گزارش عملکرد دوره‌ای شرکت همکاران سیستم (سهامی عام)

دوره‌ی ٩ ماهه‌ی منتهی به ٣٠ آذر ١٣٩٦

در یک نگاه

شرکت دانش‌بنیان همکاران سیستم، نخستین شرکت نرم‌افزاری حاضر در بورس است که با گذشت نزدیک به ۳۰ سال عرضه‌ی راهکارهای نرم‌افزاری به کسب‌وکارهای ایرانی، بیش از ۳۹۰۰۰ مشتری در کسب‌وکارهای بزرگ، متوسط و کوچک دارد و از ابتدا نقش خود را کمک به بنگاه های اقتصادی برای مدیریت خردمندانه تر و توسعه سریع تر آن‌ها تعریف کرده است.

اهداف کلان همکاران سیستم در سال‌های اخیر معطوف به موارد زیر بوده است:

  • همکاران سیستم برای ارائه راهکار و خدمات به شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ از طریق اجرای پروژه‌های موفق بزرگ و ملی شناخته شده است. لذا تقویت توان اجرای پروژه‌های بزرگ یکی از خطوط استراتژیک همکاران سیستم است.
  • با هدف افزایش توان سفارشی‌سازی و پاسخگویی موثرتر به نیازهای محصولی مشتریان بزرگ در سال ۱۳۹۶ ابزارهای متناسب سازی (BPM Tools) به بازار عرضه شد تا امکان ایجاد انعطاف مناسب و یکپارچه‌سازی فرایندها در تمام بخش‌های سازمان مشتریان وجود داشته باشد. به علاوه، تولید و توسعه‌ی نیازهای محصولی مشتریان حتی خارج از ظرفیت تولید همکاران سیستم توسط کارشناسان شرکت همکاران سیستم و تیم کارشناسان IT مشتریان نیز امکان‌پذیر شده است.
  • همکاران سیستم به دلیل تغییرات تکنولوژیک و نیازمندی کسب وکار مشتریان محصولات راهکاران خود را به بازار عرضه کرده است. لذا ارتقای مشتریان به محصولات راهکاران مورد تمرکز همکاران سیستم است که این راهکار توانایی سازمان‌ها را برای توسعه‌ی زیرساخت‌های کسب ‌و کارشان افزایش داده و ارزش‌افزوده‌ی بیش‌تری را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.
  • با تلاش در راستای حرکت همگام با تکنولوژی‌های روز دنیا و با توجه به گسترش روزافزون خدمات و محصولات بر بستر Cloud در دنیا و چشم‌انداز فراگیری آن، همکاران سیستم با ارائه محصول راهکاران ابری به اولین شرکت ایرانی بدل شد که ERP را بر بستر Cloud عرضه می‌کند. محصول راهکاران ابری همکاران سیستم با هدف کاهش هزینه‌های مشتریان ، افزایش امنیت اطلاعات مشتریان، قابلیت دسترسی در هر زمان و هر مکان و به روز بودن همیشگی نرم‌افزار، راهکاری برای شرکت‌های متوسط به شمار می‌رود.

همچنین همکاران سیستم قصد دارد تا مسیری را فراهم کند تا سایر شرکت های IT نیز بتوانند با استفاده از پلتفرم‌های آماده این شرکت به مشتریان کمک کرده و برای آن‌ها ارزش آفرینی کنند. روش‌هایی مانند Merger & Aqusition نیز مدنظر شرکت برای توسعه قرار دارد.

شرکت همکاران سیستم در نظر دارد تا با ورود شرکت سپیدار سیستم آسیا به فرابورس (در صورت پذیرش در هیئت پذیرش فرابورس)، در جهت افزایش اعتبار و توسعه بازار شرکت‌های کوچک و اصناف نیز گام بردارد. بازار شرکت‌های کوچک و اصناف، بازار مستعدی است که شرکت سپیدار سیستم آسیا در راستای موضوع و حوزه فعالیت خود، از بدو تاسیس تا کنون با قدرت و برنامه‌ریزی دقیق و منسجم وارد آن شده است و رشد فزاینده سهم از بازار این شرکت، طی این سال‌ها گویای مزیت‌های رقابتی و محبوبیت محصولات آن در بازار است.

عملکرد گروه همکاران سیستم از نقطه نظر مالی برای دوره ۹ ماهه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۶ حاکی رشد حدود ۴۱ درصدی در سود عملیاتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. دستیابی به این مهم با افزایش ۳۰ درصدی درآمدهای عملیاتی درکنار افزایش کارایی فرایندهای عملیاتی و مدیریت هزینه میسر شده است. رشد درآمدهای عملیاتی ناشی از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش تولید سبد محصولات راهکاران با عرضه سیستم های مدیریت کارخانه و تلفیقی و امکان ارائه‌ی راهکار کامل‌تر برای صنایع هدف بوده و انتظار می رود شاهد افزایش رشد درآمدی شرکت و تخصیص سهم بیشتری از بازار در سال آینده نیز باشیم.

درآمد شرکت اصلی نیز در دوره گزارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۱% رشد داشته است. لازم به توضیح است بخشی از این افزایش مربوط به فروش و واگذاری مالکیت سورس نرم‌افزار محصولات سپیدار و دشت همکاران سیستم به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال به شرکت سپیدار سیستم آسیا (یکی از ۳۱ شرکت زیرمجموعه گروه شرکت‌های همکاران سیستم) می‌باشد. این نقل و انتقال در راستای تصمیم شرکت همکاران سیستم به ورود شرکت سپیدار سیستم آسیا به فرابورس در جهت افزایش اعتبار و توسعه بازار شرکت‌های کوچک و اصناف، انجام شده است. در نتیجه این درآمد در دوره‌های آتی تکرارپذیر نیست. بدون درنظر گرفتن این درآمد رشد درآمدهای عملیاتی شرکت اصلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد می‌باشد. سود عملیاتی شرکت اصلی در دوره گزارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بدون درنظر گرفتن درآمد حاصل از انتقال سورس نرم‌افزار محصولات سپیدار و دشت، حدود ۵۰% رشد داشته است.
به پشتوانه‌ی دستاوردهای سی ساله و کسب حمایت و اعتماد مشتریان امیدواریم در آینده‌ی نزدیک همکاران سیستم بتواند با کامل نمودن سبد محصولات و اضافه نمودن صنایع هدف، شرکتی موفق در بازار بین‌المللی نرم‌افزار شود.

هیئت‌مدیره‌ی همکاران سیستم


جایگاه همکاران سیستم در صنعت

  • ورود به بازار بورس در آبا‌ن ماه ۱۳۹۵ به عنوان اولین شرکت تولید کننده نرم‌افزار
  • شناخته‌شدن به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان تولیدی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
  • یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری بخش خصوصی با سرمایه‌‌ای معادل ۹۵۰ میلیارد ریال و بیش از ۱۴۰۰ نفر نیروی انسانی
  • جزو ۵۰۰ شرکت برتر برای پنج سال متوالی

 

نمونه‌ای از سهم بازار همکاران سیستم

 

صنعت پتروشیمی %۵۰
صنعت سیمان %۶۰

صنعت کاشی و سرامیک %۶۰
صنعت قطعه‌سازی % ۳۰
۶۰% شرکت‌های بورس و فرابورس
۵۰٪ شرکت‌های برتر ایران (رتبه‌بندی IMI)

 


میزان دستیابی به هدف‌گذاری‌‌های سال ۱۳۹۶ و تدوین هدف‌گذاری سال ۱۳۹۷

پروژه‌های بزرگ و استراتژیک

  • جذب ۲۵ مشتری بزرگ در نه ‌ماهه سال جاری و تحقق ۹۰ میلیارد ریال فروش؛ رشد فروش پروژه‌های بزرگ نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۹۵، از نظر تعدادی، ۳۹% و از نظر ریالی ۲۵% بوده است.
  • عرضه‌ی ابزارهای متناسب سازی (BPM Tools) با هدف افزایش توان سفارشی‌سازی و پاسخگویی موثرتر به نیازهای محصولی مشتریان بزرگ؛ به کمک این این ابزارها امکان توسعه‌ی محصولی برای مشتریان توسط کارشناسان شرکت همکاران سیستم و تیم کارشناسان IT مشتریان فراهم است.

ارتقا “سیستم‌های یکپارچه‌ی اطلاعات مدیریت” مشتریان به راهکاران

تحقق ۲۳ درصدی درآمد حاصل از فروش نه ماهه از محل ارتقاء سیستم‌های مشتریان به راهکاران با رشد ۳۳ درصدی نسبت به سال گذشته

توسعه فروش « راهکاران ابری»

همکاران سیستم سال گذشته «راهکاران ابری»را به عنوان نخستین ERP بر بستر رایانش ابری، به بازار عرضه کرده است. این راهکار که متناسب با فرایندها و نیازهای مالی شرکت‌های با اندازه‌ی متوسط عرضه شده است در این مدت توانسته است تجربه‌های موفقی را برای مشتریان ایجاد کند.

افزایش توان پاسخگویی محصولی به مشتریان

  • افزایش ۳۴ درصدی ظرفیت پاسخ‌گویی و تولید راهکاران؛ ERP بومی شرکت
  • تولید سیستم‌های جدید با بهره‌گیری از ابزارهای متناسب‌سازی و با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای محصولی مشتریان

برای نمونه همکاران سیستم در پاسخ به نیازهای گروه صنعتی صباح راهکارهای ERA و فرم‌ساز BPM Tools راهکاران را دراین شرکت پیاده‌سازی و ماژولی به نام «تامین شیر» را ویژه‌ی این شرکت طراحی کرد. این ماژول می‌تواند به سایر شرکت‌های صنعت لبنیات نیز عرضه شود.
هم‌چنین سیستم‌های دیگری مانند سیستم «مدیریت مخازن» برای شرکت های نفتی و روغنی و سیستم «کنترل قرارداد پیمانکاری» مربوط به صنعت پتروشیمی با استفاده از این ابزارهای متناسب‌سازی توسعه‌ یافته و برای مشتریان مختلف پیاده سازی شده و عملیاتی شده‌اند.

تصمیم ورود شرکت سپیدار سیستم آسیا به بازار فرابورس اوراق بهادار

شرکت همکاران سیستم در نظر دارد تا با ورود شرکت سپیدار سیستم آسیا به فرابورس (در صورت پذیرش در هیئت پذیرش فرابورس)، در جهت افزایش اعتبار و توسعه بازار شرکت‌های کوچک و اصناف گام بردارد.


مسئولیت های اجتماعی

 

  • تجهیز۳۰ دانشگاه به سیستم حسابداری۲۰ کاربره‌ی سپیدار به همراه آموزش اساتید در نه‌ماهه‌ی اول سال جاری
  • اهدای رایگان نرم‌افزار سپیدار همکاران سیستم به ۲۵ موسسه‌ی خیریه به همراه خدمات پشتیبانی
  • گردآوری و ارسال کمک‌های نقدی به مناطق زلزله‌زده
  • حمایت از رویداد خیریه موسسه مردم نهاد پیام امید و حمایت مادی و معنوی از موسسه خیریه محک
  • تولید و انتشار ۲۰ محتوا در حوزه ی مالکیت فکری و انتشار ویژه‌نامه «باسکپ؛ اقدامات تجاری برای توقف جعل و سرقت دارایی‌های فکری» در اردیبهشت سال جاری و هم‌زمان با روز جهانی مالکیت فکری

 

 

 


صورت سود و زیان تلفیقی

میلیون ریال      ۱۳۹۶/۰۹/۳۰ ۱۳۹۵/۰۹/۳۰ درصد رشد هدف‌گذاری سال ۱۳۹۶ برآورد سال ۱۳۹۶
درآمد حاصل از فروش و خدمات ۱.۲۱۵.۰۷۵ ۹۳۳.۷۰۲ %۳۰ ۱.۶۷۰.۱۳۰ ۱.۷۵۳.۰۹۰
بهای تمام شده کالای فروش رفته (۴۵۲.۹۱۱) (۳۵۰.۶۵۷) %۲۹ (۷۳۶.۰۸۹) (۷۴۹.۰۸۹)
سود ناخالص ۷۶۲.۱۶۴ ۵۸۳.۰۴۵ %۳۱ ۹۳۴.۰۴۱ ۱.۰۰۴.۰۰۱
هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی (۲۳۷.۰۷۶) (۲۰۹.۷۱۵) %۱۳ (۳۸۸.۸۴۳) (۳۹۵.۸۴۳)
سود عملیاتی ۵۲۵.۰۸۸ ۳۷۳.۳۳۰ %۴۱ ۵۴۵.۱۹۸ ۶۰۸.۱۵۸
هزینه‌های مالی (۲۱۵) (۶۶۲) (%۶۷) (۲۹۰) (۲۹۰)
خالص سایر درآمد (هزینه‌های) غیرعملیاتی ۹۳.۵۴۷ ۹۵.۶۲۳ (%۲)   ۱۰۴.۱۱۵ ۱۰۴.۱۱۵
سود قبل از کسر مالیات ۶۱۸.۴۲۰ ۴۶۸.۲۹۱ ۳۲ % ۶۴۹.۰۲۳ ۷۱۱.۹۸۳
مالیات (۱۰۱.۶۶۱) (۷۵.۱۷۱) %۳۵  (۱۱۸.۷۱۵) (۱۲۵.۷۱۰)
سود خالص پس از کسر مالیات ۵۱۶.۷۵۹  ۳۹۳.۱۱۹ %۳۱ ۵۳۰.۳۰۸ ۵۸۶.۲۷۳

 


صورت سود و زیان شرکت اصلی

میلیون ریال ۱۳۹۶/۰۹/۳۰ ۱۳۹۵/۰۹/۳۰ درصد رشد هدف‌گذاری ۱۳۹۶ برآورد سال ۱۳۹۶
درآمد حاصل از فروش و خدمات ۶۶۵.۶۴۲ ۴۴۱.۹۷۹ %۵۱ ۸۳۲.۵۸۲  ۹۰۹.۲۳۰
 بهای تمام‌شده‌ی  کالای فروش رفته (۱۲۵.۷۴۳) (۱۰۴.۴۲۱) %۲۰ (۱۹۲.۱۷۷) (۱۹۳.۱۷۷)
سود ناخالص ۵۳۹.۸۹۹ ۳۳۷.۵۵۸ %۶۰  ۶۴۰.۴۰۵ ۷۱۶.۰۵۳
هزینه‌های عمومی, اداری و تشکیلاتی (۱۶۴.۸۴۲) (۱۵۳.۲۷۲) (۲۶۵.۲۵۰) (۲۶۹.۲۵۰)
درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها *  –  –  – ۱۵۱.۱۷۳ ۱۴۶.۰۶۰
سود عملیاتی ۳۷۵.۰۵۷ ۱۸۴.۲۸۶  %۱۰۴  ۵۲۶.۳۲۸ ۵۹۲.۸۶۳
هزینه‌های مالی (۲۱۵) (۶۶۲)  (%۶۷) (۲۹۰) (۲۹۰)
خالص سایر درآمد (هزینه‌های) غیرعملیاتی ۱۱۱.۴۴۰ ۹۰.۷۳۱ %۲۳ ۱۲۸.۷۶۳ ۱۲۸.۷۶۳
سود قبل از کسر مالیات  ۴۸۶.۲۸۲  ۲۷۴.۳۵۵  %۷۷ ۶۵۴.۸۰۱ ۷۲۱.۳۳۶
مالیات (۴۹.۰۵۳) (۳۲.۷۵۱) ۵۰ %  (۵۸.۳۳۷) (۶۹.۴۸۰)
سود خالص پس از کسر مالیات ۴۳۷.۲۲۹ ۲۴۱.۶۰۴ %۸۱ ۵۹۶.۴۶۴ ۶۵۱.۸۵۶

سود خالص پس از کسر مالیات ۲۴۱.۶۰۴ ۸۱ % ۵۹۶.۴۶۴

* درآمد حاصل از سرمایه گذاری ناشی از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های زیرمجموعه است و در پایان سال مالی شناسایی می شود.


درآمدها

درآمد حاصل از فروش و خدمات

شرکت اصلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۱٪ افزایش درآمد را تجربه کرده است. این افزایش به‌دلیل فروش و واگذاری مالکیت سورس نرم‌افزار سپیدار و دشت به شرکت سپیدارسیستم آسیا با هدف ورود آن به بورس (۲۳٪ از رشد) و افزایش رشد فروش محصولات (۲۸٪ از رشد) رخ داده است.

  •  درآمد حاصل از فروش و خدمات شرکت اصلی برای سال ۱۳۹۷ با حدود ۲۰% رشد برآورد می شود که با توجه به بررسی روند تحقق درآمدهای عملیاتی فصل بهار نسبت به کل سال به طور میانگین حدود ۱۹درصد از درآمد در فصل بهار تحقق خواهد یافت.

درآمد فروش نرم‌افزار

درآمد فروش نرم‌افزار سال جاری حدود ۵۰۸ میلیارد ریال برآورد می‌شود که حدود ۶۷ میلیارد ریال بیشتر از آخرین پیش‌بینی ارائه شده می‌باشد.
رشد نرخ فروش نرم‌افزار برای سال ۹۷ به طور میانگین ۱۲ درصد برآورد می‌شود که با در نظر گرفتن رشد تعدادی فروش، در مجموع حدود ۲۱ درصد درآمد فروش نرم‌افزار را افزایش خواهد داد.

درآمد پشتیبانی

درآمد پشتیبانی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۸٪ رشد داشته است. پیش‌بینی می‌شود درآمد سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد افزایش شامل ۱۵ درصد از محل افزایش نرخ و ۵ درصد از محل افزایش تعدادی را تجربه کند.

درآمد آموزش

  •  درآمد آموزش در دوره ۹ماهه سال ۱۳۹۶ حدود ۲.۸ میلیارد ریال بوده است و با توجه به برنامه آموزشی پیش رو این درآمد برای سال جاری حدود ۳ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

هزینه‌ها

  •  هزینه‌های شرکت در بازه زمانی گزارش ۱۳ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد داشته است. بررسی روند هزینه‌ها نشان می‌دهد تا پایان سال ۱۳۹۶، هزینه‌ها حدود ۵ میلیارد ریال نسبت به آخرین پیش‌بینی ارائه شده به واسطه رشد درآمد فروش نرم‌افزار افزایش خواهد داشت.
  • با توجه به نرخ تورم و نوسانات بازار برای سال ۱۳۹۷ به طور متوسط حدود ۲۳ درصد رشد نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۶ برآورد می‌شود.

بهای تمام شده محصولات سرمایه‌ای

در دوره ۹ ماهه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۶، حدود ۱۶میلیارد ریال مخارج مربوط به محصولات است. مجموع بهای تمام شده محصولات سرمایه‌ای سال جاری مطابق با آخرین پیش‌بینی ارائه شده حدود ۲۳ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری

درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری ناشی از سرمایه‌گذاری در شرکت های زیرمجموعه می‌باشد و در پایان سال مالی شناسایی می‌شود. کاهش این سرفصل در آخرین برآورد سال جاری عمدتا به دلیل کاهش درآمد استقرار در شرکت های زیرمجموعه می‌باشد. با توجه به تغییر ترکیب فروش و افزایش فروش محصولات راهکاران که در بخش درآمد فروش نرم‌افزار به آن اشاره شد، مدت زمان استقرار به طور میانگین افزایش یافته است و شناسایی درآمد استقرار با توجه به پیشرفت کار متناسب با کار واقعی انجام شده شناسایی می‌گردد.

درآمدهای غیرعملیاتی

درآمدهای غیرعملیاتی شرکت اصلی در بازه زمانی گزارش، عمدتا از سود سپرده بانکی و اجاره تشکیل شده است. سود سپرده بانکی در دوره ۹ ماهه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۶ حدود ۸۹ میلیارد ریال و درآمد اجاره حدود ۲۱ میلیارد ریال می‌باشد.
مجموع درآمدهای غیرعملیاتی تا پایان سال جاری حدود ۱۲۸ میلیارد ریال و برای بازه زمانی سه ماهه بهار سال ۱۳۹۷ حدود ۲۵ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

مالیات عملکرد

با توجه به دانش بنیان بودن شرکت، مالیات عملکرد برای دوره ۹ ماهه منتهی به آذر ماه ۱۳۹۶با درنظر گرفتن معافیت مالیاتی محصولات دانش بنیان، به استناد مصوبه سال گذشته کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان برای محصولات راهکاران محاسبه گردیده است. تاریخ دریافت مجوز مهر ماه سال ۱۳۹۵ و اعتبار مجوز به مدت دو سال می‌باشد. استفاده از معافیت مالیاتی محصولات دانش بنیان برای سال ۱۳۹۶ در تاریخ ۲۴ دی ماه ۱۳۹۶، مورد تایید کارگروه ارزیابی قرار گرفته است.
لذا مالیات عملکرد تا پایان سال ۱۳۹۶ با اعمال معافیت مالیاتی محصولات دانش بنیان برآورد شده است. همچنین براساس مدت اعتبار مجوز مذکور برای دوره سه ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۷ نیز معافیت مالیاتی محصولات دانش بنیان در نظر گرفته شده است.