داستان موفقیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای نوین چرم

مشتری: شرکت نوین چرم
کسب‌وکار: فروشگاه‌های زنجیره‌ای
صنعت: چرم
راهکار: هوشمندی راهکاران

در یک نگاه

شرکت نوین چرم از پیشروان صنعت چرم و از نخستین مجموعه زنجیره‌ای فروش محصولات چرمی در ایران است که با هدف تولید محصولات از چرم طبیعی در حوزه‌ی پوشاک، کیف، کفش و انواع هدایای نفیس و ارزشمند از سال ۱۳۷۰ مشغول به فعالیت است.

محصولات نوین چرم به کشورهای امارات، کویت، ژاپن، آذربایجان و قزاقستان، هم‌چنین کشورهای اروپایی از جمله آلمان، روسیه، دانمارک، سوئد، جمهوری چک صادر شده‌اند و اکنون این شرکت به پشتوانه‌ی ۲۵ سال تجربه مفید در شناخت الگوهای رفتاری جامعه ایرانی، فروش و خدمات پس از فروش خود را در دفتر مرکزی و ۲۸ شعبه‌ی فروشگاهی در سراسر کشور انجام می‌دهد.

نیازهای کسب‌وکار

با پیاده‌سازی راهکار مدیریت فروش فروشگاهی همکاران سیستم و سایر سیستم‌های عملیاتی در شرکت نوین چرم، روزانه حجم دیتای بسیاری ایجاد و ثبت می‌شود، ولی شرکت ابزاری برای استفاده بهینه از دانش نهفته در این حجم انبوه اطلاعات ارزشمند در اختیار نداشت. از طرفی با گسترش کسب‌وکار و افزایش تعداد فروشگاه‌ها و به دنبال آن، افزایش روز افزون حجم اطلاعات ثبت شده، تهیه‌ی تحلیل‌های گوناگون برای بررسی وضعیت کسب‌وکار بسیار دشوار و زمان‌بر بود.

افزون‌بر این، شرکت نوین چرم در حوزه‌های کاری خدمات پس از فروش و وفاداری مشتریان نیز اطلاعاتی را ثبت و نگهداری می‌کند که با سایر حوزه‌های کاری یکپارچگی اطلاعاتی ندارند. تحلیل این اطلاعات در کنار سایر حوزه‌ها می‌توانست دید جامع و یکپارچه‌ای از کسب‌وکار را در اختیار مدیران قرار دهد و سازمان را در مدیریت بهتر زنجیره ارزش مشتریان یاری رساند.

راهکارهای همکاران سیستم

همکاران سیستم با محصول هوشمندی راهکاران توانست گزارش­‌ها و تحلیل‌­های مورد نیاز شرکت نوین چرم را به‌­روز، با دقت و صحت بسیار بالا در اختیار مدیران و تحلیل‌گران سازمان قرار دهد. اکنون؛

با به‌کارگیری انبار داده تحلیلی و ابزار یکپارچه‌سازی اطلاعات هوشمندی راهکاران، اطلاعات حوزه‌های کاری مختلف با یک‌دیگر یکپارچه و در یک دیتابیس مجزا تجمیع می‌شود و امکان تحلیل یکپارچه تمام فرآیندهای کاری سازمان را فراهم می‌کند.

داشبوردهای مدیریتی تحت وب هوشمندی راهکاران، تحلیل‌های مورد نیاز مدیران و تحلیل‌گران را به‌منظور بررسی عملکرد تک تک فروشگاه‌ها و کل سازمان در اختیار می‌گذارد، به این ترتیب در هر لحظه امکان ارزیابی فروشگاه‌ها براساس اطلاعات یکپارچه‌ی حوزه‌های کاری گوناگون فراهم شده است.

دستاوردهای راهکار

  • بهبود فرآیند ثبت اطلاعات
  • حذف فرآیند دستی تهیه‌ی گزارش‌ها و تحلیل‌ها
  • قابلیت مقایسه‌ی عملکرد فروشگاه­‌ها با یک‌دیگر و با تارگت فروش
  • دسترسی سریع مدیران و تحلیل‌گران به اطلاعات به‌­روز و قابل اتکا
  • یکپارچگی اطلاعاتی با سایر سیستم‌ها
  • ایجاد تحلیل‌های یکپارچه از تمام سیستم‌ها
  • استفاده از داشبورد مدیریتی برای تصمیم­گیری درست‌تر
  • ارتقای دانش سازمان در حوزه‌ی مدیریت اطلاعات و تحلیل کسب‌وکار

معماری جمع‌آوری اطلاعات؛ یکپارچه‌سازی اطلاعات سیستم‌های عملیاتی همکاران سیستم و سایر سیستم‌ها

شرکت نوین چرم از سیستم‌های اطلاعاتی مختلفی برای مکانیزه‌سازی فرآیندهای کاری و اطلاعاتی استفاده می‌کند؛ از آن جمله «راهکار مدیریت فروش فروشگاهی همکاران سیستم» برای مدیریت فرآیند فروش، «سیستم‌ خدمات پس از فروش» برای ارائه‌ی خدمات بهتر به مشتریان و «سیستم وفاداری مشتریان» به‌منظور شناسایی مشتریان وفادار، سنجش میزان رضایت آنان و شناسایی سلیقه و علایق آنان است که اطلاعات هر یک از این سیستم‌ها در پایگاه داده‌های مجزایی ثبت و نگهداری می‌شوند. به همین دلیل، تهیه‌ی گزارش‌ها و تحلیل­‌های یکپارچه، کار بسیار پیچیده و دشواری بود و شرکت نیاز داشت تحلیل دو سیستم غیر همکاران سیستم خود را در کنار تحلیل‌های راهکار مدیریت فروش فروشگاهی داشته باشد.

با توجه به پیچیدگی­‌های اطلاعاتی و تراکنش­‌های بسیار در شرکت نوین چرم، مهم‌ترین نیاز این شرکت طراحی یک معماری جمع­‌آوری اطلاعات بود، به شکلی که اطلاعات پراکنده و پیچیده موجود در سازمان را به‌شکل یکپارچه به‌روزرسانی کند؛ به این منظور، یک انبار داده برای نگهداری یکپارچه‌ی اطلاعات پراکنده‌ی دیتابیس‌های مختلف سازمان، طراحی شد، سپس به کمک ابزار یکپارچه‌سازی اطلاعات همکاران سیستم، داده‌های مورد نیاز به‌منظور عملیات گزارش‌گیری و تحلیل از دیتابیس­‌های سیستم‌­های مختلف گردآوری و سازماندهی، و در انبار داده، ذخیره شد.

اکنون اطلاعات انبار داده به‌شکل خودکار به‌روزرسانی می­‌شود و تحلیل دقیق، سریع، جامع و یکپارچه‌ی عملکرد حوزه‌های کلیدی سازمان در اختیار نوین چرم قرار می‌گیرد؛ هم‌چنین، امکان اتصال به سیستم‌های اطلاعاتی دیگر و نیز گردآوری اطلاعات از پایگاه داده­‌های دیگر مانند اکسل فراهم شده است.

تحلیل‌های فروش فروشگاهی؛ امکان تحلیل سریع و آسان عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای

هر یک از محصولات تولید شده در شرکت نوین چرم، دارای ویژگی‌هایی مانند طرح، رنگ، نوع چرم، سایز، سال تولید و… است که تحلیل آن‌ها برای مدیریت سازمان، ارزش‌افزوده بسیاری دارد. این حجم تنوع اطلاعاتی زمانی که در ۲۸ شعبه فروشگاهی نوین چرم در سراسر کشور ایجاد می‌شود، منجر به انباشت دیتای انبوهی می‌شود. رقابتی‌تر شدن محیط بازار، نوین چرم را بر آن داشت تا از دیتای ایجاد شده در سال‌های اخیر در راهکار مدیریت فروش فروشگاهی همکاران سیستم به‌منظور تحلیل فروش فروشگاه‌ها، میزان موجودی انبارها و توزیع بهینه‌ی محصولات به فروشگاه‌ها استفاده کند.

راهکار هوشمندی تجاری همکاران سیستم ضمن یکپارچه‌سازی اطلاعات فروشگاه‌ها با سایر سیستم‌های موجود در سازمان در حوزه‌های خدمات پس از فروش و وفاداری مشتریان، تهیه‌ی گزارش‌های پیچیده‌، دشوار و زمان‌بر را در هر لحظه و در هر مکان فراهم کرد.

اکنون تهیه‌ی گزارش‌های زیر برای نوین چرم به‌سادگی امکان‌پذیر شده است:

  • گزارش ماتریسی موجودی کالاها در سایزها و رنگ‌های گوناگون به تفکیک فروشگاه‌ها
  • میزان فروش محصولات در سایزها و رنگ‌های گوناگون در فروشگاه‌ها
  • تحلیل میزان تحقق تارگت فروش فروشگاه‌ها
  • سهم فروش فروشگاه‌ها از هر کالا و میزان رشد یا نزول آن
  • محصولات پُرفروش و کم‌فروش فروشگاه‌ها و مقایسه با موجودی آن در فروشگاه‌ها
  • تحلیل توزیع محصولات مورد نیاز فروشگاه‌ها

داشبورد مدیریتی؛ طراحی شاخص‌های کلیدی عملکرد، پایش مستمر آن‌ها و اتخاذ تصمیمات هوشمندانه

مدیران و تحلیل‌گران شرکت نوین چرم نیاز داشتند برای اخذ تصمیم‌های دقیق و هوشمندانه، تحلیل‌های مورد نیازشان را بسیار سریع و ساده براساس اطلاعات عملکرد روزانه‌ی فروشگاه­‌ها انجام دهند؛ هم‌چنین بتوانند با تعریف شاخص­‌های عملکردی مختلف، امتیازدهی و رتبه‌­بندی فروشگاه‌­ها را انجام دهند و درباره‌ی توزیع بهینه‌ی محصولات، میزان رضایت مشتریان از محصولات و فروشگاه­‌ها، میزان علاقه‌ی گروه‌­های مختلف مشتریان به هر یک از محصولات و… تصمیمات هوشمندانه‌ای بگیرند.

داشبورد مدیریتی هوشمندی راهکاران، امکان طراحی و مشاهده‌ی شاخص‌های کلیدی عملکرد سازمان و طراحی گزارش‌های مدیریتی به‌منظور پایش وضعیت فروشگاه­‌های شرکت نوین چرم را بر پایه‌ی اطلاعات یکپارچه فراهم کرد.

چند نمونه از این گزارش‌ها عبارتند از:

  • موجودی انبار فروشگاه ها به تفکیک رنگ و سایزهای گوناگون
  • میزان کالای توزیع شده به فروشگاه‌ها
  • میزان خرید مشتریان به تفکیک گروه‌های سنی و شغلی گوناگون
  • میزان کالاهای معیوب به فروش کل
  • تحلیل پیمانکاران براساس کالاهای برگشتی
  • تعداد مشتریان از دست‌رفته و وفادار
  • میزان خرید محصولات جدید به تفکیک گروه‌های سنی و شغلی گوناگون
  • میزان فروش محصولات جدید به رنگ و سایزهای گوناگون

افزون‌بر گزارش‌های مدیریتی طراحی شده، سیستم هوشمندی راهکاران همکاران سیستم، ابزاری تحلیلی (به عنوان میز تحلیل) در اختیار شرکت نوین چرم قرار داده است که کارشناسان با استفاده از آن می‌توانند گزارش‌های متنوعی را براساس اطلاعات موجود در سیستم تهیه کنند و برای تشخیص علت مسائل و چالش‌های سازمان و کشف فرصت‌های کسب‌وکار از امکان نفوذ به عمق داده‌ها و ریز شدن در گزارش‌ها استفاده کنند.

آقای توسلی ؛ مدیر فناوری اطلاعات شرکت نوین چرم

در تمامی حوزه‌های کاری نوین چرم، روزانه دیتای بسیاری ایجاد و ثبت می‌شود. راهکار هوشمندی تجاری همکاران سیستم این امکان را فراهم کرد تا از این اطلاعات  برای درس‌آموزی از عملکرد گذشته و تحلیل کسب‌وکار خود به بهترین شکل استفاده کنیم؛ این‌که در هر لحظه برای مثال، می‌توانیم عملکرد فروشگاه‌ها را مشاهده کنیم یا رتبه‌بندی کالاها را براساس فروشگاه­‌ها ببینیم و با موجودی مقایسه کنیم، بسیار ارزشمند است. از طرفی یکپارچه شدن اطلاعاتی که در دیتابیس­‌های مختلف نگهداری می­‌کنیم، کمک بسیاری در تحلیل یکپارچه تمامی حوزه‌های کاری مانند فروش، انبار، توزیع، خدمات پس از فروش و وفاداری مشتریان کرده است.