داستان موفقیت شرکت مپنا توسعه ۲

نام مشتری: احداث و توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مپنا توسعه ۲

کسب‌و‌کار: پیمانکاری صنعت: پیمانکار پروژه‌های نیروگاهی

راهکار: دفتر کل، دریافت و پرداخت، جبران خدمات، انبار و دارایی

در یک نگاه :

شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مپنا – توسعه ۲، به‌دنبال تغییر استراتژی گروه مپنا مبنی بر واگذاری پروژه و فعالیت‌های اجرایی به شرکت‌های مستقل زیرمجموعه، در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از ۲۷ شرکت زیرمجموعه‌ی مپنا تاسیس شد. این شرکت با برخورداری از نیروهای انسانی مجرب و آموزش‌دیده در قالب یک موسسه‌ی اقتصادی به‌منظور اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی در داخل و خارج از کشور و با رعایت اصول فنی، کیفی و اقتصادی فعالیت می‌کند.

با بهره‌مندی از راهکاران و نصب سیستم تحت وب و قابلیت دسترسی‌های سیستمی که تا سطح تفصیل پیشرفت کرده است، موفق شدیم از نیروی کار بالفعل موجود در پروژه‌ها بهره‌ی کافی را ببریم و در وقت و انرژی صرفه‌جویی کنیم؛ هم‌چنین گزارش‌های متنوعی را برای مدیریت و استفاده‌کنندگان فراهم کنیم. | حمید فرهادی؛ مدیرحسابداری مدیریت شرکت مپنا توسعه ۲

از تجارب موفق این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  اضافه کردن بیش از ۳۸۰۰ مگاوات برق به ظرفیت برق کشور با راه‌اندازی نیروگاه‌‌های گازی و سیکل ترکیبی.
  • در حال احداث نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی به ظرفیت بیش از  ۲هزار مگاوات.
  •  در حال احداث ۴ بلوک سیکل ترکیبی (۸ واحد گاز و ۴ واحد بخار، در مجموع به ظرفیت ۱۹۲۰ مگاوات) برای بخش خصوصی.
  • احداث نیروگاه تشرین واقع در کشور سوریه مشتمل بر یک بلوک سیکل ترکیبی (۲ واحد گاز و ۱ واحد سیکل ترکیبی، در مجموع به ظرفیت ۴۸۴ مگاوات) به عنوان نخستین پروژه‌ی صادراتی و بین‌المللی گروه مپنا که تجهیزات اصلی آن به‌طور کامل ساخت شرکت‌های گروه است.
  • در حال احداث نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی جندر در کشور سوریه و قرن عالم در کشور عمان، در مجموع به ظرفیت ۶۱۰ مگاوات.
  • در حال احداث نیروگاه خورشیدی-حرارتی یزد، با استفاده از انرژی‌های نو که تکنولوژی به‌کار رفته در آن، برای نخستین بار در کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

نیاز کسب‌وکار

با توجه به تعدد و پراکندگی جغرافیایی پروژه‌ها و لزوم به‌روز بودن حساب‌های شرکت برای ارائه‌ی سریع و به‌موقع گزارش‌های لازم به سازمان‌های مختلف و واحدهای داخلی، ضرورت در اختیار داشتن یک سیستم تحت وب برای شرکت توسعه ۲ مپنا شکل گرفت تا با استفاده از آن بتوان از فرصت‌های در اختیار در زمان محدودی که شرکت دارد، بیش‌ترین بهره برده شود.

اهداف پیاده‌سازی

در پاسخ به نیازهای مجموعه، شرکت در سال ۹۳ تصمیم گرفت تا سیستم‌های پیشین همکاران سیستم را به راهکاران ارتقا دهد تا به اهداف زیر دست یابد:

  • تهیه‌ی گزارش‌ها به‌شکل سیستمی
  • استفاده از همکاران مالی و اداری مستقر در پروژه‌ها به‌عنوان نیروهای واحد مالی برای تهیه‌ی گزارش‎های دارائی و صورت‌های مالی
  • از بین بردن بُعد مسافت بین دفتر مرکزی و پروژه‌ها

مزایای بهره‌مندی از راهکاران

تا پیش از راهکاران، اسناد مربوط به تنخواه و انبار یک‌بار به‌شکل دستی در محل پروژه صادر می‌شد و مجدد کارشناسان مستقر در دفتر مرکزی آن‌ها را در سیستم ثبت می‌کردند که زمان و انرژی بسیاری برای انجام آن نیاز بود و امکان خطای کاربری در این فرآیند وجود داشت.

با استقرار راهکاران همکاران سیستم،

  • مشکل فاصله‌ی جغرافیایی بین دفتر مرکزی و پروژه‌ها مرتفع شد.
  • با ثبت اسناد تنخواه‌گردان پروژه‌ها در محل فعالیت، زمان رسیدگی به اسناد هزینه‌ی پروژه و درنهایت شارژ حساب تنخواه‌گردان از ۱۵ الی ۲۰ روز به ۳ روز تقلیل یافت.
  •  دفتر مرکزی توانست توان مسوولان مالی و اداری و تامین تجهیزات پروژه‌ها که بالغ بر ۵۰ نفر بودند را به توان دفتر مرکزی اضافه کند.

افزون‌بر این موارد،

  • بهره‌مندی از گزارش‌های آماده‌ی راهکاران؛ به داشتن دیدی جامع و سریع از روند پروژه‌ها کمک کرد.
  •  استفاده از کاوشگر راهکاران؛ سبب شد تا کارها در سریع‌ترین زمان به کاربر مورد نظر وصل شود و از اتلاف زمان و انرژی و گم شدن کارها جلوگیری شود.

از زبان مشتری

حمید فرهادی ؛ مدیر حسابداری مدیریت

تا پیش از بهره‌مندی از راهکاران برای تهیه‌ی برخی از گزارش‌ها با مشکل مواجه بودیم و انجام بعضی از کارها نیازمند انرژی و زمان مضاعف بود، ضمن آن‌که فرصت‌های از دست رفته را نمی‌توانستیم جبران کنیم.

با بهره‌مندی از راهکاران و نصب سیستم تحت وب و قابلیت دسترسی‌های سیستمی که تا سطح تفصیل پیشرفت کرده است، موفق شدیم از نیروی کار بالفعل موجود در پروژه‌ها بهره‌ی کافی را ببریم و در وقت و انرژی صرفه‌جویی کنیم؛ هم‌چنین گزارش‌های متنوعی را برای مدیریت و استفاده‌کنندگان فراهم کنیم.