یادداشت : برند چیست؟ برند موفق چه ویژگی‌‌هایی دارد؟

برند عبارت است از نشانه، علامت، لوگو، اسم، کلمه و/یا جمله که شرکتها برای تمایز بخشیدن به محصولات خود از آن استفاده می‌‌کنند. علامت تجاری عنوانی است که در قوانین برای حمایت از برندها به کار می‌‌رود.

برند معمولاً یکی از باارزش‌‌ترین دارایی‌‌های‌‌ هر شرکت است و نمایانگر چهره‌‌ی شرکت، لوگوی شناخته‌‌شده‌‌ی آن، شعار و یا علامتی است که عموم مردم شرکت را با آن می‌‌شناسند. در عمل شرکتها با برندشان شناخته می‌‌شوند و هویت یکسانی بین شرکت و برند آن ایجاد می‌‌گردد. برند یک شرکت می‌‌تواند ارزش مالی در بازار بورس را نیز به همراه داشته باشد و نوسانات مربوط به ارزش برند می‌‌تواند ارزش سهام سهامداران را کاهش یا افزایش دهد. هر چه ارزش برند یک شرکت بیشتر باشد، ارزش سهام آن نیز بیشتر خواهد بود.

ایجاد یک برند

چنانچه شرکتی قصد دارد برندی برای خود انتخاب کند تا وجهه‌‌ی عمومی خود را ارتقا بخشد، باید در ابتدا هویت برند خود را تعیین کند. منظور از هویت برند همان عناصر قابل رؤیت برند است که رنگ، شکل، طرح و لوگو را شامل شده و موجب می‌‌شود برند در ذهن مخاطبان متمایز گردد. برای مثال لوگوی یک شرکت اغلب نشان می‌‌دهد که آن شرکت چه محصولی را عرضه می‌‌کند. هدف آن است که برند برای مصرف‌‌کنندگان به‌‌یادماندنی و جذاب باشد. بدین منظور شرکتها معمولا از یک گروه طراح در زمینه‌‌ی جنبه‌‌های بصری برند استفاده می‌‌کنند. یک برند موفق میتواند پیام شرکت سازنده را به درستی به مصرف‌‌کنندگان انتقال دهد که به آگاهی برند Brand awareness منتهی می‌‌شود. منظور از آگاهی برند میزان آشنایی مصرف‌‌کنندگان با برند و محصولات و خدماتی است که آن برند تحت پوشش دارد. در مقابل برند ناموفق و ناکارآمد برندی است که قادر به برقراری ارتباط با مصرف‌‌کنندگان نباشد.

زمانی که یک برند احساس مثبتی در میان مخاطبان خود ایجاد کند، گفته می‌‌شود که شرکت موفق به ایجاد ارزش برند شده است. ارزش برند brand equity منفعتی است که شرکت از شناخته شدن محصولاتش با استفاده از برند خود ‌‌به دست می‌‌آورد. یعنی برند به خودی خود ارزشمند محسوب شده و موجب جلب مشتری می‌‌شود. هر چه برند شناخته‌‌شده‌‌تر و به‌‌یادماندنی‌‌تر باشد، ارزش برند نیز افزایش می‌‌یابد. برخی نمونه‌‌هایی که نشان‌‌دهنده‌‌ی ارزش برند هستند عبارتند از: مایکروسافت، کوکاکولا، فراری، اپل و فیس‌‌بوک.

اگر اقدامات لازم برای ایجاد برند به درستی انجام گیرد، به فروش بیشتر منجر خواهد شد. بدین صورت که برند خوب ایجاد اعتماد بین مصرف‌‌کنندگان را در پی دارد و بعد از تجربه‌‌ی خوب خرید یک محصول از یک برند، احتمال بیشتری می‌‌رود که مشتری به خرید محصولات دیگری از همان برند نیز اقدام کند. به این پدیده وفاداری به برند brand loyalty  می‌‌گویند. منبع: اینوستوپدیا – نویسنده: ویل کنتون