داستان موفقیت به‌کارگیری راهکار هوشمندی تجاری در شرکت بینالود پارسیان (سحرخیز)

مشتری: شرکت بینالود پارسیان (سحرخیز)

کسب‌وکار: مواد غذایی-پخش صنعت: پخش مویرگی و خرده‌فروشی

راهکار: هوشمندی راهکاران

در یک نگاه

زعفران سحرخیز که از سال ۱۳۱۱ فعالیت خود را آغاز کرده است، ضمن کسب استانداردهای بین‌المللی متعدد، با حفظ جایگاه رهبری بازار زعفران در ایران، هم اکنون محصولات خود را به دست مشتریانش در پنج قاره‌ی جهان می‌رساند؛ در شمال آمریکا، گروه بین‌المللی سحرخیز (SIG) نماینده‌ی اصلی برای بازاریابی و فروش بین‌المللی محصولات و خدمات است، هم‌چنین شرکت Azafran Del Amanecer S.L. (ADA) عضو مجموعه شرکت‌های گروه سحرخیز در اسپانیا، با تمرکز بر بازار اروپا، عرصه‌ی فعالیت‌های بین‌المللی گروه را توسعه می‌دهد.از دستاوردهای اخیر سحرخیز می‌توان به «واحد نمونه‌ی غذا و دارو برای سه سال متوالی ۱۳۹۳، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵» و «اخذ استاندارد بین‌المللی از سازمان غذا و داروی آمریکا FDA» اشاره کرد.
در سال ۱۳۹۰ با توسعه‌ی ساختار فیزیکی و نیروی انسانی و به‌منظور توسعه‌ی بازار فروش در ایران، شرکت پخش سراسری بینالود پارسیان تاسیس شد تا در کم‌ترین زمان و با حفظ ارزش‌های برند، برای عرضه‌ی محصولات سحرخیز به انتخاب نقاط ویژه و کانال‌های خاص فروش و پخش بپردازد و محصولات را بهتر دردسترس مشتریان قرار دهد. اکنون شرکت بینالود پارسیان ۹ شعبه شامل تهران، خراسان رضوی، البرز، آذربایجان شرقی، خوزستان، فارس، اصفهان ،گیلان و مازندران در ایران دارد که تعداد آن‌ها در حال توسعه است.

نیاز کسب‌وکار

خانم لک؛ مدیر برنامه‌ریزی شرکت بینالود پارسیان(سحرخیز): «با توجه به بازار رقابتی امروز، کنترل همه جانبه و دید ۳۶۰ درجه از فرآیندها مزیت رقابتی ایجاد می‌کند لذا استفاده‌ی بهینه از دانش نهفته در حجم انبوه اطلاعات ارزشمند، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. با پیاده‌سازی راهکارهای نرم‌افزاری همکاران سیستم در این مجموعه و تولید روزانه حجم انبوه اطلاعات در سیستم‌های عملیاتی، تهیه‌ی تحلیل‌های مختلف از وضعیت کسب‌وکار و در کنار سایر حوزه‌ها می‌تواند دید جامع و یکپارچه‌ای از کسب‌وکار را در اختیار مدیران قرار دهد و سازمان را در مدیریت بهتر زنجیره ارزش مشتریان یاری رساند.

وجود بستر مناسب برای تهیه‌ی گزارش‌های تحلیلی و مدیریتی به تفکیک مراکز فروش و آنی با صرف کم‌ترین زمان و با دسترسی آسان و سریع، از دغدغه‌های شرکت بینالود پارسیان (سحرخیز) بود. تا پیش از به‌کارگیری هوشمندی تجاری همکاران سیستم، گزارش‌ها را افراد مختلفی در سطح سازمان تهیه ‌می‌کردند و در قالب Excel برای مدیریت می‌فرستادند، در این فرآیند، شرکت بینالود پارسیان (سحرخیز) با مشکلاتی هم‌چون به‌روز نبودن اطلاعات، عدم‌یکپارچگی سیستمی میان واحدها و مراکز گوناگون و عدم وحدت رویه و قابل اتکا نبودن اطلاعات روبه‌رو بود.»

نتایج به‌کارگیری هوشمندی تجاری همکاران سیستم

هوشمندی تجاری همکاران سیستم با جمع‌آوری اطلاعات از زیرسیستم‌های عملیاتی گوناگون، بستر لازم برای تهیه‌ی تحلیل‌های مختلف و یکپارچه را فراهم کرده است و درنهایت گزارش‌ها را در قالب داشبوردهای مدیریتی نمایش می‌دهد. هم‌چنین این شرکت با استفاده از گزارش‌های DRILبه‌سادگی امکان نفوذ در عمق اطلاعات و تصمیمات ریشه‌ای را برای تصمیم‌گیران سازمان فراهم آورده است. در نتیجه، گزارش‌ها و تحلیل‌های مورد نیاز شرکت بینالود پارسیان (سحرخیز)، به‌روز، با دقت، سرعت و صحت بسیار بالا، در اختیار مدیران و تصمیم‌گیران سازمان قرار می‌گیرد.
اکنون؛

با به‌کارگیری انبار داده تحلیلی و ابزار یکپارچه‌سازی اطلاعات هوشمندی راهکاران، اطلاعات حوزه‌های کاری مختلف با یک‌دیگر یکپارچه و در یک دیتابیس مجزا تجمیع می‌شود؛ هم‌چنین در این قسمت اطلاعات بودجه‌ی فروش و تولید براساس گروه محصولات مختلف در بازه‌های زمانی وارد می‌شوند و امکان تحلیل یکپارچه‌ی تمام فرآیندهای کاری سازمان را فراهم می‌کند.

داشبوردهای مدیریتی تحت وب هوشمندی راهکاران، تحلیل‌های مورد نیاز مدیران و تصمیم‌گیران را به‌منظور بررسی عملکرد تک‌تک فرآیندها و کل سازمان در اختیار می‌گذارد؛ به این ترتیب در هر لحظه امکان ارزیابی سازمان براساس اطلاعات یکپارچه‌ی حوزه‌های کاری گوناگون فراهم شده است. با توجه به این که سوابق نموداری برای یک مدیر قابل مشاهده است، تشخیص انحرافات از اهداف استراتژیک را بسیار راحت‌تر کشف، تجزیه و تحلیل می‌شوند.

دستاوردهای راهکار

  • مدیریت یکپارچه‌ی مراکز فروش
  • مدیریت سفارش‌های توزیع‌نشده
  • مدیریت صحیح موجودی انبار و سفارش
  • مدیریت فروش به مشتریان زنجیره‌ای و تعاونی
  • تهیه‌ی گزارش‌ها به تفکیک مراکز فروش و آنی
  • گزارش‌های منسجم و یکپارچه در حوزه‌های انبار,فروش، توزیع
  • محاسبه‌ی سود و زیان بخش‌های فروش و شعب فروش در کوتاه‌ترین زمان
  • محاسبه‌ی قیمت فروش سفارش‌های مشتری در زمان دریافت سفارش روی تبلت
  • تحت وب بودن گزارش‌ها و دردسترس بودن آن‌ها بدون محدودیت زمانی و مکانی
  • بهینه‌سازی استفاده از سرمایه انسانی شرکت با آزاد شدن وقت آنان در ثبت اطلاعات
  • جلوگیری از دوباره‌کاری در ثبت اطلاعات و حذف فرآیند دستی تهیه‌ی گزارش‌ها و تحلیل‌ها
  • مقایسه‌ی فروش با سال گذشته، مقایسه‌ی‌ فروش با برنامه، پوشش‌دهی‌ها، استراکت‌ها یا ویزیت‌های موفق
  • توسعه‌ی سازمانی آسان با حفظ یکپارچکی سیستم‌های عملیاتی و دسترسی سریع مدیران و تصمیم‌گیران به اطلاعات به‌روز و قابل اتکا
  • کاهش هزینه‌ی سنگین تهیه‌ی گزارش‌ها و عدم نیاز به تهیه‌ی گزارش‌های تکراری در واحدهای گوناگون و خودکار بودن فرآیند تهیه‌ی گزارش‌ها

معماری جمع‌آوری اطلاعات؛ یکپارچه‌سازی اطلاعات سیستم‌های عملیاتی همکاران سیستم

روزانه تقریبا هزاران رکورد اطلاعاتی در بینالود پارسیان جمع‌آوری می‌شود. با توجه به پیچیدگی‌های اطلاعاتی و تراکنش‌های اطلاعاتی بسیار در شرکت بینالود پارسیان (سحرخیز)، مهم‌ترین نیاز این شرکت طراحی یک معماری جمع‌آوری اطلاعات بود، به‌شکلی که اطلاعات پراکنده و پیچیده‌ی موجود در سازمان را به‌شکل یکپارچه به‌روزرسانی کند؛ به این منظور، با راهکار هوشمندی تجاری، یک انبار داده برای نگهداری یکپارچه‌ی اطلاعات حوزه‌های مختلف سازمان طراحی شده است، سپس به کمک ابزار یکپارچه‌سازی اطلاعات همکاران سیستم، داده‌های مورد نیاز به‌منظور عملیات گزارش‌گیری و تحلیل از حوزه‌های گوناگون گردآوری، سازماندهی و در انبار داده ذخیره می‌شود.
اکنون اطلاعات انبار داده به‌شکل خودکار به‌روزرسانی می‌شود و تحلیل دقیق، سریع، جامع و یکپارچه‌ی عملکرد حوزه‌های کلیدی سازمان در اختیار مدیران و تصمیم‌گیران شرکت بینالود پارسیان (سحرخیز) قرار می‌گیرد؛ هم‌چنین، امکان اتصال به سیستم‌های اطلاعاتی دیگر، هم‌چنین گردآوری اطلاعات از پایگاه داده‌های دیگر مانند Excel فراهم شده است.
هوشمندی تجاری با استفاده از تکنولوژی‌های مختلفی مانند Data Warehouse و OLAP با برداشتن محدودیت جغرافیایی این امکان را ایجاد می‌کند که حتی اگر درون سازمان هم حضور نداشته باشند، به‌راحتی با موبایل گزارش‌ها،KPI عملکرد و شاخص‌ها را دیده و تصمیم‌گیری همه جانبه داشته باشند.

داشبوردهای مدیریتی؛ طراحی شاخص‌های کلیدی عملکرد، پایش مستمر آن‌ها و اتخاذ تصمیمات هوشمندانه

مدیران و تصمیم‌گیران بینالود پارسیان (سحرخیز) نیاز داشتند برای اخذ تصمیمات دقیق و هوشمندانه، تحلیل‌های مورد نیازشان را بسیار سریع و ساده براساس عملکرد روزانه‌ی حوزه‌های کاری مختلف از جمله فروش، انبار و مالی انجام دهند. هم‌چنین بتوانند با تعریف شاخص‌های کلیدی عملکرد مختلف، علائم حیاتی سازمان را پایش کنند.
داشبورد مدیریتی هوشمندی راهکاران، امکان طراحی و مشاهده‌ی شاخص‌های کلیدی عملکرد سازمان و طراحی گزارش‌های مدیریتی به‌منظور پایش وضعیت شرکت بینالود پارسیان (سحرخیز) را بر پایه‌ی اطلاعات یکپارچه فراهم کرد.
چند نمونه از این گزارش‌ها عبارتند از:

  • تحلیل فروش ماهانه محصولات براساس سال مالی و سال شمسی
  • تحلیل وضعیت فروش و درصد تحقق اهداف وزنی و ریالی
  • تحلیل موجودی گروه محصولات و وضعیت گردش محصولات و گزارش کالاهای راکد
  • تحلیل هزینه‌های سازمان به تفکیک شعب
  • تحلیل مشتریان کلیدی هر شعبه
  • تحلیل مشتریان وفادار و مشتریان از دست رفته
  • تحلیل پوشش مشتریان
  • تحلیل فروش محصولات و مقایسه رشد یا افت فروش نسبت به دوره‌های گذشته
  • تحلیل محصولات برگشتی
  • تحلیل نسبت‌های مالی

افزون‌بر گزارش‌های مدیریتی طراحی شده، هوشمندی راهکاران، ابزاری تحلیلی (میز تحلیل) در اختیار شرکت بینالود پارسیان (سحرخیز) قرار داده است که مدیران با استفاده از آن می‌توانند گزارش‌های متنوعی را براساس اطلاعات موجود در سیستم تهیه کنند و برای تشخیص علت مسائل و چالش‌های سازمان و کشف فرصت‌های کسب‌وکار از امکان نفوذ به عمق داده‌ها و ریز شدن در گزارش‌ها استفاده کنند.

از زبان مشتری

خانم لک؛ مدیر برنامه‌ریزی شرکت بینالود پارسیان(سحرخیز) و مدیر پروژه استقرار راهکاران
به کمک راهکار هوشمندی تجاری همکاران سیستم، از حجم انبوه اطلاعات ایجاد شده در سیستم‌های اطلاعاتی مختلف، تحلیل‌ها و گزارش‌های کاربردی مورد نیاز مدیریت سازمان در سریع‌ترین زمان، آماده‌ی بهره‌برداری است.
اکنون ما این امکان را داریم تا اطلاعات فروش، موجودی انبار و محصولات را در کنار هم و در قالب یک گزارش بررسی کنیم. به لطف هوشمندی راهکاران، مدیران ارشد، مدیرعامل و مدیران میانی از تهیه‌ی گزارش‌های دستی و زمان‌بر بی‌نیاز شده‌اند و گزارش‌های مورد نیاز خود را از طریق داشبورد مدیریتی تهیه می‌کنند.