داستان موفقیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای عطر، آرایشی و بهداشتی لارا

معرفی فروشگاه‌های زنجیره‌ای عطر، آرایشی و بهداشتی لارا

مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای عطر، آرایشی و بهداشتی لارا بخشی از هلدینگ طبیعت زنده است که این هلدینگ دارای برندهای دیگری از جمله «سینره» و «این لی» است و بالغ بر 25 سال سابقه فعالیت دارد.

خانم جعفری، مدیرعامل این مجموعه در مورد معرفی آن اینطور می‌گوید که از سال 96 مجموعه‌ی طبیعت زنده تصمیم گرفت که مجموعه فروشگاه‌هایی را داشته باشد که به نام لارا افتتاح شد. این مجموعه از نظر حقوقی کاملا مجزا بوده اما در کل بخشی از مجموعه‌ی طبیعت زنده است.

در سال 96 فروشگاه‌های مجموعه با دو شعبه شرق و غرب آغاز به کار کرد که شعبه شرق در مجتمع سون سنتر بعدها تعطیل شد و منجر به تاسیس شعبه‌ی بزرگ‌تری در شمال شرق و در خیابان پاسداران شد. سپس شعبه‌ی کوروش مال و بعد از آن شعبه‌ی ایران مال افتتاح شد که بزرگ‌ترین شعبه‌ی مجموعه است. بنابراین در حال حاضر سه شعبه و یک فروشگاه اینترنتی داریم.

با توجه به اینکه شعبه ایران‌مال 350 متر زیربنا دارد؛ طبیعتا فروشگاه استراتژیک‌تری محسوب می‌شود. اما هر سه فروشگاه در رده a هستند و سهم جدی در فروش ما دارند. در نهایت فروش اینترنتی در مرحله دوم قرار می‌گیرد.

تمام محصولاتی که در لارا وجود دارند دارای نمایندگی رسمی در ایران هستند و فقط با نمایندگی‌های رسمی کار می‌کنیم. در حال حاضر علاوه بر محصولات ایرانی از محصولات خارجی نیز استفاده می‌کنیم. تیم اجرایی مجموعه حدود 30 نفر هستند که با مشاورانی که از برندهای دیگر با ما همکاری می‌کنند؛ به 50 پرسنل می‌رسند.

نیاز اصلی کسب‌وکار

خانم جعفری در مورد نیازهای نرم‌افزاری این مجموعه می‌گوید:

  • عدم یکپارچگی
    از سال 96 با چندین نرم‌افزار کار کردیم که معمولا یکپارچه هم نبود و یکی از مسائل ما همین عدم یکپارچگی از جمله در بخش حقوق و دستمزد بود. اما بزرگ‌ترین چالش ما در نرم‌افزارهای قبلی مسائل مالی، گزارش‌دهی مدیریتی و در مرحله‌ی بعد باشگاه مشتریان بود.
  • نبود گزارش‌های مدیریتی
    ما در نرم‌افزارهای قبلی در مورد گزارش‌های مربوط به تصمیم‌سازی و مدیریتی به شدت ضعف داشتیم که اصلی‌ترین موارد آن بحث سود و زیان، تفکیک هزینه‌ها، سربار و بحث بهای تمام شده بود که برای ما بسیار اهمیت داشت.همچنین در برخی موارد در صورت‌های مالی دچار مشکل بودیم و برخی فعالیت‌ها باید به شکل دستی انجام می‌شد. بنابراین گزارش‌ها چندان جامع و کامل نبود و ما فاقد یک پنل یا کنسول مدیریتی بودیم.
  • مشکلات باشگاه مشتریان
    در بخش باشگاه مشتریان نیز نیازهایی که داشتیم قابل اجرا نبود. برای نمونه ما در مورد اعطای اعتبار به مشتریان و استفاده مکرر از اعتبار و ذخیره آن مشکل داشتیم.
  • محدودیت در اعمال تخفیف‌ها
    در بخش خرده‌فروشی نیز چالش‌هایی از قبیل اعمال تخفیف‌های محدود و دسته‌بندی شده در شعبه‌های متفاوت وجود داشت.

خانم جعفری مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای عطر، آرایشی و بهداشتی لارا می‌گوید:

ما از سال 99 تصمیم به استفاده از راهکاران گرفتیم و در همین سال بحث فروش و تا حدودی استقرار را انجام دادیم. اما بنا به دلایلی که از جانب ما بود از سال 1400 استقرار کامل انجام شد و شروع به استفاده کردیم. در حال حاضر ماژول‌های دریافت و پرداخت، دفتر کل، انبار، خرده‌فروشی، وفاداری، وب سرویس برای فروش اینترنتی و ماژول جبران خدمات که صورت جلسه غیرعملیاتی برای آن امضا کردیم را در اختیار داریم. مجموعه‌ی ما در حال حاضر دارای دو صندوق فروش در شعبه ایران مال، یک صندوق در شعبه‌های پاسداران و کوروش است. همچنین یک صندوق فروش اینترنتی نیز داریم.

مهم‌ترین مزایای راهکاران همکاران سیستم

خانم جعفری مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای عطر، آرایشی و بهداشتی لارا راهکاران همکاران سیستم را ابزاری برای مدیریت بهینه سرمایه کسب‌وکارها می‌داند و در مورد مزایای آن می‌گوید:

گزارش‌های مدیریتی
اولین مزیت راهکاران اعطای دید مدیریتی از طریق ارائه‌ی گزارش‌های مختلف از جمله در مورد سود و زیان است که این مسئله به تصمیم‌گیری بهینه و مناسب با شرایط بسیار کمک می‌کند.
گزارش‌گیری دقیق از انبار
موضوع دیگر بحث مرتب شدن انبارها بود. یعنی ما قبلا اطلاعات دقیقی از موجودی ریالی انبار و دسته‌بندی و طبقه‌ی محصولات نداشتیم که در حال حاضر این امکان فراهم شده است. برای نمونه در حال حاضر می‌توانیم گزارش‌گیری دسته‌بندی محصولات آرایشی یا محصولات کرم‌ پودرها را داشته باشیم. بنابراین بر همین اساس می‌توانیم سیاست‌های تخفیف را برای مثال در مورد کرم پودرها اعمال و می‌توانیم فیلترهای لازم را اجرا کنیم. در آینده نیز با راه‌اندازی باشگاه مشتریان این مزایا بیشتر می‌شود.
تفکیک هزینه‌ها
موضوعی دیگری که قبلا نداشتیم بحث تفکیک هزینه‌ها بود. برای نمونه اگر ما کالایی را به فردی کادو می‌دادیم باید صد درصد تخفیف می‌زدیم. اما در حال حاضر به عنوان هزینه، حواله انبار می‌خورد و این موارد در گزارش‌ها تفکیک می‌شود.
مدیریت فاکتورها
بحث دیگر در مورد فاکتورها است. در حال حاضر این امکان وجود دارد که در فاکتورها گزینه‌ خاصی را دارای تخفیف بزنند یا خیر. بنابراین دست ما برای اعمال مدیریت بر روی فاکتورها بسیار بازتر است.
گزارش‌گیری در لحظه از موجودی شعب
همچنین در حال حاضر امکان گزارش‌گیری موجودی در لحظه در تمام شعب فراهم شده که پیش‌تر این امکان فراهم نبود و باید از طریق تماس تلفنی این کار انجام می‌شد. همچنین در حال حاضر یک گزارش سود ناویژه در نظر گرفتیم که به شکل روزانه به ما می‌گوید کدام فروشگاه محصول را با چقدر زیان یا سود به فروش رسانده که بعدا ما می‌توانیم چک کنیم احیانا چه اشتباهی در سیاست فروش یا تخفیف رخ داده و سریعا آن را اصلاح کنیم.
سفارش‌گذاری بهینه و مدیریت سیاست‌های فروش
راهکاران همچنین در بحث شفارش‌گذاری به ما بسیار کمک کرد. برای نمونه ما مشاهده می‌کنیم که از یک برند خاص در سه تا فروشگاه داریم و هر فروشگاه میزان فروش متفاوتی از آن دارد. بنابراین می‌توانیم سیاست فروش خود برای هر فروشگاه را تنظیم کنیم. در واقع فرایند سفارش‌گیری و توزیع در فروشگاه‌ها را به شکل هوشمندانه انجام می‌دهیم.