داستان موفقیت شرکت فرآورده‌های غذایی سمیه

مشتری: شرکت فرآورده‌های غذایی سمیه
کسب‌وکار: تولیدی
صنعت: غذایی و نوشیدنی
راهکار: دفترکل، دریافت و پرداخت، مدیریت دارایی، کارگزینی، جبران خدمات، انبار، فروش

در یک نگاه

شرکت سمیه از سال ۱۳۶۳ با تولید آبلیمو و کمی بعد کشک مایع پاستوریزه آغاز به کار کرد. با گذشت سه دهه، با ده‌ها محصول متنوع، از قبیل کشک سنتی، آبلیمو، انواع ترشی‌جات، شوری‌جات، رب انار، رب گوجه‌فرنگی، انواع مربا، شربت سکنجبین، کنسرو خوراک‌ها، آبغوره، سرکه و رشته آش و نوشیدنی دانه ریحان (ماتینا)، زینت‌بخش سفره‌های ایرانی است.
کارخانه‌ی ‌این مجموعه در زمینی به مساحت ۱۰هزار مترمربع در شهرک صنعتی صفادشت ملارد است و محصولات خود را با رعایت اصول استانداردهایISO۹۰۰۱:۲۰۰۰ ، ISO۲۲۰۰۰:۲۰۰۵وHACCP از شرکت TÜV NORD آلمان، روانه‌ی بازار می‌کند.
علاو‌‌ بر تامین نیاز بازار داخلی، تولیدات سمیه در کشورهایی هم‌چون آلمان، کویت، آمریکا، کانادا، امارات متحده عربی، عراق و سوئد دردسترس مصرف‌کنندگان است.

نیاز کسب‌وکار

نرم‌افزارهای حوزه‌ی بازرگانی در شرکت سمیه غیریکپارچه بود، در نتیجه اطلاعات باید به‌شکل دستی به سیستم‌های مالی وارد می‌شد که علاوه‌بر دوباره‌کاری و هدررفت زمان، امکان خطای کاربری و ایجاد مغایرت در اطلاعات را پدید می‌آورد.
با اضافه شدن خطوط تولید جدید، شرکت سمیه به‌دنبال راهکار نرم‌افزاری یکپارچه‌ای بود که اطلاعات را در تمام حوزه‌های عملیاتی یکپارچه و دسترسی به آن را در لحظه کند و با در اختیار داشتن اطلاعات درست و دقیق بتواند گزارش‌‌های مورد نیاز مدیران برای تحلیل کسب‌وکار را تهیه کند. شرکت سمیه به این منظور در سال ۱۳۹۶ سیستم‌های خود را به ERP تحت وب همکاران سیستم، به نام «راهکاران» ارتقا داد.

دستاوردهای به‌کارگیری راهکاران

با استفاده از بستر یکپارچه‌ و تحت وب راهکاران، تمام فرآیندها در شرکت سمیه دقیق و یکپارچه شد و با دسترسی به اطلاعات در هرلحظه، هر زمان و هر مکان،شرکت سمیه می‌تواند با تجمیع اطلاعات دقیق، گزارش‌های مدیریتی مورد نیاز خود را تهیه کند. به‎‌علاوه، با گزارش‌گیری دقیق و در لحظه، پاسخ‌گویی دقیق‌تری درباره‌ی بهای تمام شدهه‌ی محصولات و سود و زیان خود به‌دست می‌آورد.

  • تحت وب بودن راهکاران؛ با یکپارچگی اطلاعاتی که میان واحدها و مراکز گوناگون فراهم شده است، شرکت می‌تواند براساس اطلاعات به‌لحظه و صحیح سیستمی، گزارش‌گیری درست و دقیقی داشته باشد.
  •  یکپارچگی اطلاعات میان واحدهای مالی، انبار و تدارکات؛ اطلاعات بسیار مناسب و در لحظه در اختیار ذی‌نفعان سازمان قرار می‌گیرد.
  • گزارش دوره‌ی وصول؛ با ارتباط یکپارچه میان راهکار دریافت و پرداخت، فروش، گزارش دوره‌ی وصول و آنالیز آن در راهکاران، شرکت سمیه بی‌نیاز از فرآیندهای دستی پیشین در نرم‌افزار Excel، می‎تواند بابت تاخیر در پرداخت از سمت نمایندگان، مدت تاخیر را با سرعت و دقت بیش‌تری محاسبه کند.
  • یکپارچگی کارگزینی و آموزش؛ عملیات و اطلاعات آموزش کارکنان و احکام کارگزینی پیش از سال ۱۳۹۶ به‌شکل فایل Excel تهیه و نگهداری می‌شد. با یکپارچگی این دو ماژول در راهکار سرمایه انسانی راهکاران، اطلاعات به‌شکل اتوماتیک در سیستم جبران خدمات ثبت می‌شود و مغایرت‌های بین واحد مالی و منابع انسانی کلا حذف شده است.
  • افزایش لایه‌های سطح دسترسی در راهکاران؛ کنترل‌های داخلی نسبت به گذشته، کارآمدتر کارآمدتر شده است.
  • ردیابی اسناد صادره معطوف به اسناد ماژول‌های دیگر؛ کنترل زمان و دقت فرآیندهای اجرایی فراهم شده است.

پیچیدگی‌های پیاده‌سازی

پیاده‌سازی راهکاران به‌دلیل گستردگی و حجم بالای کسب‌وکار شرکت سمیه، با پیچیدگی‌هایی رو‌به‌رو بود:

  • یکپارچه‌سازی سیستم‌ها و حذف فرآیندهای دستی ورود اطلاعات، هم‌زمان با کانورت اطلاعات مالی، در کنار آموزش کاربران سیستم‌ها برای انجام فرآیندهای یکپارچه، حجم کار بالایی را به هنگام پیاده‌سازی راهکاران ایجاد کرده بود که با به‌کارگیری تیم یکپارچه استقرار و آموزش دقیق و درست به کاربران به این نیاز پاسخ داده شد.

از زبان مشتری
خانم پیشگر؛ مدیر مالی شرکت سمیه

پیش از راهکاران، ارتباط سیستمی یکپارچه میان واحدهای مختلف کاری و فرآیندهای جاری در سمیه برقرار نبود و ورود دستی اطلاعات زمان و انرژی کارکنان را هدر می‌داد. با یکپارچه شدن این اطلاعات میان واحدهای مختلف، ضمن حذف دوباره‌کاری در ورود اطلاعات، می‌توان در لحظه با دسترسی به اطلاعات صحیح و به‌موقعِ موجود در سیستم، تصمیم‌گیری کرد.
به‌علاوه برخی رویه‌های دستی در شرکت سمیه جریان داشت که امکان پیاده‌سازی آن در سیستم‌های دلفی وجود نداشت، انعطاف‌پذیری راهکاران این امکان را به ما داد تا این رویه‌های دستی را به رویه‌های سیستمی تبدیل کنیم.