مسیر پیاده سازی این رویکرد، هر ساله و از جمله در سال ۱۳۹۹، طرح های سرمایه گذاری و افزایش سرمایه شرکت تهیه و به مجمع سهامداران تقدیم می شود تا زمینه پیاده‌سازی رویکردهای استراتژیک همکاران سیستم درسال 1400 را فراهم سازد. بسط و توسعه خدمات مبتنی بر رایانش ابری، نوآوری مبتنی بر تکنولوژی در تولید محصول و ارائه خدمت و توسعه بیشتر شبکه و تقویت هسته مرکزی تخصصی، اصلی ترین این رویکردها را تشکیل می دهند.

این رویکردهای استراتژیک در کنار موفقیت امروز، مسیر موفقیت همکاران سیستم در آینده را شکل می‌ دهند و خانواده بزرگ همکاران سیستم را که شامل مشتریان،‌ تیم کارکنان و شبکه بزرگ شرکت‌ های همراه است، بیش از پیش به تکرار موفقیت در آینده امیدوار می‌ سازد.

 

با احترام

هیئت مدیره گروه همکاران سیستم

بهار 1400