در دومین روز از رویداد باهم برگزار شد: نشست تخصصی «تاثیرات بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین در مسیر تحول صنعت معدن»

در حاشیه دومین روز از رویداد «باهم»، نشست تخصصی «تاثیرات بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین در مسیر تحول صنعت معدن» برگزار شد. محسن طلایی، عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیرعامل همکاران سیستم، نوید نصر، عضو هیئت مدیره و دبیر انجمن نگهداری و تعمیرات،  بهزاد شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران و بهزاد بهمن نژاد، قائم مقام سردبیر فردای اقتصاد در این نشست حضور داشتند.  

در ابتدای این نشست بهزاد شکوری با اشاره به اهمیت صنعت معدن در اقتصاد کشور، به تاثیرات فناوری در توسعه صنایع معدنی از جمله کاهش قیمت تمام شده، افزایش سودآوری، کنترل و نظارت هوشمند، توجه به محیط زیست و تولید سبز اشاره کرد.

در ادامه نوید نصر، به چالش‌های اساسی صنعت معدن کشور که دستیابی به اهداف مدنظر در این حوزه را با ریسک روبرو کرده است، اشاره کرد. او در این‌باره گفت:  عدم دسترسی به تکنولوژی‌های روز دنیا و عدم استفاده مناسب از سیستم‌های اطلاعاتی موضوعاتی همچون داده‌برداری از خطوط تولید و تحلیل خرابی‌ها، مدیریت هزینه‌های مصرف انرژی و فرسودگی دارایی‌ها و تجهیزات را تحت تاثیر قرار داده است.

 به گفته وی مسئله مدیریت دارایی‌های فیزیکی از دیگر چالش‌های اساسی این صنعت است که استفاده از ظرفیت‌های فناورانه برای تحلیل داده‌های مربوط به خرابی تجهیزات و در نهایت در دسترس بودن و ارتقاء بهره‌وری آن‌ها، می‌تواند نقشی اساسی در حل این چالش ایفا کند.

محسن طلایی، قائم مقام مدیرعامل همکاران سیستم نیز با اشاره به اهمیت موضوع رقابت‌پذیری، از فناوری‌های نوین به عنوان ابزار مهم و تسهیل‌گر در این خصوص یاد کرد که صاحبان کسب‌وکارها با استفاده از آن می‌توانند اشراف بیشتری نسبت به سازمان خود داشته باشند. به گفته وی هر اندازه که صاحبان صنایع معدنی اشراف بیشتری نسبت به دیتا و اطلاعات موجود داشته باشند، می‌توانند به شکلی دقیق‌تر تصمیم گیری کنند. جمع‌آوری دیتا و اطلاعات، مغایرت‌گیری و ایجاد شفافیت در آنها، تحلیل اطلاعات و در نهایت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی آینده، مواردی بودند که محسن طلایی از آنها به عنوان مراحل اصلی بکارگیری تکنولوژی در صنایع معدنی یاد کرد.

به گفته طلایی، سیستم‌های اطلاعاتی با جمع‌آوری اطلاعات توزیع شده و ارائه آنها در قالب داشبوردهای مدیریتی، نقشی اساسی در تصمیم‌سازی مدیران صنایع معدنی دارند. در همین راستا همکاران سیستم با شناخت نیازهای صنعت معدن کشور و متناسب‌سازی راهکارهای خود برای این صنعت، به افزایش اشراف اطلاعاتی مدیران این حوزه و تصمیم‌سازی دقیق و بهینه توسط آنها کمک می‌کند.

قائم مقام مدیرعامل همکاران سیستم در بخش دیگری از صحبت‌های خود به لایه‌های مختلف استفاده از ظرفیت‌های فناورانه از جمله راهکارهای نرم‌افزاری در صنعت معدن پرداخت. به گفته وی سیستماتیک کردن فرایندها و فعالیت‌های معدنی، مکانیزه کردن فعالیت‌های مربوط به ایمنی محیط کار، مدیریت قطعات و موجودی لوازم یدکی ماشین‌آلات در کنار برنامه‌ریزی و پیش‌بینی برای انجام بهینه آنها از جمله مهم‌ترین موضوعاتی هستند که راهکارهای نرم‌افزاری می‌توانند نقشی تاثیرگذار داشته باشند.

طلایی در ادامه به ابعاد دیگری از بکارگیری راهکارهای نرم‌افزاری در صنعت معدن از جمله امکان سنجش میزان بهره‌وری و محاسبه بهای تمام شده، مدیریت هزینه ماشین‌آلات و مصرف انرژی و مکانیزاسیون خطوط تولید و ماشین‌آلات پرداخت. استفاده از تجهیزات پیشرفته معدنی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های اینترنت اشیاء صنعتی و هوش مصنوعی در این صنعت از دیگر موضوعاتی بود که او به آنها اشاره کرد.

همچنین در این نشست، تامین به موقع اقلام مصرفی و قطعات یدکی، وجود نیروهای متخصص و آموزش دیده و رصد بازار در کنار پایش وضعیت کسب‌وکار معدنی از مهم‌ترین موضوعاتی بودند که دیگر سخنرانان حاضر در این نشست در صحبت‌های خود به آنها اشاره کردند.

نشست های تخصصی در حاشیه رویدادباهم، با حضور صاحب‌نظران صنایع مختلف و متخصصان همکاران سیستم طی روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.

دسته‌بندی‌ها:

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *